انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کاربرد کربنات کلسیم در صنایع

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع

#1
کاربرد کربنات کلسیم در صنایع

[عکس: 14-2.jpg]

کلسیم کربنات ماده‌ای شیمایی با فرمول CaCO3 است و یک ماده معدنی می باشد. کربنات کلسیم، بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را شامل و در سرتاسر دنیا یافت می‌شود. این ماده یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده معدنی برای بشر است. این ماده می‌تواند به صورت مصنوعی تولید شود که در پوسته تخم مرغ و غشای جانورانی مانند حلزون و خرچنگ نیز موجود است. قابل ذکر است که جنس مروارید نیز از کلسیم کربنات می باشد.

کربنات کلسیم، برای استفاده در صنعت، از معدن استخراج می‌شود. کربنات کلسیم خالص می‌تواند از سنگ مرمر تولید شود یا اینکه می‌تواند بوسیلهٔ عبور دادن دی اکسید کربن از درون محلول کلسیم هیدروکسید بوجود آید. در اثر حرارت با از دست دادن CO2 به آهک تبدیل می‌شود که از آن در کارهای ساختمانی، در صنعت استخراج آهن و تولید فولاد به‌عنوان کمک ذوب و برای تهیه کاربید کلسیم استفاده می‌شود. از آهک در کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH آن نیز استفاده می‌شود.

همچنین در صنایع کاشی و سرامیک مخصوصاً صنعت لعاب سازی کاربرد دارد. به دلیل تشکیل یوتکتیک، نقطه ذوب مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده در لعاب، ضریب انبساط حرارتی لعاب را پایین می‌آورد. در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.

در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات سیمان مهم و ضروری می‌باشد. هم چنین در ساخت ملات برای چینش آجرها روی هم، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربنات کلسیم، کربن دی اکسید و آهک را تجزیه می‌کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را بوجود آورد.



نقل قول:منبع: زحل شیمی (تولیدکننده مواد شیمیایی و معدنی)
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان