انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقاوم سازی تیرها با استفاده از میلگردهای GFRP و FRP

مقاوم سازی تیرها با استفاده از میلگردهای GFRP و FRP

#1
یکی از روش‌های مدرن برای مقاوم سازی تیرها استفاده از الیاف پلیمری FRP است. این الیاف باعث مقاوم سازی تیرها و اعضای بتنی و صفحات جانبی و در نهایت افزایش ظرفیت برشی تیرها می شوند.
میلگردهای FRP و GFRP چیست؟
در معماری مدرن این میگردها بهترین جایگزین میلگردهای فلزی به حساب می آِیند. GFRP که به عنوان پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه هم شناخته می شود یک روش بسیار کاربردی برای بهبود بتن تقویت شده در صنعت ساختمان سازی است.
این میلگردها قطری برابر با ۱۲٫۵ میلی متر دارند و بسیار سبک، بدون خوردگی و دارای استحکام کششی و عملکرد مکانیکی بسیار بالا هستند. یکی از مهمترین دلایل استفاده از این کامپوزیت ها مقاومت آن ها در برابر خوردگی است و برای استفاده در محیطهای خورنده و اسیدی بسیار مناسبند. همچنین با استفاده از میلگرد FRP می توان مشکلات مجاورت با میدان های الکتریکی و مغناطیسی را تا حد بسیاری مرتفع ساخت.
از مزایای مهم این میلگردها می توان به قطر کم، مقاومت بیشتر و از همه مهمتر هزینه پایین تر آن ها اشاره کرد. از طرفی آرماتور FRP باعث افزایش میرایی سازه در برابر ارتعاشات زلزله می شود و به همین دلیل می توان گفت از این میلگرد برای ضدزلزله کردن ساختمان ها استفاده می شود.
انواع میلگردهای FRP و GFRP
  • میلگرد شیشه یا آرماتور کامپوزیتی GFRP (Glass fiber-Reinforced Polymer)

  • میلگرد کربن یا CFRP (Carbon fiber-Reinforced Polymer)

  • میلگرد آرامید AFRP (Aramid Fiber-Reinforced Polymer)

  • مقاوم سازی تیرها با استفاده از الیاف پلیمری FRP
امروزه برای تقویت سازه های بتن آرمه به شکل وسیعی از ورق های تقویتی FRP استفاده می شود. این ورق ها باعث بیشتر شدن مقاومت خمشی و برشی بتن خواهند شد. از دلایل اصلی انتخاب این روش برای تقویت سازه می توان به وزن بسیار پایین این میلگردها، مقاومت آن ها در برابر خوردگی و حمل و نصب آسان آن ها اشاره کرد.
[عکس: gfrp-and-frp-rebars.jpg]
نتایج استفاده از این نوع میلگردها در سازه ها نشان می دهد که تیرهای تقویت شده با میلگردهای GFRP بیشترین میزان مقاومت را در مقابل کمترین جابجایی از خود نشان می دهند و به اصطلاح تردترین رفتار را دارند.
مهمترین مزایای استفاده از میلگردهای FRP و GFRP
استفاده از این روش در ساخت سازه های مختلف مزایای بسیاری دارد، به طوری که می توان گفت استفاده از میلگردهای FRP و GFRP به میزان بسیاری مقاومت سازه ها را بالا می برند. در ادامه به بیان چند مورد از مزایای این روش خواهیم پرداخت.
مقاومت بالا در برابر خوردگی
شاید اولین دلیل برای استفاده از میلگردهای FRP و GFRP مقاومت بالای آن ها در برابر خوردگی باشد. این میلگردها بهترین نوع میلگرد برای ساخت خانه و انواع سازه ها در مناطق فراساحلی هستند.
مقاومت كششی بالا
در میلگرد FRP تسلیم رخ نمی دهد و به همین دلیل مقاومت کششی نهایی معیار است. قطر این میلگردها از انواع فولادی بسیار کمتر است و همینطور الیاف نزديك مركز سطح مقطع با الیاف نزديك به سطح خارجي، تنش هاي يكسان و يكنواختي ندارند. این ویژگی ها باعث شده تا از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار باشند، اما در برابر فشار مقاومت آنچنان بالایی ندارند.

منبع:
https://bikaransazan.com/%d8%ae%d8%b1%db...%a8%d9%86/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان