انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش تهیه کلرید پتاسیم

روش تهیه کلرید پتاسیم

#1
[عکس: 32.jpg]
پتاسیم در سال ۱۸۰۷ توسط Humphry Davy که آن را از پتاس سوز آور به دست آورد کشف شد. این فلز قلیایی تنها فلزی بود که توسط عمل الکترولیز از هم جدا شده بود. پتاسیم کلراید نوعی نمک است که از ترکیب فلز پتاسیم و هالوژن کلر به وجود می‌آید.

در فرآیند تولید پتاسیم کلراید، سنگ معدن مورد نظر تحت فرآیند تغلیظ و فرآوری قرار می‌گیرد تا ناخالصی‌ها جدا شده و کلرید پتاسیم به عنوان محصول نهایی به دست آید. به منظور تولید کلرید پتاسیم معمولا از دو نوع فرآیند خشک و تر استفاده می‌‎شود.

در فرآیند تولید پتاسیم کلراید خشک، مراحل زیر انجام می‌گردد:
  1.  خردایش
  2.  جداسازی دوغاب حاوی ماده معدنی
  3.  جداسازی نمک دوگانه
  4.  جداسازی کلرید پتاسیم از ترکیب دو نمک
  5.  خشک کردن
  6.  دانه بندی
سنگ معدن حاوی نمک کلرید پتاسیم به همراه مواد نامحلول با روش‌های حرارتی و یا توسط آسیاب کردن یا خرد کردن به اندازه کوچک خرد می‌گردد و سپس با اضافه کردن آب، دوغاب حاوی نمک‌های کلرید پتاسیم و کلرید سدیم توسط رسوب سازی با حرارت و یا توسط هوا جدا می‌شود.

در مرحله بعد کلرید پتاسیم می‌بایست از کلرید سدیم جدا گردد که با این فرآیند با استفاده از روش‌های جداسازی الکترواستاتیکی یا جداسازی مغناطیسی صورت می‌گیرد. بازیابی این روش حدود %۵۰ است.

کاربردهای پتاسیم کلرید
رشد بسیاری از گیاهان روی کره زمین مشروط به دریافت پتاسیم می باشد، بنابراین بخش عمده کلرید پتاسیم تولید شده در جهان برای ساخت کودهای کشاورزی به مصرف می رسد. از پتاسیم کلرید به عنوان یک ماده خام شیمیایی برای تولید هیدروکسید پتاسیم و فلز پتاسیم نیز استفاده می شود.

این محصول به دلایلی نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار مانند سولفات پتاسیم، برای تغذیه گیاه بهتر است. زیرا در طبیعت بیشتر پیدا شده و منبع غنی برای تغذیه گیاه است همچنین نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار دیگر دارای قیمت ارزانتر است.

گاهی اوقات در آب به عنوان مایع تکمیل کننده در عملیات نفت و گاز طبیعی و همچنین جایگزینی برای کلرید سدیم در واحدهای نرم کننده خانگی استفاده می شود. KCL به عنوان یک منبع تابش بتا برای کالیبراسیون تجهیزات نظارت برتابش مفید است.

پتاسیم کلرید در برخی محصولات منجمد که برای حیوانات خانگی و گیاهان ایمن طراحی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند که کیفیت ذوب شدن آن نسبت به کلرید کلسیم پایین تر می باشند. همچنین در مارک های مختلف آب بطری و همچنین در حجم های فله ای برای اهداف حفاری سوخت فسیلی استفاده می شود. کلرید پتاسیم همراه با کلرید سدیم و لیتیوم کلرید به عنوان یک جوش برای جوشکاری آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: https://www.zohalshimi.com
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان