انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

#1
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-familyConfusedwiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underlineConfusedingle;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underlineConfusedingle;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:1260.0pt 1584.0pt; margin:252.0pt 252.0pt 216.0pt 216.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.Section1 {page:Section1;} --> آمار و ارقام نشان می‌دهد از میان افرادی که ارتودنسی دندان انجام می‌دهند نزدیک به 30 درصد، افراد بزرگسال و بالای 20 سال هستند. و حدود یک سوم از این افراد، دوست ندارند کسی متوجه شود آن‌ها تحت درمان ارتودنسی هستند (با اینکه از خودِ درمان راضی هستند.) متخصصان ارتودنسی به این افراد و کلاً تمام مراجعانی که دوست ندارند دستگاه‌های ارتودنسی‌شان قابل توجه و در چشم باشد، ارتودنسی نامرئی را پیشنهاد می‌دهند که هم کارایی بالایی دارد و هم توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند.
ارتودنسی نامرئی چیست؟ (تعریف خودمانی این نوع ارتودنسی)
همانطور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، یک متخصص ارتودنسی، سوای از اینکه دانش بسیار زیادی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌های دندانی و فکی دارد، برای اینکه بتواند دندان‌ها را ردیف، تراز و منظم کند از دستگاه‌های ارتودنسی کمک می‌گیرد.
این دستگاه‌ها معمولاً در چند مدل، دسته‌بندی دارند. مثلا ثابت یا متحرک بودن دستگاه‌ها، یک مدل دسته‌بندی رایج در دنیای ارتودنسی است. در این نوع نامگذاری (یا دسته بندی)، به استفاده از دستگاه‌هایی که در تمام طول درمان به دندان‌ها می‌چسپند، “ارتودنسی ثابت” و به استفاده از دستگاه‌های متحرک با قابلیت جابجایی نیز، “ارتودنسی متحرک” گفته می‌شود.
یک زمانی هم هست که دستگاه‌ها را بر اساس قابل توجه بودن یا نبودن (نامرئی بودن یا نبود) دسته‌بندی می‌کنند. در این مدل دسته بندی، به استفاده از دستگاه‌هایی که حین درمان قابل مشاهده هستند و به راحتی دیگران متوجه می‌شوند شما ارتودنسی کرده‌اید، “ارتودنسی مرئی” و به استفاده از دستگاه‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند، “ارتودنسی نامرئی” گفته می‌شود.
ویدئوی زیر از کمپانی اینویزیلاین است. این کمپانی سازنده اولین پلاک‌های شفاف ارتودنسی دندان است. ویدئوی بعدی نیز مربوط به استفاده از سیستم ارتودنسی سرامیکی با براکت های همرنگ دندان است. هر دوی این روش های درمانی جزء ارتودنسی نامرئی به شمار می روند.
دستگاه‌های نامرئی برای چه کسانی مناسب‌ترند؟
اگر جزء یکی از افراد زیر هستید، ارتودنسی نامرئی برای شما مناسب است:
با اینکه نیازمند ارتودنسی هستید اما دوست ندارید کسی متوجه درمان شما شود
از ارتودنسی با دستگاه‌های فلزی استقبال نمی کنید
روی رنگ دندان هایتان حساس هستید و می‌خواهید همیشه سفید دیده شوند
اگر سن زیادی دارید
اگر مشکل و ناهنجاری ارتودنسی شما چندان جدی نیست
چند مدل ارتودنسی نامرئی داریم؟
تاکنون چند نوع دستگاه ارتودنسی دندان ساخته و استفاده شده که چندان قابل توجه نیستند و زمانی که شما تحت درمان با آن ها هستید کسی نمیفهمد شما تجت درمان ارتودنسی هستید. مهم ترین دستگاه های نارمرئی عبارتند از:
ارتودنسی دیمون شفاف
ارتودنسی با پلاک شفاف و متحرک
ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی
ارتودنسی با براکت های شفاف و همرنگ دندان (ارتودنسی سرامیکی)
این ها شناخته شده ترین و اصلی ترین دستگاه های نامرئی هستند. که البته مرسوم است به جای واژه نامرئی، آن ها را با نام های اختصاصی خودشان (مثلا ارتودنسی دیمون، لینگوال و …) می شناسیم.
منظور از نامرئی، بیشتر پلاک‌های شفاف ارتودنسی هستند
در تمام دنیا زمانی که صحبت از ارتودنسی نامرئی می‌شود، معمولا منظور استفاده از پلاک‌های شفاف ارتودنسی است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این دستگاه در اصل نوعی قالب دندانی است که می‌تواند روی دندان ها سوار شده و به منظم شدن آن ها کمک کند.
بنابراین اجازه دهید از اینجا به بعد، بیشتر از پلاک های شفاف و نامرئی صحبت می کنیم. به این پلاک ها در اصطلاح ارتودنسی، الاینر یا تراز کننده دندان اطلاق می شود. یعنی به تمام این پلاک ها، صرف نظر از برند و لابراتوار سازنده، الاینر گفته می شود که با کمک جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و  با اسکن 3 بعدی ساخته می شوند. (این تکنولوژی اکنون در کلینیک های دکتر درویش پور وجود دارد و ارتودنسی نامرئی و متحرک مراجعانمان با آن انجام می شود.)
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان