انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چیلر چیست؟

چیلر چیست؟

#1
چیلر وسیله ای صنعتی است که حرارت موجود در مایع مورد نظر مانند آب را با توجه به سیکل تبرید در تراکم گاز یا به صورت جذبی از بین میبرد. مایع به کار رفته که معمولاً آب انتخاب می‌گردد برای خنک‌کاری هوا یا دستگاه‌های مختلف مانند فن ها و هواساز ها مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً درون یک مبدل حرارتی در جریان بوده و به صورت سیکل دارای جریان متناوب می باشد.
در عین حال مایعی که در چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد حرارتی داشته که آن حرارت یا به محیط خارج انتقال پیدا کرده و دفع می‌شود یا برای مقاصد گرمایی از آن استفاده می گردد. در حالت کلی در هنگام انتخاب و خرید چیلر یا دستگاه سرد کن یک سری پارامترها در نظر قرار می‌گیرند که از جمله مهمترین آنها می توان به کارایی و بازده دستگاه و همچنین شرایط تعمیر و نگهداری و آسیب پذیری های محیطی که متوجه چیلر می گردد اشاره نمود.
خرید چیلر
شرکت بتا تهویه، با تامین انواع محصولات چیلر و پشتیبانی در این زمینه، امکان خرید دستگاه چیلر را با بهترین امکانات و قیمت فراهم کرده است. قبل از خرید چیلر مد نظرتان، لازم است با بررسی ویژگی های محصول انتخابی خود، بهترین خرید را انجام دهید.
قیمت چیلر
قیمت، یکی از مهمترین پارامترها در زمینه خرید چیلر است. عوامل موثر بر ، شامل ظرفیت چیلر، دمای خروجی آب چیلر، دمای محیط، نوع کمپرسور، جنس لوله کشی داخلی و … است.
مدل های مختلف دستگاه چیلر
قبل از خرید چیلر با مدل های مختلف دستگاه چیلر آشنا شوید. در حالت کلی دستگاه چیلر انواع مختلفی داشته که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تراکمی و جذبی اشاره نمود. چیلر های تراکمی با استفاده از انرژی الکتریسیته و برق فعالیت نموده و همچنین چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی گرمایی به تولید سرما و برودت مورد نظر اقدام می نمایند. همچنین چیلرها از نوع خنک شدن ماده مبرد نیز دارای طبقه بندی می باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چیلر های آب خنک، چیلر های هوا خنک و همچنین چیلر های تبخیری اشاره نمود.
چیلر تراکمی چیست؟
یکی دیگر از انواع پر کاربرد دستگاه چیلر، نوع سرماساز و چیلر تراکمی آن می‌باشد که گاز در این حالت با استفاده از کمپرسور متراکم شده و فشار تا حدود زیادی افزایش پیدا می کند، سپس این گاز به قسمت کندانسور دستگاه وارد شده و آب یا هوایی که در محیط اطراف مبرد وجود دارد گرم شده و مبرد به حالت مایع تبدیل می شود.
[img=794x0]https://betatahvie.com/wp-content/uploads/2021/04/chiller-function.jpg[/img]
بعد از کندانسور مبرد وارد شیر انبساط شده و با عبور از این قسمت دچار کاهش فشار لحظه ای شده و سپس وارد قسمت اواپراتور می گردد که این کاهش فشار به وجود آمده در قسمت شیر انبساط باعث تبخیر مایع در اواپراتور شده و در نتیجه مایع مورد نظر حرارت نهان خود را از دست داده و در نتیجه باعث کاهش دما در فضای اطراف مبرد که هوا یا آب می باشد.
چیلر جذبی چیست؟
یکی از انواع پرکاربرد چیلر ها نوع جذبی آن می‌باشد که در این نوع دستگاه برخلاف چیلر تراکمی به جای کمپرسور از ژنراتور و مولد حرارتی و همچنین جذب کننده استفاده می گردد. از جمله متداول ترین سیستم خنک کننده که در سرماساز جذبی مورد استفاده قرار می گیرد سیستم لیتیوم بروماید نام دارد که درون سیستم جذب کننده بخار آب با استفاده از لیتیوم بروماید غلیظ شده و در قسمت مولد حرارتی دستگاه با توجه به حرارت به وجود آمده حرارت به بخار آب تبدیل می گردد.
بخار آب در قسمت کندانسور به غلظت و فشار یک اتمسفر رسیده و حالت مایع پیدا می کند و سپس در سیستم خنک کننده دوباره تحت فشار ۰٫۰۱  قرار گرفته و حالت بخار و گاز پیدا میکند و در نتیجه آب تبخیر می شود و از محیط اطراف خنک کننده گرمای نهان خود را گرفته و در نتیجه باعث به وجود آمدن سرما و برودت لازم می گردد. این چرخه همواره ادامه داشته و بخار آب جوش در خنک کننده به جذب کننده منتقل شده و دائماً در حال گردش می باشد.
همچنین چیلر دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله مهمترین آنها می توان به چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو، کمپرسور اسکرال، کمپرسور سانتریفیوژ و کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی) اشاره نمود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان