انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موارد استفاده ی اوره در صنعت

موارد استفاده ی اوره در صنعت

#1
این ماده به صورت عمده در تولید کودهای جامد، کودهای مایع، مکمل غذای حیوانی، پلاستیکها و چسپ ها به کار می رود. نیتروژن یکی از مواد ضروری و مهم برای رشد گیاهان می باشد که یکی از بهترین منابع برای تأمین این عنصر در گیاهان، اوره است. در میان ترکیبات نیتروژن دار، اوره بالاترین حجم تولید محصول را در بین مواد مختلف داراست. استفاده از این ماده به طور مداوم در حال افزایش بوده و در جهان به عنوان کود نیتروژنی برتر مطرح است.

اوره در کشاورزی:
بیش از ۹۰٪ از تولید صنعتی این ماده در دنیا به عنوان کود آزاد کننده ازت استفاده می‌شود. بسیاری از باکتری‌های خاک دارای آنزیم اوره آز هستند که تبدیل آن به آمونیاک (NH3) یا یون آمونیوم (NH+4) و یون‌بی‌کربنات (HCO–3) را کاتالیز می‌کنند. بنابراین کودهای اوره به سرعت در خاک به فرم آمونیوم تبدیل می‌شوند.

اوره در صنایع شیمیایی:
این ترکیب، ماده اولیه ای برای ساخت دو کلاس اصلی مواد می باشد:

رزین‌های اوره – فرمالدئید
اوره – ملامین – فرمالدهید که در تخته سه‌لا دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اوره در مواد منفجره:
از این ماده می‌توان برای تهیه نیترات اوره، ماده منفجره‌ای که به صورت صنعتی و به عنوان بخشی از برخی از مواد منفجره استفاده می‌شود، استفاده کرد. این ماده تثبیت‌کننده مواد منفجره نیتروسلولوز می باشد.

اوره در سیستم‌های خودرو:
برای کاهش آلاینده‌های NOx در گازهای اگزوز استفاده می‌شود.
در مبدل کاتالیزوری آمونیاک حاصل از هیدرولیز اوره با انتشار اکسید نیتروژن واکنش نشان می‌دهد و به نیتروژن و آب تبدیل می‌شود.
اتومبیل‌هایی که از این مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌کنند، نیاز به تهیه مایعات اگزوز دیزلی، محلول اوره در آب دارند.

استفاده آزمایشگاهی از اوره:
این ماده در غلظت‌های حداکثر ۱۰M یک ماده دفع‌کننده قدرتمند پروتئین است. از این خاصیت برای افزایش حلالیت برخی پروتئین‌ها استفاده می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان