انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرا بدنه یخچال برق دارد؟

چرا بدنه یخچال برق دارد؟

#1
آیا تا به حال برای شما هم این موضوع پیش آمده است که هنگام دست زدن به درب و بدنه یخچال جریان الکتریسیته را حس کنید؟ برق داشتن بدنه یخچال یکی از مشکلات شایع و رایجی به حساب می‌آید که البته در مواقع بسیاری خطرناک خواهد بود و می‌تواند باعث ایجاد احساس نگرانی در افراد شود. برای افرادی که آشنایی چندانی با سیستم یخچال فریزر ندارند، حل مشکل جریان الکتریسیته بدنه می‌تواند مشکل ساز باشد.
اما شناخت عوامل اثر گذار در این مشکل، شاید بتواند باعث شود که خودتان این مسئله را حل کنید. البته ناگفته نماند که در اکثر مواقع مشکل برق داشتن بدنه نیازمند بررسی حرفه‌ای توسط تکنسین و تعمیرکار جنرال الکتریک است؛ زیرا امکان دارد مشکلات از سیم پیچی یا موتور یخچال باشد، به همین دلیل عیب یابی و تعمیر آن به دست افراد مبتدی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
دلایل وجود برق در بدنه یخچال
یخچال فریزر هم مانند دیگر وسایل برقی و لوازم خانگی می‌توانند جریان الکتریسیته ساکن در مجموعه خود را جمع کرده و هنگام لمس کردن قسمت بدنه فلزی توسط افراد باعث ایجاد شوک الکتریکی شود. اگر زمانی که به بدنه یخچال دست زدید، احساس سوزن سوزن شدن جریان برق را متوجه شدید، به این معنی است که یک بار کوچک از آن عبور می‌کند. عوامل زیر از جمله مواردی هستند که می‌توانند موجب بروز چنین مشکلاتی شوند.
فرسوده بودن سیم کشی داخلی بدنه
یکی از دلایل اصلی برق داشتن بدنه یخچال، عایق فرسوده سیم کشی داخلی یخچال است. اگر دستگاه شما از نمونه‌هایی است که به یک مدار یخ زدایی مجهز شده، این مسئله می‌تواند بیشتر از سایر مواد باعث ایجاد نگرانی شود. بی توجهی به سیم‌پیچی‌های فرسوده، خصوصا در زمان‌هایی که یخچال روی یک سطح مرطوب و خیس قرار دارد و یا هنگامی که شما با دستان خیس از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند خطرساز باشد.
در مواقع دیگر، مشکل در دوشاخه یخچال هم می‌تواند باعث انتقال جریان الکتریسیته به بدنه یخچال شود؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید عایق سیم پیچی و یا دو شاخه یخچال قدیمی و فرسوده هستند، حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. البته دقت داشته باشید که می‌توانید برای چک کردن برق هر قسمت، از فازمتر کمک بگیرید.
مطلب مرتبط: چرا مواد غذایی داخل یخچال یخ می‌زند؟
انتقال اشتباه انرژی برق
معمولا مشکل برق یخچال می‌تواند به دلیل یک عیب در سیم‌پیچی یخچال باشد. در برخی از مواقع سیم‌پیچی‌ها جریان الکتریسیته دریافتی را به فضای اشتباهی انتقال می‌دهند که باعث ایجاد شوک در بدنه یخچال می‌شوند. در صورتی که چنین موردی را مشاهده کردید، سیگنال های دریافتی را چک کنید تا منبع مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کنید.
اتصال بدنه ترموستات یخچال
مشکل یکی از قطعات یخچال که می‌تواند تاثیری در پخش شدن جریان الکتریکی روی بدنه یخچال داشته باشد، مشکل در ترموستات آن است. اگر قصد دارید از عملکرد این جز از یخچال مطمئن شوید، می‌توانید از یک اهم متر کمک بگیرید. اگر متوجه شدید که عیب از این قسمت یخچال است، بدون فوت وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ زیرا می‌توانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.
وجود رطوبت در منزل
یکی از نکات جالبی که هنگام وجود الکتریسیته در بدنه یخچال گزارش شده، فصلی بودن این مشکل است. طبق بررسی‌ها مشخص شده که به دلیل وجود رطوبت بیشتر در فصل‌های سرد سال، خصوصا زمستان، ایجاد شوک الکتریکی در بدنه یخچال بیشتر اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین اگر در خانه خود احساس رطوبت می‌کنید به احتمال زیاد مشکل در همین مسئله خواهد بود.
حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که میزان رطوبت هوا را کاهش دهید. نکته جالب ماجرا دقیقا مقابل این مسئله است، به طوری که در مکان‌هایی که کمبود رطوبت هم وجود دارد باز هم جریان الکتریسیته بدنه بیشتر خواهد شد؛ بنابراین میزان رطوبت را می‌توان عامل موثری در نظر گرفت.
مشکلات مربوط به موتور یخچال
از دیگر دلایلی که ممکن است باعث ایجاد برق در بدنه یخچال شود، مشکلات فنی موجود در این دستگاه است. اگر برای کمپرسور دستگاه و سیم‌پیچی‌های رابط آن از نظر فنی مشکل پیش بیاید، این مشکل می‌تواند باعث ایجاد شوک الکتریکی شود. اتصالات موتور به بدنه یخچال، عامل ایجاد چنین مشکلی است که نیاز به بررسی یک تعمیرکار حرفه‌ای دارد.
معیوب بودن سرپیچ لامپ درون یخچال
اگر همه موارد بالا را چک کردید، اما مشکل برطرف نشد، شاید بتوانید علت را در معیوب بودن سرپیچ لامپ جستجو کنید. اگر این جز از یخچال نیز دچار مشکل شود، بدنه یخچال می‌تواند با الکتریسیته ساکن مواجه شود.
جمع‌بندی
اگر چه عوامل گوناگونی باعث ایجاد جریان برق در بدنه یخچال می‌شوند، اما در بیشتر مواقع می‌توان اتصالات موتور و سیم‌پیچی‌های یخچال را عامل چنین مشکلی در نظر گرفت که نیاز به بررسی‌های تخصصی دارند. توجه داشته باشید که عدم توجه به شوک الکتریکی بدنه یخچال در طولانی مدت می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامتی افراد و یا ایجاد جرقه و بدتر از آن آتش‌سوزی شود، پس در صورت مشاهده چنین مشکلی در اسرع وقت آن را برطرف کنید.
پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر 
https://partoclinic.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان