انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کاربردهای ماده ی تری سدیم فسفات

کاربردهای ماده ی تری سدیم فسفات

#1
1. تری سدیم فسفات صنعتی
تری سدیم فسفات صنعتی با ۱۲ مولکول آب تبلور ارائه می‌شود که در بسیاری از صنایع از جمله تصفیه آب – دیگ‌های بخار (تبخیر) ، صنایع پودرهای لباس شویی، تمیز کردن عامل در آبکاری الکتریکی، حلال رنگ در رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.
جهت حداقل نمودن رسوبات فسفاتي در تجهيزات قبل از ديگ بخار بهتر است فسفات مستقيما به داخل ديگ بخار تزريق گردد. تزريق مواد قليائي به قسمت هاي قبل از ديگ بخار، حداقل اقدامي است كه براي كنترل خوردگي صورت مي گيرد.

2. تری سدیم فسفات در ﺻﻨﺎﯾﻊ غذایی
تری سدیم فسفات خوراکی بصورت پودر سفید صدفی و کاملا خالص می‌باشد و این پودر کاملا خالص بسیار مناسب برای مصارف خوراکی و بهداشتی است. از تری سدیم فسفات خوراکی به عنوان نگه دارنده نیز استفاده می‌شود و در مصارف گوشت و کنسروها نیز مصرف می‌شود.

عملکرد اصلی ‌تری سدیم فسفات تنظیم مقادیر اسیدی است. معمولاً در غلات خشک‌شده، اکسترود شده وجود دارد. همراه با سایر فسفات‌ها، رنگ‌دانه غلیظ را تغییر می‌دهد و غنی‌سازی فسفر را فراهم می‌کند. این ماده شیمیایی معمولاً در پنیر به عنوان امولسیفایر موجود است. گاهی اوقات نیز به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای به منظور بهبود عملکرد در ورزش استفاده می‌شود. بدن با تری سدیم فسفات بارگیری می‌کند. به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش میزان اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها شود و میزان تولید قدرت و حداکثر جذب اکسیژن را افزایش دهد.

تری‌سدیم فسفات و سایر مواد افزودنی فسفات‌سدیم در صنایع غذایی استفاده چندگانه می‌کنند و در بسیاری از محصولات آماده شده از نظر تجاری یافت می‌شوند. آن‌ها برای کاهش اسیدیته و بهبود بافت در غذاها مانند محصولات پخته‌شده و گوشت استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین به عنوان مواد معطر در محصولات پخته عمل می‌کنند، به این معنی که آنها به افزایش خمیر و حفظ فرم آن کمک می‌کند.

تری‌سدیم‌فسفات یکی از عناصر محبوب در نان، کیک و مخلوط کیک است. این ماده نیز اغلب به محصولات گوشت و غذاهای دریایی مانند بیکن، سوسیس، گوشت و کنسرو ماهی تن اضافه می‌شود تا به حفظ رطوبت، افزایش عمر مفید و جلوگیری از خرابی کمک کند. علاوه بر این، افزودنی تری فسفات سدیم، باعث می‌شود تا سطوح pH این غذاها را از بین ببرند و از اسیدی یا قلیایی شدن جلوگیری کنند و باعث می‌شود که غذا به سرعت خراب شود. علاوه بر این تری ‌سدیم فسفات به عنوان مواد ضعیف‌کننده در محصولات مانند سیب زمینی پخت شده بسته بندی شده، جلوگیری از تیره شدن رنگ نارگیل و نگه داشتن روغن و آب در محصولات پنیر فرآوری شده مورد مصرف قرار می گیرد.

3. تری سدیم فسفات در ﺻﻨﺎﯾﻊ دارو سازی
از این ماده برای مصارف داروئی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید ـ باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ ، دفع انگل‌ها و داروهای ضد کرم سمّی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم، تسهیل و جمع‌آوری مدفوع جهت آزمایش‌های انگلی استفاده می‌شود.

4. کاربرد تری سدیم فسفات در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ
بعنوان مواد شوینده در خمیردندان‌ها و برای گرفتن سختی آب استفاده می‌شود. عمده صنایع مصرف‌کننده تری سدیم فسفات شامل کارخانه‌های تولید مواد شوینده، صنایع تصفیه آب، صنایع غذایی، صنایع سرامیک سازی، معدنی، صنایع تولید کاغذ و صنایع پتروشیمی می‌باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان