انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی انواع شمع ماشین و آنچه باید درباره آن بدانید

معرفی انواع شمع ماشین و آنچه باید درباره آن بدانید

#1
شمع خودرو یکی از اجزای مهم برای احتراق خوب و در نتیجه بهتر کار کردن موتور ماشین است. در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه کوچک اما بسیار مفید آشنا کنیم. انواع آن را به شما معرفی و بهترین زمان برای تعویض شمع خودرو را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا به تمام سوالاتی که در این زمینه دارید، پاسخ داده شود.

شمع ماشین چیست؟
شمع ماشین یکی از اصلی ترین قطعات خودرو است که موجب روشن شدن و شروع به کار موتور خودرو می‌شود. خودروهای احتراق داخلی برای سوزاندن سوخت درون سیلندرهای موتورخود نیاز به محرکی اولیه دارند. این محرک اولیه جرقه‌ای است که شمع تولید می‌کند. هرچه این جرقه قوی‌تر باشد، احتراق مورد نیاز موتور بهتر و قوی‌تر صورت می‌گیرد.

در واقع، شمع خودرو انرژی الکتریکی را از باطری اتومبیل گرفته و به محفظه‌ احتراق رسانده و با مشتعل کردن مخلوط سوخت و گاز درون این محفظه، انرژی گرمایی مورد نیاز خودرو را تولید می‌کند.

شمع خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟
شمع خودرو با وجود کوچک بودن، ساختار پیچیده ای دارد و خود از اجزای کوچک متعددی تشکیل شده است:

● عایق چینی: این عایق در حقیقت پوشش خارجی شمع است که از جنس اکسید آلومینیوم یا آلومین، با یک لایه‌ لعاب شیشه‌ای و به‌رنگ سفید است. این عایق مانع از جذب آلودگی شده و از شمع در برابر فشارها یا حرارت بالایی محافظت می کند.

● بدنه شمع: بدنه شمع قسمتی است که شمع را بر روی سیلندر محکم نگه میدارد. جنس بدنه از فولاد است.

● ترمینال شمع: قسمت بالایی شمع ترمینال شمع است که از عایق بیرون می‌زند. ترمینال شمع انتقال دهنده جریان الکتریسیته است و در برابر زنگ‌زدگی بسیار مقاوم می‌باشد.

● پایه شمع: پایه شمع به سرسیلندر متصل است و دارای دو نوع پایه بلند و پایه کوتاه می‌باشد.

● الکترود مثبت: الکترود مثبت در واقع همان الکترود مرکزی شمع است که از آلیاژ‌های فولادی مانند فولاد-نیکل، فولاد-کروم یا فولاد-منگنز ساخته می‌ شود.، به‌همین دلیل مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. الکترود مثبت، الکتریسیته را از ترمینال تا محفظه‌ احتراق منتقل می‌کند.

● الکترود منفی: الکترود منفی از جنس آلیاژ نیکل-کروم است که به بدنه یا پایه شمع متصل می‌ باشد. الکترود منفی در انتهای پایه و اطراف الکترود مرکزی قرار دارد.

● گپ: فاصله بین دو الکترود مثبت و الکترود منفی را گپ یا شکاف جرقه می‌ گویند. هرچه فاصله‌ گپ بیشتر باشد جرقه‌زنی بهتر صورت می‌ گیرد.

شمع ماشین از چه انواعی تشکیل شده است؟
امروزه انواع گوناگون و مختلفی از شمع ها در بازار موجود است . این تقسیم بندی‌ها بر اساس سه فاکتور کد حرارتی، جنس و تعداد الکترود انجام می‌ شود.

انواع شمع بر اساس کد حرارتی:
این شاخص که بازه‌ حرارتی شمع نیز نامیده می‌ شود، بیان کننده‌ میزان حرارتی است که شمع از داخل سیلندر به بدنه‌ موتور منتقل می‌ کند. شمع‌ها بر اساس کد حرارتی به 3 دسته تقسیم می‌ شوند:

● شمع سرد: نوعی شمع پایه کوتاه است که سرعت انتقال و از دست دادن حرارت در آنها بسیار بالا است. این شمع‌ برای موتورهای با دمای بالا مناسب است.

● شمع گرم: نوعی شمع پایه بلند است که به‌ دلیل طول بلند خود، گرما را درون خود نگه می‌ دارند. از این نوع شمع باید در برخی از خودرو‌ها که موتور سرد دارند، استفاده کرد تا پس از یک جرقه، مجددا شمع آماده جرقه بعدی باشد.

انواع شمع از نظر ساختار و جنس الکترود مثبت:
شمع‌ها از نظر ساختار الکترود مثبت به دو دسته‌ سوزنی و معمولی تقسیم می‌ شوند.

● شمع سوزنی: شمع‌ های سوزنی جرقه بهتر و دقیق‌ تری دارند و به همین دلیل احتراق را کامل‌ تر انجام می‌ دهند. برای خودرو‌های معمول مصرف شهری ( غیر از مسابقات) بهتر است که از شمع‌ های سوزنی استفاده شود.

● شمع معمولی: الکترود مثبت در این شمع‌ها سر گرد و تختی دارد که دقت جرقه زنی را پایین می‌ آورد،. در نتیجه کیفیت احتراق کم می‌ شود. این شمع‌ ها طول عمر و مقاومت حرارتی کمی دارند.

● شمع‌های پلاتینیوم: آلیاژ الکترود مثبت این شمع‌ ها از پلاتینیوم است که مقاومت حرارتی بالایی دارد. این آلیاژ کمک می‌ کند تا در دما و دور موتور بالا، افت ولتاژ و در نتیجه کاهش کیفیت جرقه رخ ندهد و احتراق در دورهای بالا نیز کامل صورت گیرد. این شمع‌ ها از عمر مفید بیشتری نیز برخوردارند.

● شمع‌های ایریدیوم: الکترود مثبت این شمع‌ها از جنس ایریدیوم است. طول عمر این شمع‌ ها بسیار زیاد است. همچنین شمع‌ های ایریدیومی در برابر شمع‌ های پلاتینیومی مقاومت دمایی بالاتری دارند. این شمع ها، الکترود سوزنی دارند که این الکترودهای سوزنی دارای دقت و قدرت جرقه‌زنی بالایی می باشد و تقریبا کاربردی مشابه شمع‌ های پلاتینیومی دارند.

چرا باید شمع ماشین را تعویض کرد؟
با ایجاد جرقه توسط شمع موتور ، مقادیر ناچیزی از الکترود آن از بین می‌ رود و در نهایت الکترود دیگر نمی تواند جرقه برای مشتعل ساختن مخلوط سوخت و هوا را ایجاد کند. در نتیجه با فرسوده شدن شمع‌ ها، عملکرد نامناسب موتور و سیلندر ها و به طور کلی کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت اتفاق رخ می دهد.

نشانه های خرابی شمع ماشین چیست؟
سیاه شدن شمع‌ ها یکی از نشانه‌ های خرابی آنهاست. همچنین صدمه دیدن یا ترک برداشتن عایق چینی شمع می‌ تواند مانع از ایجاد اختلاف پتانسیل لازم در دو سر الکترود ها شود. در نتیجه جرقه هم نخواهیم داشت و یکی از سیلندرهای موتور خودرو کار نخواهد کرد. این مشکل با بد کار کردن و لرزش و صدای اضافی همراه است و تشخیص آن کار دشواری نیست.

زمان مناسب برای تعویض شمع ماشین چه وقت است؟
از آنجایی که شمع ماشین در معرض دید نیست، برای تشخیص خرابی یا زمان تعویض شمع باید به نشانه‌ های خرابی شمع خودرو دقت کنید. مهم ترین نشانه‌ های خراب شدن شمع ماشین عبارت است از:

● دور موتور ماشین در هنگام درجا کار کردن نامنظم است.

● ماشین در زمان روشن شدن دچار مشکل می‌ شود. البته باتری هم در مورد استارت زدن تاثیر گذار است و باید ابتدا از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل نمایید.

● مصرف سوخت بالا می‌رود. اگر شمع پوسیده یا قدیمی شده باشد، نمی‌ تواند به خوبی سوخت وارد شده به محفظه احتراق را به مرحله احتراق برساند. همین عملکرد نامناسب موتور می ‎‌تواند موجب بالا رفتن مصرف سوخت شود.

●موتور ماشین لرزش داشته باشد و صدای اضافی تولید کند.

● اتومبیل در زمان شتابگیری قدرت سابق را ندارد.

● چراغ چک روشن شود.در اتومبیل های مدرن روشن شدن چراغ چک می تواند نشانه پوسیدگی شمع خودرو باشد.
تعویض شمع ماشین بر اساس کیلومتر

از لحاظ طول عمر، مدت زمانی که شمع موتور شما به طور مناسب عمل می‌ کند به شمع های مورد استفاده در موتور شما بستگی دارد.

1. شمع‌ های مسی معمولی فقط حدود 30 هزار کیلومتر عمر خواهند کرد.

2. شمع‌ های پلاتینیومی می‌تواند تا 100 هزار کیلومتر عمر کنند.

3. انواع دیگر نیز می‌ توانند تا نهایتاً 150 هزار کیلومتر عمر کنند.

چه عواملی در تعیین زمان تعویض شمع اتومبیل موثر هستند؟
زمان‌ بندی تعویض شمع ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد:

● طول عمر شمع: شمع ساخته‌ شده از ایریدیوم یا پلاتین طولانی‌ترین عمر را در بین انواع شمع‌ ها دارند. شمع ساخته شده از مس دارای کوتاه‌ ترین طول عمر در حدود 30 هزار کیلومتر است.

● میزان عملکرد شمع: اگر شمع ماشین شما با عملکرد قوی داشته باشید، این امکان وجود دارد که شما نیاز به تعویض بیشتر آن‌ها داشته باشید چون الکترود آن سریع‌تر فرسوده می‌ شود.

● سبک رانندگی: رانندگانی که کمتر پدال گاز را می‌ فشارند، شمعِ خودرویشان مدت زمان بیش‌ تری دوام می‌آورد.

● نفوذ روغن: زمانی که یک شمع را از موتور بیرون می‌کشید، پایه‌ی آن باید نسبتاً تمیز باشد. اگر روی آن روغن وجود داشته باشد، به این معنی است که نشتی وجود دارد و زمان تعویض شمع فرا رسیده است.



اتو سرویس غرب تهران | خودروکار امید

omidcarservice.com
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان