انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش PHP برای طراحی سایت

آموزش PHP برای طراحی سایت

#1
همانطور که می دانید، زبان برنامه نویسی PHP به دلایل مختلف یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت های داینامیک می باشد. اما استفاده از زبان PHP به تنهایی برای طراحی یک سایت کافی نیست.

یک سایت داینامیک دارای دو بخش می باشد. بخش ظاهری که از آن با نام User Interface یاد می شود، نیاز به تکنولوژی های دیگری از قبیل HTML, CSS, JavaScript, Ajax و Bootstrap دارد. در اصطلاح برنامه نویسی به این بخش Front-End و به برنامه نویسان آن Front-End Developer می گویند.

بخش دیگر مربوط به پشت صحنه ی صفحات وب می باشد. جایی که کد نویسی های اصلی، محاسبات و الگوریتم ها پیاده سازی می شود. این بخش به عنوان Back-End و برنامه نویسان آن به عنوان Back-End Developer خوانده می شوند. اینجا دقیقا همان جاییست که کدهای PHP نوشته می شود.

سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، از این زبان محبوب استفاده می کنند. کارشناسان قدرت وردپرس را حدود 27 درصد از اینترنت تخمین می زنند و البته اینها تنها سایت هایی نیستند که از کدگذاری PHP استفاده می کنند.

از دیگر مزایای استفاده از PHP می توان به پشتیبانی تمام وب سرورها از آن اشاره کرد و این می تواند محتوا را بسیار سریعتر از سایر گزینه ها ارائه داده و باعث کاهش زمان بارگذاری نیز می شود.

اگر متقاعد شده اید که پی اچ پی گزینه ی مناسبی برای طراحی وب سایت شماست، در اینجا چندین نکته برای شروع کار در این زمینه، آورده شده است.

1. یادگیری برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming)
قبل از اینکه کار با PHP را شروع کرده و سعی کنید یک زبان برنامه نویسی جدید یاد بگیرید، می بایست بک گراندی در مورد OOP که مخفف برنامه نویسی شی گرا و پایه ی PHP می باشد، بدست آورید. با یادگیری اصول OOP، شما شروع به درک PHP کرده و سپس می توانید به موضوعات پیشرفته تر بپردازید.

اکنون که پی اچ پی به زبان محبوب اسکریپت نویسی تبدیل شده است، مخازن عمومی و کتابخانه های حاوی کد وجود دارند که می توانید از آنها استفاده مجدد کنید. توسعه دهندگان PHP عمدتا سعی کرده اند سازگاری معکوس را حفظ کنند، بنابراین اسکریپت نوشته شده برای نسخه قدیمی، بدون تغییر در نسخه جدید، اجرا می شود و در عمل معمولا به برخی تغییرات نیاز خواهد بود.

2. نصب نیازمندی ها
برای این منظور، بررسی کنید که آیا شرکت وب هاستینگ شما به اجرا شدن PHP اجازه می دهد یا خیر. در حقیقت منظور این است که وب هاستی که تهیه کرده اید مناسب سایت های نوشته شده با PHP باشد. معمولا شرکت ارائه دهنده ی هاستینگ بر اساس پنلی که خریداری می کنید، نیازمندی ها را نصب می کنید.

نیازمندی های ما PHPMyAdmin و Apache بود، که جهت اطمینان از نصب آنها وب هاست خود را چک کنید. با استفاده از PHPMyAdmin به بانک اطلاعاتی مورد نیاز یعنی MySQL دسترسی خواهیم داشت.

اگر از مراحل نصب نیازمندی ها مطمئن نیستید یا سرور شما نصب با یک کلیک (one-click installation) را ارائه نمی دهد، در مورد کارهایی که باید انجام دهید با شرکت مربوطه صحبت کنید.

3. یادگیری دستورات PHP
هنگامی که پلتفرم خود را نصب کردید، با برخی از دستورات اساسی PHP، برای آنچه که می خواهید در صفحه ی شما فراخوانی  شود، آشنا شوید. بدانید که دستورات پی اچ پی در داکیومنت های HTML جاسازی می شوند و سینتکس PHP، تفاوت چندانی با HTML ندارد.

4. ایجاد فایل پیکربندی
به جای رندومایز یا تصادفی کردن تنظیمات اتصال پایگاه داده، بهتر است یک فایل پیکربندی اصلی ایجاد کنید و سپس آن را در اسکریپت های PHP خود فراخوانی کنید. از این طریق بعدا انجام تغییرات و بروز رسانی ها بسیار آسان تر می شود.

پس نیازی نیست که یک پایگاه داده عظیم از کد را تنظیم کنید، شما می توانید به یک فایل واحد مراجعه نمایید. همچنین هنگامی که نیاز به استفاده از ثابت ها و توابع در چندین اسکریپت دارید، این شرایط فوق العاده کارآمدتر می شود.

5. یادگیری نکات امنیتی در هنگام استفاده از بانک اطلاعاتی
وقتی قرار است از بانک اطلاعاتی استفاده کنید باید بدانید که خطرات امنیتی مانند انواع حملات سایبری متوجه سایت شما خواهد بود. برای جلوگیری از این حملات و آسیب های احتمالی بعد از یادگیری کلی دستورات PHP، لازم است کدنویسی امن را نیز فرا بگیرید.

لازم به ذکر است که این مرحله بعد از مسلط شدن شما به زبان PHP می باشد. برای مثال تابع زیر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قرار است با بانک اطلاعاتی کار کنید: mysql_real_escape_string

کاری که این تابع انجام می دهد این است که هر رشته یا مجموعه داده را می گیرد و آن را تمیز می کند تا اطمینان حاصل شود که داده های خام را دریافت کرده اید. وقتی در کنار تابع htmlspecialchars استفاده می شود، می توانید مطمئن باشید که کاراکترهای خاص HTML حفظ می شوند.

منظور این است که اگر ورودی بانک اطلاعاتی علاوه بر یک رشته ساده، حاوی کدهای مخرب باشد، آنها را پاکسازی می کند. یعنی در واقع به شما امکان می دهد تا پایگاه داده خود را ایمن نگه دارید، به خصوص از حملات SQL Injection جلوگیری می کند.

6. انتخاب یک ویرایشگر کد (Code Editor)
شما یک ویرایشگر کد می خواهید که به شما در یادگیری کدگذاری کمک کند و به اشتباهاتی که در این راه مرتکب می شوید اشاره کند. البته می توانید فقط از دفترچه یادداشت رایگان همراه با ویندوز استفاده کنید، اما ممکن است در محیط ویندوز کار نکنید یا بازخورد بیشتری بخواهید. سرمایه گذاری در یک محیط توسعه یکپارچه برای PHP، مانند PHPStorm اولین اسکریپت های PHP شما را به عنوان کد شما بازخورد می دهد.

7. از یک فریم ورک استفاده کنید.
نوشتن کد از ابتدا زمانبر است و جای بسیاری برای خطا باقی می گذارد. این همان جایی است که فریم ورک ها وارد عمل می شوند، که از پیش بخش هایی از کدها نوشته شده است و می توانید آنها را برای نیازهای خاص خود تطبیق دهید.

یک فریم ورک اساسا یک پلتفرم است، بنابراین وردپرس یک فریم ورک و یک سیستم مدیریت محتوا است که در آن می توانید به طراحی وب سایت بپردازید.

8. فعال کردن گزارش ارورها یا Log گیری
هنگام شروع یک پروژه جدید، گزارش خطا را روشن کنید. زیرا به شما این امکان را می دهد که قبل از بروز مشکلات بزرگتر، اشتباهات موجود در سینتکس (syntax) را در زمان واقعی مشاهده کرده و آنها را رفع کنید. گزارش خطا باید تا زمانی که آماده انتشار سایت نیستید ادامه یابد.

9. از توابع داخلی استفاده کنید.
PHP، توابع داخلی را دارد که به شما کمک می کنند برخی از متداول ترین عناصر در طراحی وب سایت را کد کنید. یک تابع مجموعه ای از دستورات است که شما احتمالا بارها و بارها در ایجاد یک پروژه استفاده می کنید. آنها بار صفحه را در طول عملکردهای خاص، مانند کلیک کردن روی لینک، افزایش نمی دهند. استفاده از توابع داخلی باعث صرفه جویی در وقت برای کدگذاری می شود.

10. یک PHP Exception Handler اضافه کنید.
اگر اسکریپت PHP شما خطایی داشته باشد، بازدید کننده ی سایت شما ممکن است یک کد خطا (fatal error) دریافت کند. این مورد بازدیدکنندگان سایت را از بین می برد، بنابراین باید کدی را اضافه کنید که بتواند یک استثنا را در اسکریپت PHP شما مدیریت کند. نمونه ای از آن را می توانید در CodexWorld کپی و استفاده کنید.

ناگفته نماند که همین خطاهای پیش فرض، به هکرها در دسترسی به وب سایت شما کمک می کنند. پس حتما خطاهای احتمالی را شخصی سازی کنید.

11. تمرین کنید و صبور باشید.
نکته کلیدی در یادگیری پی اچ پی برای نگهداری و طراحی وب سایت، تمرین کدنویسی تا آنجا که می توانید است.

در طول پروژه های خود با بسیاری از کدها و توابع یکسان کار خواهید کرد. به جای تایپ کردن همه ی آن، تکه به تکه حفظ آن به نوعی بسیار منطقی تر است. بسیاری از برنامه ها و ابزارها این امکان را به شما می دهند از جمله:

Snippet ،Snippely ،Snipplr و Code Collector.

برخی از IDE ها نیز از قطعه کد پشتیبانی می کنند و از این دست Dreamweaver و Eclipse به ذهن خطور می کنند. با این حال، شما همچنین می توانید دایرکتوری خود را ایجاد کنید. در کل هدف فقط ذخیره ی قطعه هایی است که مرتبا استفاده می کنید زیرا باعث صرفه جویی در وقت شما می شود.

برای شروع ایجاد اسکریپت های PHP و پایگاه داده MySQL، باید چند ابزار اساسی را دانلود نمایید. در حالی که PHP در هر ویرایشگر متنی قابل ویرایش است، متوجه خواهید شد که استفاده از یک ویرایشگر برنامه نویسی اختصاصی کار شما را بسیار آسانتر می کند.
ویرایشگران رایگان رایج شامل Notepad ++ ،Komodo Edit ،NetBeans و Eclipse هستند. برنامه های پولی معروف هم شامل PHPStorm ،Adobe Dreamweaver و PHP Designer هستند. برای استفاده از MySQL، باید آن را روی وب سرور خود نصب نمایید.

12. با توسعه دهندگان دیگر ارتباط برقرار کنید.
مهم نیست که چقدر با تجربه هستید، به یک انجمن پی اچ پی بپیوندید یا به یک زیر مجموعه PHP گرا در یک بستر اجتماعی وارد شوید. subreddit PHP می تواند پیشنهاد خوبی باشد. در آنها می توانید درمورد کدنویسی و طراحی وب سایت خود، گفتگو کنید تا بینش ارزشمندی از سایرین کسب نمایید.

13. طراحی وب سایت
قبل از طراحی وب سایت لازم نیست منتظر بمانید تا PHP را کاملا بشناسید. استفاده از یک فریم ورک به شما امکان می دهد سایت را به درستی پیاده سازی کنید. سپس می توانید آن را هنگام پیش رفتن یاد بگیرید و اصول را عملی کنید.

متن کامل در مقاله ی آموزش PHP برای طراحی سایت
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان