انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
منو پتاسیم فسفات و کاربرد های آن

منو پتاسیم فسفات و کاربرد های آن

#1
منو پتاسیم فسفات ترکیب شیمیایی با نام های MKP یا پتاسیم دی هیدروژن فسفات و Potassium phosphate monobasic می باشد. فرمول شیمیایی منو پتاسیم فسفات KH2PO4 و جرم مولی آن 136.086 g/mol می‌باشد.

شکل ظاهری آن به صورت پودر سفید رنگ جامد و بدون بو است. این ترکیب نمک محلول پتاسیم و یون دی هیدروژن فسفات می باشد و تک کریستال آن خاصیت اپتیکی دارد. در آب بسیار محلول اما با حلالیت کمی در اتانول می باشد. به صورت خوراکی نیز وجود دارد و در کشاورزی نیز کاربرد های فراوانی دارد.

کاربرد منو پتاسیم فسفات علاوه بر صنایع کشاورزی و استفاده از آن به عنوان کود، در مکمل غذایی، کود قارچ کش و ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا می باشد. همچنین منو پتاسیم فسفات در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری نیز کاربرد دارد. منو پتاسیم فسفات به عنوان بافر و تصفیه کننده فلزی به کار برده می شود.


کاربرد های منو پتاسیم فسفات:
عامل بازی در تنظیم سطح pH : هنگامی که منو پتاسیم فسفات با کودهای اوره و آمونیوم فسفات مخلوط می شود با به حداقل رساندن اسیدیته از خروج آمونیاک جلوگیری می کند.
کود منو پتاسیم فسفات حاوی فسفر و پتاس و عاری از نیتروژن بوده، در آب کاملا قابل حل است و مصرف آن برای تعداد زیادی از گیاهان باغبانی مفید است.
در ساخت خمیر دندان و دهان شویه مانع از پوسیدگی دندان میشود و برای ساخت پوشش های دندان جهت حفظ مینای آن از منوپتاسیم فسفات استفاده می شود.
در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی مثل سوسیس ها، گوشت های فراوری شده، آبنبات ها، نوشیدنی ها و در مکمل های غذایی به عنوان عاملی برای کنترل pH مورد استفاده قرار میگیرد.
مکمل غذایی و بعنوان ماده افزودنی
استفاده پزشکی
کود قارچ کش
ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا استفاده می شود.
در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان