انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جستجو نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی

جستجو نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی

#1
یکی از ضروری ترین وسایل زمستانی هر خودرو، زنجیرچرخ می باشد. با سردشدن هوا و بارش برف و باران ایمنی رانندگی یکی از اقدامات مهم برای حفظ جان می شود و این حفظ جان با وسیله ای با نام زنجیر چرخ تامین می گردد.
زنجیر چرخ یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خودرو در فصل زمستان است، به همین دلیل افراد حتما باید از نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ انواع خودرو آگاهی کامل داشته باشند.
در این مطلب قصد داریم تا برای شما آسان ترین نحوه ی بستن زنجیر چرخ را به لاستیک خودرو آموزش دهیم.


پیش از بستن زنجیرچرخ باید چه اقداماتی انجام داد؟
1- پیش از سفر کردن ، بستن زنجیر چرخ را یاد بگیرید
2- وسایلی مانند دستکش گرم، لایه های ضد آب و … را در روزهای برفی در ماشینتان داشته باشید.

مراحل استفاده از زنجیر چرخ ماشین:
1-نیاز به زنجیر چرخ را در ماشینتان بررسی کنید.

ابتدا تحقیق کنید که خودروی شما چه مدل دیفرانسیلی می باشد.مثلا اگر خودروی شما تک دیفرانسیل است، استفاده از دو زنجیر چرخ کافی می باشد. حال اگر خودروی شما دو دیفرانسیل است باید ، هر چهار چرخ را به زنجیر چرخ تجهیز کرد.



2- ایجاد امنیت برای نصب زنجیر چرخ:

اگر در جاده هستید ، مهم ترین اقدام برای نصب زنجیر چرخ، برقراری امنیت می باشد. ماشین را به کنار یا کوچه فرعی منتقل کنید و سپس اقدام به نصب زنجیر چرخ نمایید.

3- زنجیر چرخ را از بسته بندی خارج کنید:

پس از اینکه خودرو را به یک جای امن منتقل کردید،حال زنجیرچرخ و دفترچه ی راهنما را از بسته بندی خارج کنید.

4- گره خوردگی های زنجیر چرخ را باز کنید:

پس از بازکردن بسته بندی زنجیرچرخ متوجه خواهید شد که زنجیرچرختان دچار گره شده است و شما برای استفاده از آن باید گره ها را بازکنید.برای این کار کابل پلاستیکی را در دست بگیرید و گره های زنجیر چرخ را از هم باز کنید. این پلاستیک های انتهایی معمولا به رنگ زرد و آبی دیده می شوند.

5- نصب زنجیرچرخ:

حال نوبت این رسیده است که زنجیرچرخ را روی تایر ها نصب کنید. برای این کار باید زنجیر ها را روی زمین پهن کنید به طوری که خارهای زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، نباید خار ها به سمت لاستیک باشد زیرا هنگام حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می شود، سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.


6- قلاب قرمز زنجیر چرخ را به تایر متصل کنید:

پس از بستن زنجیرها به تایر حال باید به دنبال قلابی پهن و خمیده باشید که برعکس جهت کابل وصل شده است. قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید. به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

7- زنجیرها باید به شکل چهار ضلعی باشند:

زنجیر چرخ نصب شده را به بالای تایر هل دهید تا شبیه چهار ضلعی شود و بین هرکدام از چهار ضلعی ها یک ریل مرکزی قرار دهید.

8- زیر چرخ را با زنجیر قرمز کاور کنید:

اکنون به دنبال قلاب قرمزی باشید که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است. باید قلاب قرمز را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیرهای بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ ترین حالت ممکن ببندید..

چگونه با زنجیر چرخ رانندگی کنیم؟
طبیعی است که هنگام رانندگی با زنجیرچرخ صداهای ناهنجار به گوشتان بخورد اما اگر صدایی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح را شنیدید، یعنی تکه ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است.پس از شنیدی این صدا بلافاصله در نزدیک ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیرها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید.
برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ ها چه اقداماتی باید انجام داد؟
– در روزهای برفی بیش از 40 کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید .
– با زنجیر چرخ در مکان های غیر برفی تردد نکنید.
– با زنجیر چرخ ترمزهای ناگهانی نکنید.

چگونه زنجیر چرخ را از لاستیک جدا کنیم؟
برای جدا کردن زنجیر چرخ از لاستیک ابتدا در یک مکان ایمن متوقف شوید و سپس اقدام به خارج کردن زنجیرها نمایید.
برای خارج کردن زنجیرچرخ ، ابتدا قلاب ها را باز کنید و کش آمدگی ها را شل کنید ، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید ، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.
حال سعی کنید زنجیرچرخ را به گونه ای جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از آن بسته بندی آن ، اجازه دهید تا کامل خشک شود ، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی و زنگ زدگی بالا می رود.


پیش از خرید زنجیرچرخ به چه نکاتی باید توجه کرد؟
1. برای عدم آسیب دیدگی چرخ ها از سایز مناسب زنجیرچرخ استفاده کنید.
2. اگر هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد ، توقف کرده و آن را برطرف کنید.
3. پس از نصب زنجیرچرخ با سرعت کم رانندگی کنید.
4. فقط هنگامی از زنجیر چرخ استفاده کنید که مجبور به تردد در جاده های برفی هستید.


انواع زنجیر چرخ
1- زنجیر چرخ تکی
این نوع زنجیر چرخ‌ها از جنس آهن می باشند .زنجیرچرخ های تکی از دو زنجیر به صورت موازی در طول و زنجیرهای کوتاه در عرض که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی وصل شده‌اند، تشکیل شده است و در نهایت، ابتدا و انتهای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل می‌شوند.


2- زنجیر چرخ زوجی
ساختار زنجیر چرخ‌های زوجی مشابه زنجیرچرخ های تکی است با این تقاوت که در بافت آن از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری استفاده شده است. همچنین زنجیرچرخ های زوجی نیز مانند زنجیر چرخ تکی، فلزی بوده از آهن ساخته می‌شوند.



3- زنجیر چرخ ابریشمی
زنجیر چرخ‌های پارچه‌ای یا ابریشمی جزء زنجیرچرخ هایی است که معمولا در مسیرهای کوتاه از آن استفاده می شود، زیرا که جنس محکمی ندارند و بیشتر در ایجاد اصطکاک و لیز نخوردن در جاده‌های لغزنده استفاده ‌می‌شوند؛ این نوع از زنجیرها دارای قیمت بالایی می باشند و از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری زیادی نمی‌کنند. همانطور که می‌توان از اسم این نوع زنجیر چرخ حدس زد، جنس آن از یک نوع ابریشم خاص است که اصطکاک کمی را در جاده ایجاد می‌کند.




4- زنجیر چرخ پلیمری
پلیمر ماده‌ای است که تقریبا ارزشی برابر با آهن دارد؛ زنجیر چرخ پلیمری به گونه ای طراحی شده است که نسبت به نوع آهنی آن، نصب آسان تری دارد.

این نوع از زنجیر چرخ‌ها، اصطکاک بیشتری را با جاده ایجاد می‌کنند و در برف عمیق، مانع از فرو‌ رفتن خودرو می‌شوند.
زنجیر چرخ‌‌ پلیمری از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار است و در عین حال قیمت بالایی هم دارد؛ به همین دلیل آمار فروش آن نسبت به نوع آهنی کمتر بوده و رتبه دوم خرید در بازار را به خود اختصاص داده است. این نوع از زنجیر چرخ‌ها به دلیل نصب آسان و ظاهری شیک، بیشتر در چرخ‌های دارای رینگ اسپرت استفاده می‌کنند.


5- زنجیر چرخ نانو پلیمری
زنجیر چرخ نانو پلیمری نسل جدیدی از زنجیر چرخ‌های پلیمری است که بیشتر در کشورهای بسیار سرد مانند کانادا و سوئد دنیا کاربرد دارند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع زنجیر چرخ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو، حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد.


6- زنجیر چرخ تسمه‌ای
این نوع از زنجیرچرخ به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ را می پوشانند. زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای، بازدهی کمتری نسبت به زنجیرچرخ های پلیمری دارند و همچنین در بازار از محبوبیت کمتری نسبت به سایر زنجیر چرخ‌ها برخوردارند.


نکات مهم در استفاده از زنجیرچرخ:
• تنها زمانی از زنجیرچرخ استفاده کنید که ضخامت برف حداقل معادل ۲٫۵ سانتی‌متر باشد.
• استفاده از زنجیر چرخ در جاده‌های گلی کار رایجی است؛ اما سعی کنید پس از ورود به جاده‌های معمولی آن را باز کنید
• حتما زنجیر چرخ را در تناسب با ابعاد تایر خودرو تهیه کنید. جانیفتادن مناسب زنجیر چرخ دور تایر می‌تواند منجر به تصادف شود.
• سعی کنید همیشه زنجیر چرخ اضافی یا یدک همراه داشته باشید، به‌ویژه اگر در مناطق سردسیر و برف‌خیز زندگی می‌کنید.
• فراموش نکنید که ابعاد درج‌شده بر روی بسته‌بندی‌های زنجیر چرخ‌ها تقریبی هستند. پس از متصل‌کردن آنها کمی با خودرو برانید و از جاافتادن مناسب آنها کسب اطمینان کنید.





اجاره خودرو رنتینال
اجاره خودرو رنتینال

http://rentinal.info/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان