انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
منو سدیم فسفات، مناسب برای کنترل PH

منو سدیم فسفات، مناسب برای کنترل PH

#1
منو سدیم فسفات (Monosodium Phosphate) یک ماده شیمیایی است که فرمول آن NaH2PO4.xH2O می باشد. جرم مولکولی این ترکیب شیمیایی 119.98 گرم بر مول (anhydrous) است. نام دیگر آن، سدیم دی هیدروژن فسفات است. این ماده در آب به صورت محلول می باشد. منو سدیم فسفات، هم به صورت خشک و هم به صورت آبدار عرضه می شود. در این ماده شیمیایی یک اتم سدیم جایگزین یک اتم هیدروژن شده بنابراین خاصیت اسیدی آن از تری سدیم فسفات و دی سدیم فسفات بیشتر است.

این محصول شیمیایی جهت کنترل PH در فرآیندهای صنعتی بکار می رود. منو سدیم فسفات (Monosodium phosphate) بی رنگ و بی بو و بصورت کریستال یا پودر ارائه می شود. این ترکیب فرمی مصنوعی از دو عنصر فسفر و سدیم تشکیل شده و متشکل از سدیم هیدروژن و گروه فسفات است. درساختار ترکیب مونوهیدرات به ازای هر مولکول فسفات یک مولکول آب وجود دارد که نشان دهنده خنثی شدن یک باز منفرد تک ظرفیتی است و با حضور در یک محلول بازی سدیم این ترکیب از آن جدا می‌گردد.

منو سدیم فسفات عنصر شیمیایی مهمی در بدن انسان است. این ماده همچنین ویژگی های مطلوبی برای انجام بسیاری از آزمایش های شیمیایی را داراست. این ترکیب در شرایط آزمایشگاهی و همین طور در بدن انسان به عنوان یک بافر مؤثر به کنترل نوسانات سریع pH کمک می کند و یک پزشک ممکن است با توجه به علائم کمبود فسفر که ممکن است به علت رژیم غذایی نامناسب یا بیماری های دیگر ایجاد شده باشد این مکمل غذایی را تجویز کند.

بسیاری از جنبه های سلامت انسان به حفظ تعادل این ماده در بدن بستگی دارد. سلول های بدن برای رشد، ترمیم و عملکرد صحیح به فسفر نیاز دارند و البته اکثریت این حضور در استخوان هاست به طوری که کمبود فسفر در بدن موجب علائمی چون اضطراب، استخوان درد، خستگی و تنفس نامنظم می شود. البته باید در نظر داشت مصرف میزان بالای این مکمل ها ممکن است موجب اختلالات کلیوی شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان