انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وکیل قراردادها

وکیل قراردادها

#1
تقسیمات عقود و قرارداد کدامند؟
به گفته حامد امیری وکیل قرارداد ها در اصفهان هر فردی در زندگی خود ممکن است وارد معاملات یا قراردادهایی با دیگران شود و این عقود و قرارداد ها در صورتی معتبر می باشند که طبق قوانین و مقررات و موازین حقوقی منعقد شده باشند .
قرارداد چیست؟
عقد یا قرارداد در قانون مدنی ؛ به تعهد یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر برای امری گفته می شود که مورد قبول آن ها می باشد .
تقسیمات عقود و قرارداد
عقود و قرارداد ها به اقسام زیر تقسیم می شوند:
عقود لازم ، جایز ، خیاری ، منجز و معلق .
عقد لازم
عقد لازم به عقدی گفته می شود که هیچ یک از طرفین عقد حق به هم زدن آن را جز در مواردی که قانون مشخص کرده است نداشته باشد . مانند عقد بیع و اجاره . مثلاً در عقد بیع هیچکدام از مالک و مشتری حق بر هم زدن معامله بدون رضایت طرف مقابل ندارند مگر در صورتی که قانون پیش بینی نموده باشد .
اصل بر این می باشد که عقود و قرارداد ها لازم می باشند بدین معنی که قراردادی که اشخاص منعقد می کنند اصولاً لازم می باشد و به هم زدن آن ها به طور یکجانبه و با اراده یک طرف امکان پذیر نمی باشد . که به این اصل ، اصل لزوم گفته می شود . حامد امیری وکیل قراردادها در اصفهان به صورت تلفنی و حضوری آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان بوده و این امکان را برای شما عزیزان فراهم نموده است تا به صورت آنلاین سوالات خود را مطرح نمایید .
عقد جایز
عقد جایز به عقدی گفته می شود که هر کدام از طرفین می توانند ، هر زمان که بخواهند آن را فسخ نمایند . عقدی جایز شناخته می شود که قانون آن را به طور صریح جایز بشناسد و در صورتی که قانون گذار آن را جایز نشناسد باید آن را لازم دانست . مانند عقد وکالت ، که یکی از عقود جایز می باشد زیرا قانون گذار به هر کدام از طرفین چه وکیل چه موکل اجازه برهم زدن آن را داده است .
عقد جایز علاوه بر اینکه به اراده ی هر یک از طرفین برهم زده می شود به موت و جنون یا سفه احد طرفین منفسخ می گردد . مثلا ً در مورد وکالت در صورتی که وکیل یا موکل بمیرد ، یا دیوانه و سفیه گردد ، عقد به طور خود به خود بر هم خورده می شود . اما بیع که یک عقد دائم می باشد با فوت و یا جنون یا سفه خریدار یا فروشنده بعد از انجام بیع در معامله موثر نخواهد بود و عقد را بر هم نخواهد زد و در این صورت وراث بایع یا مشتری قائم مقام آن ها خواهند شد .
آیا می توان عقد جایز را به عقد لازم تغییر داد؟
لازم به ذکر است که جایز بودن جز طبیعت یا ذات عقد نمی باشد و قاعده ی آمره ای نمی باشد ، پس در نتیجه می توان گفت افراد می توانند با توافق یکدیگر عقد جایزی را به صورت غیر قابل فسخ در بیاورند . مثلا ًدر وکالت طرفین قرارداد می توانند بر لزوم عقد و عدم امکان فسخ تراضی نمایند .
عقد خیاری
عقد خیاری به عقدی گفته می شود که برای طرفین یا یکی از آن ها یا برای ثالثی اختیار فسخ وجود داشته باشد . خیار در لغت به معنای اختیار می باشد و عقد خیاری را از این جهت این نام داده اند که اختیار برهم زدن معامله برای هر دو طرف یا یکی از آن ها یا برای شخص ثالثی شرط شده باشد . اگر در عقد بیع شرط کنند که یکی از طرفین یا هر دو طرف یا شخص ثالثی تا مدتی مشخص اختیار فسخ داشته باشند عقد خیاری خواهد بود .
نکته : عقد خیاری جز عقود لازم می باشد زیرا عقد جایز خودش قابل فسخ است و دیگر نیازی به شرط خیار نخواهد داشت .
عقد منجز و معلق
بهگفته حامد امیری ؛ عقد منجز به عقدی گفته می شود که تاثیر آن بر حسب انشاء به امر دیگر وابسته نباشد در غیر اینصورت معلق خواهد بود . در عقد منجز اثر عقد وابسته به امر دیگری نمی باشد . بلکه به محض وقوع انشاء آثار عقد مترتب می شود ؛ به گونه ای که کسی مالی را به دیگری بفروشد ، بدون اینکه تملیک نمودن مال را مشروط به چیز دیگری نماید ، ولی در عقد معلق ، با توافق اراده ی طرفین قرارداد منعقد می شود و اثر آن مشروط به امر دیگری می باشد و تا زمانی که آن امر واقع نگردد ، اثری بر عقد مترتب نمی شود . می توان گفت عقد معلق عقدی می باشد که با اراده ی منجز طرفین ، واقع می گردد و یک رابطه ی حقوقی میان آن ها پدید می آید ولی تا واقع شدن امر دیگری که در قرارداد یا عقد پیش بینی شده است تاثیر آن عقب می افتد . مثل زمانی که مردی به زنی می گوید ، این آپارتمان را به تو فروختم به شرط آن که با من ازدواج کنی و زن نیز قبول می کند ، یا زمانی که پدری به پسرش می گوید این اتومیبل را به تو هدیه می دهم اگر در امتحانات پایان ترم بهترین نمره را کسب نمایی .
تقسیمات دیگر عقود و قرارداد ها
در یک تقسیم بندی دیگر می توان عقود و قرارداد ها را به عقود دو تعهدی و یک تعهدی ، عقود معوض و غیر معوض ، قرارداد های تجاری و غیر تجاری ، عقود معین و غیر معین ، عقود تملیکی و عهدی و عقود رضایی و تشریفاتی تقسیم نمود .
عقود دو تعهدی و یک تعهدی
در فرانسه حقوق دانان عقود را به عقود دو تعهدی و عقود یک تعهدی تقسیم نموده اند . عقود دو تعهدی به عقودی گفته می شود که تعهدات به صورت متقابل برعهده طرفین قرار می گیرد در این گونه قرار داد ها هر دو طرف قرار داد هم متعهد و متعهد له می باشند و تعهد یک طرف را می توان علت تعهد طرف دیگر قرار داد . مثال این گونه قرارداد ها ، قرارداد بیع ، اجاره و قرارداد کار می باشد .
عقود یک تعهدی به عقودی گفته می شود که فقط یک طرف تعهدی به عهده ی طرف دیگر دارد . در این گونه قرارداد ها متعهد له در برابر متعهد هیچ تعهدی بر عهده نمی گیرد . مثال اینگونه قرارداد ها ؛ می توان به قرض ، ودیعه ، وعده پرداخت ، وکالت مجانی ، ضمان مجانی اجاره نمود .
عقود معوض و غیر معوض
عقد معوض یا معاوضی به قراردادی گفته می شود که به موجب آن یکی از طرفین ، مالی را به طرف دیگر می دهد و در برابر آن مالی دریافت می کند . در عقود معوض دو عوض در مقابل یکدیگر قرار دارند . در این قرارداد ها مبادله مالی در مقابل دیگر قرار می گیرد و مبادله ی متقابل می باشد . طبق این تعریف می توان بیع و اجاره را جز عقود معوض قرار داد .
عقد غیر معوض به قراردادی گفته می شود که که به موجب آن قرارداد یکی از طرفین مالی را به طرف دیگر می دهد ، بدون آن که چیزی در مقابل آن دریافت کند . در این گونه عقود مبادله ای وجود ندارد و چیزی که یکی از طرفین به دیگری می دهد بلاعوض می باشد . مانند عقد هبه و عاریه .
عقود معوض با عقود دو تعهدی متفاوت می باشند زیرا مبادله و مقابله ی ارزش های اقتصادی به غیر از مقابله ی تعهدات می باشد . در عقود دو تعهدی یک تعهد در مقابل تعهد دیگر قرار می گیرد ولی در عقود معوض مالی در مقابل مال دیگر واقع می شود .
قرارداد های تجاری و غیر تجاری
یک قرارداد ممکن است تجاری باشد یا غیر تجاری و مدنی باشد . قانون تجارت معاملاتی مانند خرید و فروش با هدف سوداگری ، قرارداد حمل نقل ، بیمه ، دلالی، معاملات براتی و…را تجاری محسوب داشته است . در صورتی که قراردادی طبق قانون تجارت تجاری محسوب نشد قرارداد مدنی گفته می شود .
عقود معین و غیر معین
عقود معین به قرارداد هایی گفته می شود که قانون نام خاصی بر آن ها گذاشته و شرایط و احکام خاصی برای آن ها مشخص نموده است . مثل ؛ بیع ، اجاره ، ضمان ، ودیعه ، عاریه و..
عقود غیر معین به قرارداد هایی گفته می شود که نام یا شرایط خاصی برای آن ها در قانون مشخص نشده است ولی طبق اصل آزادی قرار داد ها و اصل حاکمیت اراده دارای اعتبار می باشند . مثل قرارداد مربوط به چاپ یا تالیف کتاب .لازم به ذکر است قرارداد ها زمانی دارای اعتبار می باشند که شرایط عمومی قرارداد ها در آن رعایت شده باشد و برخلاف نظم عمومی و اخلا ق حسنه نباشد .
عقود تملیکی و عهدی
عقود عهدی به قرارداد های گفته می شود که تعهد بر عهده یک طرف قرارداد و حق دینی بر عهده ی طرف دیگر قرارداد به وجود می آورد .
عقد تملیکی به قراردادی گفته می شود که به موجب آن مالی از ملکیت شخص خارج می شود و به ملکیت شخص دیگری در می آید .
عقود رضایی و تشریفاتی
عقود رضایی به قراردادی گفته می شود که با بیان اراده طرفین و توافق آن ها ایجاد می گردد و نیاز به تشریفات خاصی و استفاده از الفاظ مشخصی برای محقق شدن ندارد .
عقود تشریفاتی به قراردادی گفته می شود که با انجام تشریفات خاصی صورت می گیرد و فقط توافق طرفین و اعلام توافق کافی برای تحقق عقد نمی باشد .
حامد امیری وکیل قرارداد ها در اصفهان
لازم است هر فردی قبل از اقدام به تنظیم هر قراردادی از قوانین و مقررات مربوط به آن آگاهی داشته باشد تا از برخورد با هر مشکلی ممانعت به عمل آورد . حامد امیری وکیل قرارداد ها در اصفهان واقف بر قوانین و مقررات مربوط به انواع قرارداد ها آماده می باشد تا به شما در زمینه تنظیم و اجرای هر قراردادی کمک نمایند . در صورت نیاز به تنظیم قرارداد و اعطای وکالت و بررسی مشکلات مربوط به هر گونه عقود و قرارداد ها من جمله اجرای قراردادها از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید .
منبع:   https://hamedamiri.org/وکیل-قراردادها-در-اصفهان/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان