انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیترات سدیم چه استفاده هایی دارد؟

سیترات سدیم چه استفاده هایی دارد؟

#1
برخی از کاربردهای سیترات سدیم:
– تری سدیم سیترات (سیترات سدیم) ماده ای پر مصرف برای تولید پنیر پیتزا است. این ماده شیمیایی همان عامل کشسانی در پنیر پیتزا است. از تری سدیم سیترات برای ‏تنظیم PH‎ نیز استفاده می گردد.
– سیترات سدیم در پزشکی نیز کاربرد دارد؛ به عنوان عامل ضد انعقاد خون استفاده می شود و از حالت اسیدی خون کم می کند.و همچنین در جدا سازی پلاسما از خون کامل نیز کاربرد دارد.‎
– از سیترات سدیم برای داروسازی به صورت عامل ضد لخته شدن خون و داروهای خلط استفاده می شود. از دلمه شدن شیر در معده کودکان نیز جلوگیری می کند.
– ‎در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان ماده افزودنی در غذاها برای طعم دار کردن و یا به عنوان ‏نگهدارنده‎ و طعم دهنده در نوشابه های غیر الکلی و انواع آبمیوه ها و نوشابه های انرژی زا‎ مورد استفاده قرار می گیرد.
– سیترات سدیم به عنوان باز مزدوج اسید ضعیف و همچنین عامل بافرکننده برای تنظیم ‏اسیدیته و مقاومت در برابر تغییرات‎ PH ‎به محلول ها افزوده می شود. برای مثال سدیم سیترات به منظور ‏کنترل اسیدیته در دسرهای ژلاتینی نیز به کار می رود.
– ‎از آنجا که مواد خام اولیه برای تهیه تری‌ سدیم سیترات کاملا امن و قابل اعتماد است، آسیب به ‏سلامت انسان نمی رساند.

تری‌ سدیم سیترات در مواد غذایی:
سیترات سدیم معمولاً به صورت یک افزودنی غذایی، طعم دهنده یا نگهدارنده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده شیمیایی یک ماده سازنده در Bratwurst (نوعی کالباس آلمانی) می باشد. همچنین در مخلوط نوشیدنی های تجاری هم کاربرد دارد و باعث ایجاد طعم ترش می‌شود. از جمله در مخلوط ژلاتین، بستنی، ماست، مربا، شیرینی، پودر شیر، پنیرهای فرآوری شده، نوشابه های گازدار و شراب نیز وجود دارد. سیترات سدیم در تولید پنیر به عنوان امولسیفایر استفاده می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان