انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کاربرد کلسیم کلراید در صنعت

کاربرد کلسیم کلراید در صنعت

#1
کلسیم کلراید دارای موارد مختلفی در صنعت است:
- استفاده در حفاری های نفت و گاز
- ذوب یخ و برف درب جاده ها
- تثبیت خاک و کنترل گرد و غبار و ریزگردها در جاده ها و بیابان ها
- تسریع کننده فرآیند گرفتگی در بتن
- فرآیندهای صنعتی از قبیل صنایع پلاستیک، تولید نمک کلسیم، تسهیل فرآیند تصفیه فاضلاب و …

فلز کلسیم را می توان از الکترولیز کلسیم کلرید و مخلوط فلوئورید و کلرور پتاسیم استخراج کرد. در این جریان، الکترود ذغالی نقش آند و الکترود آهنی نقش کاتد را دارند.

کلرید کلسیم در صنایع بتن سازی:
کلسیم کلراید در ابتدا با آب بتن مخلوط و سپس به مخلوط شن و ماسه و سیمان افزوده می‌شود. کلسیم کلراید در ساخت این بتن ها نقش تسریع کننده را دارد.

کلسیم کلرید در خشک کن:
از کلسیم کلرید برای پوشاندن لوله های خشک کن استفاده می شود. این ماده در رطوبت گیرهای صنعتی و خانگی نیز برای جذب رطوبت هوا نیز کاربرد دارد. ویژگی جاذب رطوبت بودن این ترکیب باعث شده که از کلسیم کلراید به صورت یک لایه آبی روی سطح جاده های خاکی استفاده شود که در نهایت با ایجاد یک لایه زیرسازی موجب می شود گرد و غبار زیر سطوح نگهداشته شود.

کلسیم کلرید در ضد یخ و کاهش دهنده نقطه انجماد:
کلسیم کلراید برای جلوگیری از یخ زدن آب به خصوص در سطح جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد. انحلال کلسیم کلرید، ایجاد حرارت می کند و این حرارت برای خاک و گیاهان نسبتاً بی ضرر است. این ماده در دماهای پایین بهتر از سدیم کلراید عمل خواهد کرد. کلسیم کلراید با جلوگیری از یخ زدن در دمای 50- درجه سلسیوس برای پر کردن لاستیک های کشاورزی در نقاط سردسیر به منظور ایجاد اصطکاک مورد استفاده قرار می گیرد.

کلسیم کلراید در استخرهای شنا و آکواریوم:
این ترکیب شیمیایی به جهت افزایش سختی آب در استخرها استفاده می شود. افزایش غلظت کلسیم در آب، انحلال ترکیبات کلسیمی مورد نیاز در ساختمان بتن را کاهش داده و از این طریق فرسایش بتن در استخر را کاهش می دهد. کلرید کلسیم در آکواریوم به منظور تأمین کلسیم بیولوژیکی مورد نیاز برای برخی آبزیان (کلسیم کربنات موجود در پوسته) مانند حلزون مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت استفاده از این ماده این است که حداقل تأثیر را بر میزان اسیدیته آب دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان