انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اوپیوزی

اوپیوزی

#1
اوپیوزی
معرفی : اوپیوزی در واقع همان اشکنه است البته از نوع دزفولی که در بعضی از نقاط قشم هم طبخ می شود. این غذا زود آماده می شود و خیلی از خانواده های این استان اگر زمان کمی برای آشپزی داشته باشند فورا شروع به پخت این غذا می کنند و بعد از چند دقیقه غذایی داغ، مقوی و در عین حال خوشمزه را آماده می کنند. برای درست کردن اشکنه ی دزفولی از گردو، شکر، زردچوبه، رب انار، پیاز، تخم مرغ، نمک، فلفل، نان خشک استفاده می شود. تور قشم شهریور 98
[عکس: opiazo.jpg]
مواد لازم : 
1- روغن 3 تا 4 قاشق غذا خوری 
2- پیاز دو عدد 
3- رب انار یک استکان ، یا به اندازه یک کف دست ترشی نار دونه 
4- فلفل ، نمک و زردچوبه و ادویه به دلخواه 
5- آب دو لیوان 
طرز تهیه : 
پیاز ها را خلال و سرخ می کنیم . فلفل و زردچوبه و ادویه و نمک را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم و آب را روی آنها می ریزیم  پس از چند دقیقه جوشیدن ،ترشی را به آن می افزاییم . بعد از چند جوش غذا آماده است این خورشت را روی نان تریده شده ریخته و پس از مخلوط شدن میل می کنند . 

ماسووا غذای محلی استان خوزستان است که در دیگر شهر های ایران از جمله جزیره قشم هم طرف دار هایی دارد ، زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت میباشد .ماسووا را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید . همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 10 نفر مناسب میباشد . تور قشم مرداد 98
[عکس: masovaaa.jpg]
مواد لازم : 
گوشت گردن:دو کیلوگرم
ماست:یک کیلوگرم
نخود:500 گرم
شوید و شنبلیله روی هم:200 گرم
برنج و پیاز داغ:هر کدام یک پیمانه
سیر:سه حبه
نمک:به میزان لازم
طرز تهیه :
نخود را از چند ساعت قبل در آب سرد خیس کنید و طی این چند ساعت ، چند بار آب آن را عوض کنید.بعد از خیس خوردن نخود ، آن را با 2 عدد پیازبزرگ و گوشت در مقداری مناسب آب ،روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزند.در یک ساعت آخر پخت برنج را هم به آنها اضافه کنید تا همه مواد کنار هم خوب پخته شوند.بعد از اینکه موادخوب پخته شدند آنها را از روی حرارت بردارید و بکوبید تا کاملا له شوند.سبزیجات خرد شده را به همراه مقداری نمک به مواد کوبیده شده اضافه کنید و هم بزنید .بعد ماست را با آنها مخلوط کنید  و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بپزند.در حین پختن سیر خام خرد شده را به همراه  پیاز داغ به بقیه مواد در حال پخت اضافه کنید و منتظر بمانید تا غذا جا بیفتد.غذای آماده شده را در ظرف بکشید و در کنار نان سرو کنید.


لخ لخ
معرفی : توضیح در مورد اسم غذا اینکه لخلاخ از کلمهٔ عربی "لخلخه"گرفته شده و به معنای بوی خوش است. این غذا از سواحل عربی "خلیج همیشگی فارس" گرفته شده، و بیشتر در سواحل ایران جا افتاده است.  این غذا به دو صورت درست می‌شود یکی با لیمو عمانی و دیگری با تمر هندی.
[عکس: lakh.jpg]
مواد لازم : 
برنج : 4 پیمانه
سیر : 1 بوته
پیاز : 1 عدد
ماهی (بهتر است از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود ) : برای هر نفر حدود 200 گرم
سبزی ماهی که شامل (شوید و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله) : حدود نیم کیلو
تمر هندی از نوع سیاه رنگ : نصف یک بسته کوچک 200 گرمی
نمک ، فلفل و زردچوبه : به مقدار کافی تور قشم تیر 98
روغن : به میزان لازم
طرز تهیه :
سبزی ها را شسته و پس از اینکه آب آن رفت آنها را خرد کنید. پیاز و سیر را هم نگینی خرد کنید.تمر هندی را هم با 6 پیمانه آب گرم حل کنید تا شیره تمر هندی گرفته شود و بعد آن را از صافی عبور دهید. ماهی ها  را هم تمیز پاک کنید و به نمک آغشته کنید.برنج را هم بشویید.
سپس قابلمه ای تقریبا بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخلش بریزید تا گرم شود. بعد پیاز نگینی خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید. بعد از کمی تفت دادن پیاز، سیر را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید. در حین تفت کمی فلفل و زردچوبه هم به آنها اضافه کنید.
بعد از کمی تفت دادن سبزی های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و خوب تفت دهید تا سرخ شوند. 
بعد به سبزی های سرخ شده شیره تمر هندی را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. ماهی های نمک زده را زیر آب سرد بشویید و به مواد در حال جوش خوردن اضافه کنید تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن ماهی ، آن را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و کنار میگذاریم . 
برنج شسته شده را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا در اثر جوشیدن آب داخل قابلمه کشیده شود.
سپس حرارت را کم کنید و ماهی ها را روی برنج بچینید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد.



ماهی صبور
معرفی غذاهای سنتی استان خوزستان نه تنها در شهرهای ایران و جزیره قشم بلکه در کشورهای اطراف خلیج فارس هم محبوبیت زیادی دارد و در میان این غذاها، ماهی جایگاه مهمی دارد. جنوبی ها طعم ماهی صبور را خیلی دوست دارند و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می کنند و آن را یا به همراه نان می خورند و یا به همراه سبزی پلو. تور قشم تابستان 98
[عکس: sabor.jpg]
مواد لازم :

  1. 2 عدد ماهی صبور
  2. 100 گرم سبزی ماهی تازه، گشنیز و کمی شنبلیله
  3. 1  بسته تمرهندی
  4. 1 عدد پیاز بزرگ
  5. 1  قاشق غ رب گوجه
  6. 1 بوته سیر
  7. نمک، زردچوبه، فلفل قرمز
     
    طرز تهیه :  ابتدا داخل‌ شکم‌ ماهی‌ را تمیز می‌کنیم و می‌شوییم. فلس‌ ماهی‌ را لازم نیست جدا کنیم. بهتر است مقداری شیره خرما بر پوست ماهی بمالیم (ولی حتمی نیست) تا از سوختن آن به هنگام کباب کردن روی آتش، جلوگیری شود، چون پوست سوخته‌ی آن باعث ایجاد مزه تلخ می‌شود. شکم ماهی را کاملا باز کرده و صاف می‌کنیم.مقداری‌ آب‌ تمرهندی‌ روی‌ شکم‌ ماهی‌می‌ریزیم‌ تا جذب‌ ماهی‌ شود.بهتر است مقدار شنبلیه خیلی کم باشد تا مزه‌ی سبزی ماهی تلخ نشود. سپس‌ سبزی‌ ماهی و سبزی پلویی راشسته‌ و خرد می‌کنیم‌. پیاز و سیر را نیز خرد می‌کنیم. سیر و پیاز خرد شده را سرخ می‌کنیم. سپس با سبزی ماهی، سبزی پلویی و مقداری تمرهندی سفت مخلوط می‌کنیم. در مرحله‌ بعد فلفل‌، نمک‌ و بقیه‌ آب‌تمرهندی‌ را به‌ همراه‌ رب‌ گوجه‌ فرنگی‌ به‌ بقیه مواد اضافه‌ کرده‌ و هم‌ می‌زنیم‌ و روی شکم‌ ماهی‌ می‌مالیم. مخلوط به دست آمده را که روی شکم ماهی می‌گذارند، به زبان محلی " حشو " می‌گویند.هدف از این کار، خوشمزه شدن ماهی و جلوگیری از سوختن گوشت آن است.سپس‌ ماهی‌ها را به پشت (یعنی شکم باز شده‌ی آن رو به بالا باشد) داخل‌ توری‌ ‌قرار داده‌ و آن‌ را روی زغال کباب‌ می‌کنیم‌، و یا می‌توانیم‌ آنها را درون‌ فر گذاشته‌ و کباب کنیم.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان