انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران

#1
باغ فردوس تهران
باغ فردوس محله‌ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش قرار دارد. اکنون موزه سینمای ایران در این مکان واقع است.در ادامه با مجله همگردی تور کیش آذر 98 همراه شوید.
[عکس: ferdos.jpg]
باغ فردوس یکی از خانه های ارزشمند و تاریخی در بخش شمیرانات تهران و در یکی از محله های قدیمی منطقه ای به همین نام قرار دارد که از هنگام سلسله قاجار تا به امروز به جا مانده است و از سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.
[عکس: ferdos1.jpeg]
به دستور محمدشاه قاجار، در سال 1264 ق، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد، اما همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌ تمام ماند و وی در همان قصر نیمه‌ تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی) از دنیا رفت.هم‌ زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند. از جمله حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد.
[عکس: ferdos2.jpg]
مساحت باغ 20 هزار متر مربع و عمارت آن در سه طبقه و زیرزمین با زیربنای 1000 متر مربع بنا نهاده شده است. شیب زمین آن از شمال غربی به جنوب شرقی است و تندی این شیب به حدی است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است. عمارت باغ فردوس پر است از گچبری‌های زیبا. ستون‌هایی گرد و قطور که دورتادورش با گچ بری‌هایی هنرمندانه منقوش شده است.

تادوان روستایی در شهرستان جهرم می باشد که دارای نخلستان‌های خرما و باغات مرکبات است. این روستا در مسیر اصلی جاده شیراز به جهرم واقع شده است . روستای بزرگ تادوان درقسمت جنوب شرقی و در فاصله 23 کیلومتری از مرکز بخش خفر واقع شده است . روستای تادوان از قدیمی ترین روستاهای بخش خفر می باشد. قدمت این روستا به بیش از 2500 سال می رسد. در ادامه با مجله همگردی تور کیش آبان 98 همراه شوید. 
[عکس: tadvan.jpg]
از آثار تاریخی این روستا می توان به حمام قدیمی ، نقاره خانه ،خانه گبرها ،پل قدیمی و … اشاره کرد.غار بزرگ مشهوری به نام غار تادوان در این منطقه قرار گرفته، که یکی از بزرگترین غارهای ایران است.جلال طوفان در کتاب شهرستان جهرم درباره تادوان چنین مینویسد:” تادوان دردوران گذشته دارای شهرت فراوانی بوده است و محصولات آن به اصفهان، یعنی پایتخت صفویان میرفته است. تادوان به علت آب و هوای مطبوع ازقدیم جلب توجه سیاحان و اروپاییان میبوده و ازگرمای بندرعباس به باغستان های آن پناه میبرده اند.
[عکس: tadvan1.jpg]
به نقل از شاردن : ” بین خفر و مخک، در نیم فرسنگی سمت راست جاده، قصبه مشهوریست که بنام تادوان میخوانند. این منطقه یکی از زیباترین مناطق فارس بوده ودرانتهای جلگه خفر قراردارد. درکوهستانهای مجاورآثار قصور (قصرها) قدیمی و نشانه هایی از مساکن پرشکوه گذشته دیده میشود. ازهمه این قراین چنین برمی آید که قبل از استیلای عرب این نقطه اهمیت بسزایی داشته است. اهالی قصبه، خرابه های زیبای بالای کوهها را”خانه گبران” میخوانند و در قسمت دیگر روستا غارهایی وجود دارد که درجلو آنها دیوارهایی ازسنگ و ساروج ساخته شده است “.
غار تادوان یکی از بزرگترین غارهای ایران است. دهانه غار با ابعاد حدود 20*30 متر کمی بالاتر از سطح رودخانه (تقریباً 40 متر) و درون دیواره های شمالی قرار دارد.درون غار چکنده و چکیده دیده نمی شود و دالان ها و تالارهای متعددی وجود دارد.پس از عبور از راهروی ورودی و دالانی باریک در سمت چپ، تالار بسیار بزرگی نمایان می ‌شود که طول آن بیش از 60 متر است.به جز این تالار بزرگ، قسمت عمده غار را باید خزیده یا کلاغ پر پیمود.طولانی ترین دالان غار بیش از 500 متر طول دارد و به یک برکه باتلاقی منتهی می‌ شود.

دریاچه کوه گل از آن دست جاهایی است که هر طبیعت دوستی باید برای یک بار هم که شده آن را ببیند، به خصوص که این دریاچه فوق العاده در کشورمان هم قرار دارد و بهانه ای برای دسترسی سخت و یا این که هزینه زیاد می شود هم وجود ندارد. کوه گل در استان کهگیلویه و بویراحمد در 8 کیلومتری شهر زیبای سی سخت قرار دارد و بخشی از طبیعت کوهستانی دنا محسوب می شود. دریاچه کوه گل مساحتی برابر نیم هکتار و عمقی 15 متری دارد و همین موضوع باعث شده تا حیات آبی جالب و متنوعی داشته باشد. علاوه بر این پوشش گیاهی و جانوری که در تنگ کوه گل وجود دارد هم بسیار غنی است.در ادامه با مجله همگردی تور کیش مهر 98 همراه شوید.
[عکس: koh-gol.jpg]
 این دریاچه‌ها فصلی بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌هایی که بر ارتفاعات دنا جای خوش کرده‌اند پر از آب می‌شوند و تا اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند.
با این وجود طبیعت رنگارنگ و منحصر به فرد اطراف دریاچه که شامل گیاهانی مانند قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی می‌شود، زیبایی و رنگ و بوی خاصی به این نقطه از منطقه‌ی دنا بخشیده است. همان طور که نام این منطقه تداعی می‌کند، با محیطی پر از گل‌های زیبا و رنگین روبرو هستیم که هر چشم مشکل پسندی را راضی می‌کند.
برای دسترسی به این بهشت زمینی باید ابتدا به شهر یاسوج، مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویر احمدسفر کنید. بعد از سفر به یاسوج و طی کردن مسافتی حدود 35 کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهرسی سخت خواهید رسید.
در این شهر از هر کسی که بپرسید مسیر دسترسی به این دریاچه را به شما نشان خواهد داد. برای دیدن دریاچه باید از تپه‌ بالا بروید. این پیاده‌ روی حدود نیم ساعت به طول می‌ انجامد. بنابراین بهتر است کفش مناسبی داشته باشید. البته به دلیل کوهستانی بودن انتظار نداشته باشید این مسیر را در زمان عادی طی کنید. متاسفانه سکوسازی‌ های انجام شده کمی به بکر بودن این ناحیه آسیب زده است.

جنگل نیرنگ در 5 کیلومتری نوشهر و در نزدیکی جاده نیرنگ روستای کشکسرا واقع شده است و به پارک جنگلی خانیکان معروف می باشد ، هرچند که بر طبق گفته برخی از مردم محلی به خاطر وجود درختانی از همه رنگ و چهارفصل بودن درختان آن، به نیرنگ معروف شده است.جنگل نیرنگ منطقه‌ای آرام و بکر است که آب تنی در رودخانه کُرکُرود میتوان لذت سفر به آن را دوچندان کند. در ادامه با مجله همگردی تور کیش پاییز 98 همراه شوید.
[عکس: noshahr.jpg]
جنگل خانیکان یا جنگل نیرنگ نوشهر در تمامی فصول سال، علی الخصوص پاییز، زیبایی های منحصر به فرد و خاص خود را دارد و هر ساله پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر ایران به این پارک جنگلی می باشد. پارک جنگلی نیرنگ در پنج کیلومتری شهرستان نوشهر و در حوالی جاده نیرنگ قرار گرفته است و جزو روستای کوشکسرا می باشد.
[عکس: noshahr1.jpg]
پارک جنگلی خانیکان یکی از زیباترین پارک های جنگلی شهرستان نوشهر و نیز یکی از جاذبه های مهم گردشگری در استان مازندران می باشد.زیبایی پارک جنگلی خانیکان چشم هر بیننده ای و ناظری را به خود جلب می کند به طوری که دیگر توان دل کندن از آن مناظر زیبا را ندارد. صدای رودخانه خروشان کرکرود، درختان سر به فلک کشیده، تلالو نور خورشید از میان درختان، صدای گوش نواز طبیعت زنده و پرندگان, همه و همه در کنار یکدیگر در هر ثانیه، روح تازه ای به روح و جان آدمی تزریق می کنند.
گردشگران، بازدیدکنندگان و مشتاقان دیدن مناظر طبیعی پارک جنگلی نیرنگ بعد از پیمودن مسیری حدود پنج کیلومتر از شهرستان نوشهر وارد جاده نیرنگ می گردند و بعد از گذشتن از روستای نیرنگ و طی مسیری حدود پانزده کیلومتر، به پارک جنگلی خانیکان می رسند.
گردشگران میتوانند علاوه بر لذت بردن از مناظر و طبیعت دلپذیر روستای نیرنگ و مسیر روستای نیرنگ تا خانیکان، در کنار رودخانه کرکرود اتراق نمایند و لحظاتی خوشی را در کنار آن همه زیبایی خالق جهان هستی سپری نمایند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان