انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
همه چیز درباره خرید انواع دوچرخه و تاریخچه آن

همه چیز درباره خرید انواع دوچرخه و تاریخچه آن

#1
در گذشته های نه چندان دور دوچرخه و دوچرخه سواری حال و هوای متفاوت تری داشته است.
دوچرخه سواری در خیابان های خلوت و هوای آزاد تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی است که در خاطر بسیاری از ما نقش بسته.
با گذشت زمان و ازدیاد ماشین ها و سایر وسایل نقلیه، ترافیک و وسعت شهرها، نقش دوچرخه ها به مراتب کمرنگ شده است.
اما با وجود تمام این مشکلات هنوز هم طرفداران مخصوص به خود را دارد و برای لذت بردن از این تجربه دلنشین فرصت هست.
شاید از نظر بسیاری از مردم مترو، ماشین و یا موتور آسایش و رفاه بیشتری داشته باشد و استفاده از آن ها باعث صرفه جویی در زمان شود اما این دلیل برای عدم استفاده از دوچرخه کافی نیست.
چرا که دوچرخه مزایای بسیاری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد که در ادامه این مقاله بیشتر در مورد مزایای آن و انواع دوچرخه ها پرداخته می شود.

 
خلاصه ای از تاریخچه دوچرخه :
همانند هر وسیله‌ی دیگری که در طول زمان اختراع شد و به مرور تکمیل و توسعه یافت دوچرخه نیز پا به عرصه تکنولوژی گذاشت.
از ابتدای اختراع دوچرخه تاکنون تغییرات بسیاری بر روی آن مشاهده می شود و تمامی این تغییرات به یکباره اتفاق نیفتاد.
در اوایل سال 1800 میلادی در اسکاتلند دوچرخه ها به میان آمدند اما با این تفاوت که در آن زمان دوچرخه ها پدالی برای رکاب زدن و به حرکت در آوردن آن نداشتند.
دوچرخه های اولیه دارای بدنه فولادی و چرخ های چوبی بودند که قسمت داخلی این چرخ ها با آهن پوشانده شده بود.
دوچرخه های آن دوره که دو چرخ بیشتر نداشتند اما با این حال به آنها سه چرخه گفته میشد، تنها با نیروی پا زدن بر روی زمین حرکت می کردند.
این کار بسیار خسته کننده و طاقت فرسا بود و نیروی زیادی را صرف به حرکت در آوردن این وسیله می کرد.
به همین دلیل یک مخترع فرانسوی برای ساده تر کردن حرکت دوچرخه یک پدال به آن اضافه کرد.
اما با این وجود به دلیل وزن بالای آن باز هم حرکت کردن با دوچرخه بسیار مشکل بود. با این حال بسیاری از ثروتمندان در پارک ها به مسابقه دوچرخه سواری می پرداختند و خود را با آن سرگرم می کردند.
اغلب از دوچرخه ها برای تفریح استفاده میشد، چرا که حمل و نقل با آن بسیار مشکل بود.
با گذشت زمان آمریکایی ها نیز به فکر تولید افتادند و دوچرخه هایی با بدنه فولادی اما توخالی ساختند که به کاهش وزن آن کمک شایانی کرد.
به دلیل ناهمواری مسیرها، هدایت دوچرخه ها در طول مسیر کمی دشوار بود. به همین سبب آن ها بیشتر در مسیرهای داخل شهری کاربرد داشتند.
برای توسعه دوچرخه ها این بار مهندسین بریتانیایی مشغول به کار شدند و برای سرعت بخشیدن به حرکت، چرخ جلویی دوچرخه را بزرگتر و چرخ عقب را کوچکتر کردند.
این طراحی و خلاقیت مهندسین بریتانیایی کمی حفظ تعادل دوچرخه را مشکل کرده بود. بخاطر همین خطراتی را برای سواران آن در برداشت.
دوباره کارخانه های آمریکایی به فکر ساخت دوچرخه های بی خطر افتادند و چرخ های جلو و عقب آن را جابه جا کردند.
یعنی چرخ های بزرگ را پشت قرار دادند و چرخ های کوچک را جلو. اما همچنان خطرات پابرجا بودند.
تا اینکه مهندسین پدال را برای راحتی به آن اضافه کردند و در نهایت با تغییرات بریتانیایی ها و یکسان کردن اندازه هر دو چرخ و افزودن زنجیر چرخ به دوچرخه، آن را به این شکل طراحی و تولید کردند.
به مرور زمان امکانات مختلفی همچون ترمز به آن اضافه شد و شکل ظاهری و جنس بدنه آن به شکل های امروزی بهبود یافت.
 
انواع دوچرخه ها :
هنگامی که تصمیم به خرید یک دوچرخه می کنید قبل از هر چیز باید شرایط خود را بسنجید و به سوالاتی از قبیل موارد زیر پاسخ دهید:
  •       در چه مکانی می خواهید دوچرخه سواری کنید؟

  •       کدام یک از ویژگی های یک دوچرخه برایتان اهمیت دارد؟

  •       چقدر میخواهید برای آن هزینه کنید؟
با پاسخ به این سوالات می توانید به بهترین انتخاب دست یابید و مناسب ترین گزینه را برای خود برگزینید.
چرا که انواع مختلفی از دوچرخه ها در بازار موجود است و همیشه بدین صورت نیست که گران ترین دوچرخه حتما برای شما مناسب است.
برای مثال دوچرخه کوهستان مناسب شرایط و ناهمواری های کوهستان طراحی شده و به عنوان یک دوچرخه معمولی در سطح شهر مناسب نیست.
در ادامه برخی از دوچرخه ها به شما معرفی می گردد تا به تصمیم گیری شما در خرید دوچرخه مناسب کمک کند.
 
  1.       دوچرخه جاده ای (کورسی یا مسابقه ای) :
دوچرخه هایی بسیار سبک که کاملا مناسب با آسفالت های جاده ای طراحی شده اند. طوقه ها و لاستیک های این نوع دوچرخه ها نازک و ظریف است و تحمل وزن بسیار بالا را ندارند.
لاستیک های ظریف برای سرعت بخشیدن بر روی سطوح آسفالت بسیار مناسب است. از این رو در مسابقات جاده ای نیز از آن ها استفاده می شود.
فرمان پایین آن برای خم شدن دوچرخه سوار، جهت کاهش میزان اصطکاک با هوا تعبیه شده است.
  1.       دوچرخه Cyclocross :
یک نوع دیگر از دوچرخه های جاده ای وجود دارد که ظاهرش کمی متفاوت است اما از استحکام و قدرت بالایی برخوردار است و آن را برای دوچرخه سواری در محیط های جنگلی، سنگفرش، تپه های شیب دار، چمنزار، شن و ماسه آماده می کند. دوچرخه Cyclocross که به دوچرخه CX نیز مشهور است ترمزهای سبکی دارند و از تایرهای پهن برای طراحی این دوچرخه استفاده شده است.
  1.       دوچرخه های مسافرتی :
حتما در اخبار و گزارش های تلویزیونی درباره سفر با دوچرخه خبرهایی را شنیده و دیده اید. طی کردن مسافت های طولانی با دوچرخه های ساده بسیار سخت و طاقت فرساست. به علاوه بخاطر انتخاب دوچرخه نامناسب ممکن است در راه مشکلاتی برایتان اتفاق بیفتد که سختی های سفر را دوچندان می کند. دوچرخه های مسافرتی یک پیشنهاد مناسب برای این قبیل دوچرخه سواری است که از تایرهای پهن ساخته شده و مناسب دوچرخه سواری بر روی سنگ فرش و پیاده رو نیز هست. از دیگر مزایای این دوچرخه وجود دنده های سبک تر نسبت به سایر دوچرخه ها است که به حمل بار تک نفره در طول مسیر کمک می کند و دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.
 
  1.       دوچرخه جاده ای Adventure :
نوع دیگری از دوچرخه ها نیز وجود دارد که دوچرخه همه کاره نام دارد و متناسب با شرایط جاده ای، داخل شهر و انواع شرایط مختلف دیگر همچون شن و ماسه ساخته شده است و اکثر نیازهای شما را برآورده می کند. دوچرخه جاده ای Adventure از جدیدترین نوع دوچرخه ها می باشد که علاوه بر پوشش دادن شرایط مختلف و راحتی آن، از نظر هزینه و قیمت نیز مقرون به صرفه است.
 
  1.       دوچرخه‌های Time Trial :
این دوچرخه به گونه ای طراحی شده اند که دوچرخه سوار پس از سوار شدن می تواند کاملا به سمت جلو خم شود و اصطکاک باد را به حداقل ممکن برساند. شکل و ظاهر آن با سایر دوچرخه ها متفاوت است و فرمان آن پایین تر از حد نرمال قرار دارد. دوچرخه های Time Trial برای اشخاص حرفه ای مناسب است و معمولا از آن در مسابقات دوچرخه سواری استفاده می شود.
 
 
  1.       دوچرخه‌های دنده ثابت :
دوچرخه های دنده ثابت تنها دوچرخه هایی هستند که امکان سر خوردن ندارند چرا که برای حرکت دائما باید پای شما بر روی پدال باشد و در غیر اینصورت می ایستند. صندلی های این نوع دوچرخه کاملا صاف هستند. معمولا از این دوچرخه ها داخل پیست های دوچرخه سواری که به شکل بیضی هستند استفاده می شود. از این دوچرخه نمی توان در سطح شهر استفاده کرد چرا که پدال زدن همیشگی پاها را خسته می کند و با پیمودن مسافت کمی ممکن است دیگر قادر به رکاب زدن نباشید.
 
  1.       دوچرخه کوهستان :
دوچرخه های کوهستان به شکلی طراحی و ساخته شده اند که در پیچ و خم های کوهستان و پستی و بلندی های آن به اجزای مختلف دوچرخه آسیبی وارد نشود. به علاوه تایرهای این دوچرخه عاج دار و زخیم هستند که از سر خوردن در سراشیبی ها جلوگیری می کند. همچنین برای ساخت این دوچرخه از ترمزهای نیرومندی استفاده شده تا در مسیر ناهموار کوهستان به خوبی قابل کنترل و تنظیم سرعت باشد. یکی دیگر از ویژگی های شاخص این دوچرخه وجود کمک فنرها برای جلوگیری از انتقال مستقیم ضربات به دوچرخه، دوچرخه سوار و بدنه آن برای تحمل ضربات است. این دوچرخه ها به دلیل قطعات مقاوم تر و با کیفیتی که دارند نسبت به سایر دوچرخه ها وزن و قیمت بالاتری هم دارند. توجه داشته باشید که برای مسیرهای صاف و بر روی سطح آسفالت دوچرخه های کوهستان اصلا گزینه مناسبی نیستند.
 
  1.       دوچرخه‌های هیبریدی :
اگر در مناطق کوهستانی زندگی می کنید و نیازمند یک دوچرخه شهری هستید که در شیب ها نیز استقامت کافی را داشته باشد و با آن کمی احساس راحتی داشته باشید دوچرخه های هیبرید بهترین گزینه هستند چرا که ساختار آن به گونه ای است که برخی از ویژگی های دوچرخه شهری و کوهستانی را به صورت یکجا در بر گرفته است. به علاوه این دوچرخه ها از صندلی بزرگ و کفی مناسبی برخوردار هستند. شاید برای مسافت های طولانی و خارج از شهر مناسب نباشند اما مناسب ترین نوع دوچرخه در شهرهای کوهستانی و روستاهای اطراف کوه است.
 
  1.       دوچرخه کروزر :
دوچرخه کروزر اغلب برای مسافت های کوتاه استفاده می شود و به طور معمول بدون دنده و یا دارای سه دنده برای کنترل و تنظیم سرعت هستند.
 
  1. دوچرخه‌های شهری :
 
دوچرخه های شهری که اغلب سبک هستند از بدنه آلومینیومی ساخته می شوند و دارای تایرهای نازک و بدون عاج هستند که از سرعت خوبی بهره مند هستند. این قبیل از دوچرخه ها که بسیار متداول هستند مخصوص داخل شهر ساخته شده اند. با استفاده از این دوچرخه ها می توانید مسافت های مختلف را بدون ترافیک و شلوغی های شهر طی کنید. این دوچرخه ها از سایر دوچرخه ها باریک تر هستند و از تعادل خوبی میان فرمان، زین و رکاب برخوردارند. به علاوه این دوچرخه ها مناسب مسافت های طولانی هستند و نیازی به رکاب زدن دائمی ندارد چرا که با کوچکترین نیرو خودش به حرکت می افتد و انرژی کمتری از شما می گیرد.
 
  1. دوچرخه BMX :
یکی از انواع دوچرخه های نمایشی و مسابقه ای دوچرخه BMX است که برای دوچرخه سواران حرفه ای کاربرد دارد. این دوچرخه ها به دلیل شرایط سختی که در مسابقات و حرکات نمایشی وجود دارد از استقامت بیشتری نسبت به سایر دوچرخه ها برخوردار است و جنس بدنه آن محکم تر است. به علاوه یکی از ملاک های انتخاب دوچرخه مسابقه ای سرعت آن است که این دوچرخه به دلیل سبک بودن و تایرهای بدون عاج باعث سرعت بخشیدن به حرکت دوچرخه می گردد. البته ناگفته نماند که به دلیل تمام ویژگی های ذکر شده این نوع از دوچرخه ها قیمت بالاتری دارند.
 
  1. دوچرخه‌های تاشو :
در اکثر مواردی که به بیرون از منزل می رویم دائما با این مسئله کلنجار می رویم که دوچرخه یا هر وسیله نقلیه دیگری را کجا پارک کنیم و معمولا با مسئله کمبود پارکینگ و فضای پارک مواجه می شویم. به علاوه در بسیاری موارد تمایل داریم تا محلی را با مترو و اتوبوس برویم و از ادامه آن به دوچرخه سواری بپردازیم. دوچرخه های تاشو این مشکلات را برطرف کرده است و به شما این امکان را می دهد تا زمانی که سوار مترو یا اتوبوس شدید آن را تا کنید و همراه خود ببرید. اما توجه کنید که این دوچرخه کمی کوچکتر از سایر دوچرخه هاست و برای مسافت های طولانی مناسب نیستند.
 
  1. دوچرخه‌های خوابیده :
دوچرخه های خوابیده اغلب کشیده هستند و ارتفاع کمتری نسبت به سایر دوچرخه های متداول را دارند. به این دلیل خوابیده نامگذاری شده اند که حس راحتی بسیاری را به شما می دهند. دراین نوع دوچرخه فاصله زین تا رکاب و زین تا فرمان کمی بیشتر است و همین امر سبب سخت رکاب زدن و صرف انرژی بیشتر شده است.
 
  1. دوچرخه‌های دونفره :
گاهی اوقات ورزش به تنهایی ممکن است خسته کننده و طاقت فرسا باشد و حضور یک فرد و همراهیش باعث دلگرمی و انگیزه ای دوچندان شود. دوچرخه های دونفره گزینه مناسبی برای کسانی است که تمایل دارند دونفره به دوچرخه سواری بروند و از کنار هم بودن لذت ببرند.
این نوع از دوچرخه در اصل برای دو نفر طراحی شده است و برای مسیرهای داخل شهری (آسفالت و شن) عملکرد خوبی دارند.
 
  1. سه چرخه‌های بزرگسال :
سه چرخه های بزرگسال به دلیل تعادلی که دارند مناسب افراد بزرگسال و مسن است که به دوچرخه سواری علاقه دارند اما در حفظ تعادل آن، چندان موفق نیستند.
این سه چرخه برای شروع یک روز خوب و خرید دل انگیز به بزرگسالان کمک می کند تا فارغ از دغدغه حمل بار خرید کنند.
 
مزایای دوچرخه سواری :
دوچرخه سواری فواید بسیاری دارد که در این مقاله به برخی از آنها می پردازیم.
  • یکی از دلایل عمده دوچرخه سواری ساخت ماهیچه و عضله است. با اعمال فشار بر پشت ساق و ران پا هنگام دوچرخه سواری و رکاب زدن مداوم، عضلات این نواحی قوی تر و محکم تر می شود. دوچرخه سواری در مناطق سربالایی یا مدت زمان طولانی باعث تسریع در ساخت ماهیچه می شود.
  • در صورتی که قصد سوزاندن چربی و لاغری دارید دوچرخه سواری را امتحان کنید. به دلیل تحرک و فعالیت بدنی در طول دوچرخه سواری می توانید چربی سوزی را افزایش دهید. وجود یک برنامه ریزی منظم و اصولی به شما در این کار کمک شایانی می کند.
  • کاهش اضطراب به کمک دوچرخه سواری. به هنگام دوچرخه سواری به دلیل فعالیت بدنی بالا شما نیازمند تنفس منظم و عمیق هستید که این کار باعث کاهش استرس می شود. به علاوه تمرکز بر روی دوچرخه سواری و توجه به مسیر و رانندگی با دوچرخه شما را برای مدتی از مشغله های ذهنی و سایر استرس های کاری و خانوادگی دور میکند و آرامش را برای شما به ارمغان میاورد.
  • دوچرخه سواری به حفظ زانوهای شما کمک می کند. در بسیاری از ورزش ها نیروی زیادی بر زانوهای شما وارد می شود که در نهایت می تواند منجر به آسیب دیدگی و درد زانو شود. اما دوچرخه سواری به دلیل حرکت آهسته پاها و فشار کمی که به زانو وارد می شود عضله ها و زانو را تقویت می کند و برای افراد میانسال نیز مشکلی به وجود نمی آورد.
  • کشش عضلات میانی بدن و ماهیچه های پا هنگام دوچرخه سواری. این روزها با وجود وسایل نقلیه مختلف و دغدغه های کاری فراوان کمتر کسی به ورزش می پردازد. همین امر سبب بیماری های همچون دیسک کمر، زانو درد و پادرد شده است. اندام شما نیازمند تحرک جسمی، تقویت و کشش عضلات هستند. این نیاز با کمی دوچرخه سواری به صورت روزانه برطرف خواهید شد.
  • دوچرخه سواری روشی برای تجربه یک حس خوب و ورزشی نشاط آور است. زمانی که شما در هوای آزاد بیرون، به دور از ترافیک و در محیط های خلوت به دوچرخه سواری می پردازید برای مدتی نشاط و آرامش را تجربه می کنید. این کار نگرانی ها و ناراحتی ها را برای زمانی کوتاه از شما دور می کند که به مرور این احساس طولانی تر می شود. به علاوه دوچرخه سواری افسردگی و گوشه گیری را از شما دور می کند.
  • کاهش بیماری های قلبی از طریق دوچرخه سواری به صورت روزمره. در صورتی که دوچرخه سواری به طور منظم و با یک برنامه ریزی منظم انجام شود می تواند به سلامت قلب شما و کاهش بیماری های قلبی کمک کند.



  • https://arya-charkh.ir/smartblog/36/%D9%...D9%86.html
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان