انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قلعه نادری

قلعه نادری

#1
قلعه نادری: جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران است که با توجه به قرار گیری در تنگه هرمز و موقعیت بسیار مناسبی که دارد، بسیار مورد توجه گردشگران تور قشم است، بناهای تاریخی، جاذبه های تفریحی و طبیعی فراوانی در این جزیره وجود دارد که بازدید از هر کدام از آن ها به نوعی لذت بخش خواهد بود.
بناهای تاریخی و قلعه های تاریخی بسیاری را در این منطقه می توان یافت که از قدمت بالایی برخوردارند. یکی از این قلعه های تاریخی قلعه نادری است که در یکی از روستاهای تاریخی به نام روستای لافت قرار دارد.
[عکس: 2قلعه-نادری.jpg]
تاریخچه قلعه نادری:
قلعه  نادری به دست ایرانیان ساخته شده است، این قلعه به دستور لطیف خان امیر البحر نادر شاه افشار در حدود 250 سال قبل و برای حفظ و صیانت از تنگه خوران که راه اتصال بین بندر گنگ و بندر لنگه و بندر عباس بود، در بندر لافت ساخته شد که به قلعه نادری معروف شد.
در واقع این بنا متعلق به دوره صفوی و افشاریه است که بر روی یک تپه سنگ ساخته شده است.
معماری قلعه نادری:
قلعه نادری به شکل یک مربع ساخته شده است و آثار چهار برج در آن دیده می شود. در ورودی قلعه رو به جنوب باز می شود، قلعه نادری و دیوار های بلندی که وجود داشته، لافت را در برگرفته و از آن محافظت می کردند. در قسمت شمال شرق جزیره نیز خندق بزرگی حفر شده بوده است. بر روی این دیوارها سوراخ هایی وجود داشت که در زمان استفاده از توپ به کار می رفت.
[عکس: -نادری-قشم.jpg]

این قلعه زیبا در بخش جنوبی روستای لافت قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی، بخش هایی از سازه های آن دچار فرسایش شده و از بین رفته است، اما به دلیل استفاده از ملات ساروج در ساخت و ساز آن، پس از 250  سال هنوز هم می توان آن را  که استوار ایستاده کرده را، مشاهده کرد. از 5 برج قلعه تنها 3 برج سالم مانده لست، دیوارهای بلندی که دورتادور لافت وجود داشته نیز، می توان قسمت های کوچکی از بقایای آن را مشاهده کرد که در میان دو برج سالم بر فراز تپه موسوم به کوه شهر واقع شده است.
راه های دسترسی به قلعه نادری:
برای بازدید از قلعه نادری، باید خودتان را به روستای لافت برسانید، بندر لافت محل ورود مسافران و گردشگرانی است که به همراه خودرو شخصی و توسط لندی گراف، فاصله 2 کیلومتری بندرعباس تا قشم را پیموده اند، بعد از ورود به جزیره می توانید ابتدا به دیدن این قلعه تاریخی بروید و سپس به بازدید از سایر جاذبه های گردشگری لافت، بپردازید. در واقع قلعه نادری اولین جاذبه ای است که می توانید پس از ورود به روستای لافت از آن بازدید کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان