انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موسیقی سنتی

موسیقی سنتی

#1
[عکس: IMG_9cc178.jpg]
موسیقی سنتی:
موسیقی ایرانی و موسیقی سنتی هردو به مفهوم موسیقی اصیلی هستند که شامل نغمات و ملودی های ایرانی می شوند که عموماً با سازهای ایرانی شامل: تار، سه تار، کمانچه، سنتور، تمبک، قیچک، نی و … نواخته می شوند.البته موسیقی سنتی را می توان با سازهای دیگر نقاط جهان هم اجرا کرد. این موسیقی را اصطلاحاً موسیقی دستگاهی نیز می نامند. بطور دقیق نمی توان زمان شکل گیری ملودی ها و نغمات را تعیین کرد ولیکن این نغمات و دستگاه ها شامل آوازها و ملودی هایی می شوند که از حدود دوهزار سال پیش تاکنون در میان مردم ایران جریان داشته و بشکل سینه به سینه منتقل شده، قابل ذکر است که ایران کنونی تنها بخش کوچکی از ایران باستان است. نقشه جغرافیای ایران باستان را چنانچه بررسی کنیم شامل افغانستان و پاکستان و جمهوری آذربایجان و ارمنستان و … بوده است. بنابراین کلیت و ریشه ملودی های این مناطق را نمی توان جدای از هم تصویر کرد.

همچنین ما نیز در بهترین آموزشگاه موسیقی کرج به موسیقی سنتی ایرانی اهمیت می‌دهیم و در آموزشگاه موسیقی سازنو به آموزش آن می‌پردازیم.

تاریخچه موسیقی سنتی ایرانی:
موسیقی سنتی ایرانی را می توان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی ملت ایران دانست، تاجاییکه این موسیقی بعنوان « میراث فرهنگ ناملموس » نزد یونسکو به ثبت رسیده است.
موسیقی سنتی را در حقیقت امروزه در قالب موسیقی دستگاهی می شناسیم، دستگاه را چنانچه بخواهیم تعریف کنیم عبارت است از مجموعه ای از نغمات و ملودی هایی که توسط پیشینیان گردآوری شده. با قرار گرفتن مجموعه ای از دستگاه ها در کنار هک ردیف حاصل می شود. دستگاه های متداول امروز موسیقی ایرانی که بشکل ردیف گردآوری شده در دسترس می باشند عبارتند از: ماهور، شور، سه گاه، چهارگاه، راست پنجگاه، نوا، همایون، ابوعط، بیات ترک، افشاری، کرد بیات و دشتی
یکی از مهمترین ردیف ها در موسیقی ایرانی ردیف میرزا عبدا… می باشد. میرزا عبدا… از نوازندگان برجسته سه تار در دوران قاجار بوده که تلاش بسیار در جمع آوری گستره بزرگی از نغمات موسیقی ایرانی تحت عنوان ردیف کرده، از دیگر اساتیدی که خود مولف ردیف بوده اند می توان به : آقا حسینقلی، صبا، شهنازی، کریمی، دوامی، طاهرزاده و … یاد کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان