انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصول اولیه ساخت اپلیکیشن چیست؟

اصول اولیه ساخت اپلیکیشن چیست؟

#1
Tongue 
امروزه به دلیل فراگیر شدن گوشی های تلفن همراه هوشمند، استفاده از اپلیکیشن های موبایل، افزایش یافته است و حتی شاید هم بیشتر استفاده از سایت ها باشد. لذا ساخت اپلیکیشن های موبایل، همانند طراحی سایت ها اهمیت دارد و به رونق کسب و کار می افزاید.
اصول اولیه ساخت اپلیکیشن چیست؟
اپلیکیشن ها، همانند گوشی های موبایل، همیشه همراه افراد هستند و در هر زمان و هر مکان می توان از آن ها استفاده کرد. علاوه بر این، استفاده از اپلیکیشن ها، هم برای کاربران ساده است و هم برای صاحبان اپلیکیشن، بسیار کارآمد است. زیرا اپلیکیشن ها به راحتی در دسترس کاربر قرار می گیرند و کاربر لازم نیست به جستجو در صفحات مختلف اینترنت برای پیدا کردن صفحه ی مورد نظر خود، بپردازد. این مزیتی است که اپلیکیشن ها بر وب سایت ها دارند.
اپلیکیشن موبایل ( Mobile app )
اپلیکیشن های موبایل، همان برنامه ها و نرم افزار هایی هستند که برای اجرا بر روی گوشی ها ساخته شده اند. دو گونه سیستم عامل مشهور و پرطرفدار در بین سیستم عامل های گوشی های تلفن همراه به نام اندروید و ios وجود دارد که اولی را شرکت گوگل ساخته است و پر طرفدار ترین سیستم عامل است و به همین دلیل اکثر اپلیکیشن ها برای این سیستم عامل ساخته می شوند. سیستم عامل ios نیز دومین سیستم عامل پر طرفدار تلفن های همراه است که توسط شرکت اپل ساخته شده است.
طراحی اپلیکیشن موبایل
طراحی اپلیکیشن های موبایل، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ جذب کاربر، کار ساده ای نیست و هر چه قدر که طراح و برنامه نویس بتواند کاربران بیشتری را به خود جذب کند، عملکرد او بهتر است. پس باید در ساخت اپلیکیشن ها، اصول اولیه ی ساخت اپلیکیشن ها را به دقت انجام داد.
طراحی اپلیکیشن، یک علم و هنر است که همانند دیگر علوم، اصول مربوط به خود را دارد که باید برای موفقیت در آن، این اصول را یاد داشته باشید و در طراحی اپلیکیشن، آن ها را به کار گیرید. در ادامه برخی از اصول مهم طراحی اپلیکیشن را آورده ایم تا شما را در این زمینه بیشتر آشنا سازیم.
  • داشتن یک طرح مشخص :
داشتن یک طرح اولیه از اپلیکیشن، از اولین اصول طراحی اپلیکیشن است. برای طراحی یک اپلیکیشن، ابتدا باید ترکیب استفاده از رنگ ها، فونت ها، تیتر ها، عکس ها، محل منو ها و . . . . در صفحات مختلف را تا اندازه ای تعیین کنید. به این ترتیب شما یک طرح اولیه ( Layout ) از اپلیکیشن دارید که می تواند یک نقشه ی راه برای اپلیکیشن نهایی باشد.
[img=0x0]https://webafra.com/wp-content/uploads/2018/08/easyvoicerecorder.jpg[/img]اصول اولیه ساخت اپلیکیشن چیست؟
  • در نظر گرفتن اندازه ها برای قاب های مختلف موبایل :
از دیگر نکاتی که باید در طراحی اپلیکیشن مد نظر قرار گیرد، سایز و طول و عرض گوشی های مختلف است. گوشی هایی که امروزه توسط شرکت های مختلف از جمله : Samsung ، nokia و . . . . ساخته می شوند، دارای طول و عرض مختلف هستند که باید اپلیکیشن شما، با تک تک آن ها سازگار داشته باشد.
  • واحد استاندارد فاصله ها
از اصول دیگری که باید در طراحی اپلیکیشن ها و قاب بندی رعایت شود فواصل است که باید بر اساس پیکسل ( pixel یا px ) باشد.
  • داشتن UI مناسب
محیطی که برای یک اپلیکیشن طراحی می شود، باید به گونه ای باشد که برای استفاده ی کاربران، بسیار آسان باشد. طراح UI برنامه های موبایل، باید این نکته را برای تمام بخش های اپلیکیشن مد نظر قرار دهد که محیطی را برای اپلیکیشن طراحی کند که هم زیبا و جذاب باشد و هم کاربری آسانی را داشته باشد.
  • چیدمان مناسب عناصر
متخصصان و کارشناسان طراحی اپلیکیشن، به خوبی می دانند که نحوه ی چیدمان مناسب لینک ها، منو ها و عکس ها، رنگ بندی، استفاده از سایز مناسب تصاویر و . . . . تأثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. لذا باید در این زمینه دقت عمل زیادی را به خرج داد و بدانید که این کار موجب می شود کاربر دوباره به استفاده از اپلیکیشن، ترغیب شود.
  • سادگی اپلیکیشن
یکی از نکات بسیار مهم در طراحی اپلیکیشن ها، رعایت اصل سادگی اپلیکیشن است. سادگی اپلیکیشن به معنای قدیمی بودن اپلیکیشن نیست بلکه به معنای این است که محیط اپلیکیشن در عین زیبا و خلاقانه بودنش، باید کاربری بسیار راحت و کاربردی ای را داشته باشد تا کاربر به راحتی بتواند از امکانات نرم افزار استفاده کند.
  • قابلیت به روز رسانی ( Update )
یکی دیگر از اصول طراحی اپلیکیشن ها، قابلیت به روز رسانی اپلیکیشن است. اپلیکیشن های امروزی در زمان های مختلف نیاز به تغییرات دارند که تغییرات فنی نمونه ای از آن است. به علاوه ظاهر اپلیکیشن ( چیدمان منو ها، رنگ ها، اسلاید ها و . . . ) نیز در زمان های مختلف نیاز به تغییراتی دارد که باید اپلیکیشن از این قابلیت به خوبی پشتیبانی کند.
  • امکان جستجو
یکی دیگر از ویژگی ها و اصولی که باید اپلیکیشن ها و مخصوصا اپلیکیشن های خبری و فروشگاهی داشته باشد، امکان جستجو در آن است. این ویژگی باعث می شود کاربران به راحتی به محتوای مورد نظر دستیابی داشته باشند و در مجموع، کارآیی اپلیکیشن افزایش پیدا می کند.
  • استفاده از آیکون ها
در آخر، برخی آیکون ها برای طراحی اپلیکیشن ها وجود دارد که طراحان معمولا از آن ها برای طراحی اپلیکیشن استفاده می کنند.
[img=0x0]https://webafra.com/wp-content/uploads/2018/08/images1.jpg[/img]
سخن آخر
با طراحی یک اپلیکیشن خوب، می توان در کنار جذب کاربران بسیار، به کسب درآمد پرداخت. ساخت یک اپلیکیشن خوب، اصولی دارد که با رعایت آن ها می توان به اهدافی که بیان شد، رسید.
در این مقاله تعدادی از مهم ترین اصول اولیه ساخت اپلیکیشن ها را جهت آشنایی بیشتر شما در زمینه ی ساخت اپلیکیشن های کاربردی بیان کردیم و امیدواریم که مطالب این مقاله مفید واقع شده باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان