انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری

نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری

#1
نقش تابلوهای تبلیغاتی در تغییر شکل ظاهری شهرها :

شکل ظاهری شهرها دستخوش اجزای تشکیل دهنده آن است که یکی از اجزای غیرقابل انکار تابلوهای تبلیغاتی و علایم هستند که این تابلوهای تبلیغاتی ضمن ایفای نقش موثر خود که همان معرفی کالا یا خدمتی که بدان منظور طراحی و احداث شده است موجب افزایش پویایی و سرزندگی فضا یا اغتشاش و سردرگمی نیز می شوند . این بدان سبب است که شهرها مملو از تابلوهای رنگارنگ و در طرح ها و شیوه های مختلف همچون تابلو استیل ، تابلو برجسته ، تابلو چلنیوم ، بیلبورد ، LED  و غیره می باشد اما ازدیاد این تابلوها در برخی از نقاط باعث آلودگی و آشفتگی بصری گشته اند
به طور کلی می توان تابلوها و علایم را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود :
تابلوی معرف کاربری  :

این تابلوها شامل حروف ، اعداد ، اشکال ، تصاویر ، تزئینات ، نمادها و غیره می باشد که اهداف آن پیام رسانی و راهنمایی افراد است و در معابر عمومی نصب می شود .
تابلوهای تبلیغاتی :

این تابلوها معرف محصول یا خدمات است که در محل های مختلف نصب می شود تا موجب جذب مشتری بیشتر شود . هر تابلوی تبلیغاتی جنبه های مختلفی دارند که عبارتند از :

1) جنبه زیباشناختی : رنگ ها ، خطوط متن روی تابلو ، شکل ، اندازه ، نحوه قرارگیری و موقعیت ، اینها همه و همه دست در دست هم می دهند تا یک تابلوی تبلیغاتی جلوه زیباتری داشته باشد و بتواند در ذهن بیننده رسوخ نماید و او را در خرید کالا یا دریافت خدمت ترغیب نماید .

2) جنبه عملکردی : اینکه چه چیزی روی تابلو درج شود تا بتواند توجه مخاطب را جلب نماید و عملکرد بهتری داشته باشد .

3) جنبه پایداری : بعضی از تابلوها طوری در ذهن نقش می بندد که به بودن آن تابلو در آن محیط عادت می کنیم و نبود آن کاملا احساس می شود پس تابلو باید طوری طراحی شود که متن روی آن در ذهن ثبت شود .
نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری :

کالن معتقد است تبلیغات بیرون از ساختمان با ارزشترین نوع مشارکت در تجلی هنر منظر شهری قرن بیستم هستند  .  با توجه به نظریات مختلف در مورد نقش تابلوها در فضای شهری می توان  گفت که تابلوهای تبلیغاتی باعث ارتقاء کیفی فضای شهری می شوند و این کیفیت می تواند در بر گیرنده تنوع ، رنگ ، پیچیدگی ، نظم ، وحدت ، معنا ، خوانایی ، سرزندگی و پویایی باشد اما در برخی مواقع تنوع بیش از حد تابلوها ، فاصله کم ، تعداد معدد آنها  در یک فضا باعث عدم هماهنگی و بی نظمی آنها می شود و گاها رنگهای تند تابلوها که فضا را دچار پویایی می نمایند باعث از بین رفتن معنا و هویت یک مکان می گردد برای حل این مساله نیاز به مدیریت نصب تابلوها شهری و طراحی مناسب با توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی می باشد . کشورهای متفاوت در طراحی تابلوهای تبلیغاتی سه رویکرد مختلف ارائه نموده اند که عبارتند از :

1)طرح یکسان سازی تابلوها با تکیه بر قواعد زیباشناختی عینی و ارائه قوانین و ضوابط کاملا محدود با ارائه یک نمود و الگو که با استفاده از این رویکرد یک نظم خشک بین تابلوهای تبلیغاتی ایجاد شده و از فعالیت و پویایی خیابانها کاسته می شود و این عمل باعث یکسان شدن تمام بافت شهر و فضای خیابان ها می شود و جلوه ی زیبا و یکسانی به فضا می بخشد که دیدن آن چشم را خسته نمی کند بلکه یک فضای کاملا یکسان و منظم نظر افراد را به خود جلب می کند .

2) در این نوع روش تابلوها طبق یک چهارچوب کلی که دارای ضوابط و انعطاف پذیری کم است طراحی و پیاده سازی میشود در این روش هر کس به شیوه ای ، طبق سلیقه شخصی خود تابلو را در مکان مدنظر نصب می نماید که در چنین شرایطی در بعضی از فضاها اغتشاش و آلودگی بصری ایجاد می گردد .

3) در این روش الگوها و نمونه های بهینه ای برای هدایت و تشویق مردم تدوین می گردد  . با استفاده از این رویکرد و رعایت قوانین عام کیفی و کمی و نظارت دقیق و مدیریت ، مردم را به سوی الگو برداری مناسب از نمونه ها هدایت و تشویق می نمایند .

با توجه به پژوهش ها و بررسی های صورت گرفته می توان گفت که رویکرد سوم یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی است که پیاده سازی به این روش مزایای زیر را در بر خواهد داشت :

1) الهام گرفتن از الگوها و معانی موجود در گذشته و طراحی منطبق با نیاز و سلیقه روز

2) استفاده از خود محصولات به صورت گرافیکی در تلفیق با معماری بنا

3) استفاده از رنگ های مکمل با زمینه و ایجاد سرزندگی و جذابیت نقش

4) ایجاد تنوع و گوناگونی و پیوستگی زمینه و بدنه به طوری که کل تابلو به صورت واحد به نظر می رسد

5) استفاده از هماهنگی های مدولاری در معماری و جزئیات بناهای شاخص موجود در خیابان


منبع : گروه تولیدی ایمن نورتاب
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان