انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی سایت با HTML

طراحی سایت با HTML

#1
طراحی سایت و صفحات وب با استفاده از HTML
HTML مخفف “Hyper Text Markup Language” است. HTML زبانی است که از آن برای نوشتن صفحات وب ایستا (استاتیک) استفاده می شود. این زبان برای مشخص کردن عناصر مختلف صفحه از یک سری تگ (برچسب) استفاده می شود. برای مثال برای اینکه یک تصویر را وارد صفحه کنیم از برچسب  استفاده می کنیم و برای مشخص کردن یک پاراگراف متن مورد نظر خود را بین تگ
و
قرار می دهیم. بدین وسیله مرورگر اینترنت میتواند عناصر مختلف صفحه را شناسایی کند و آنها را نمایش دهد. مرورگرهای اینترنت کدهای HTML را دریافت می کنند و پس از تفسیر آنها را به صورت یک صفحه وب به نمایش در می آورند.
نوشتن صفحات HTML لزوماً به برنامه خاصی احتیاج ندارد. حتی با استفاده از Notepad در ویندوز هم میتوانید صفحات مورد نظر خود را طراحی کنید. صرف نظر از برنامه ای که از آن برای طراحی صفحات خود کمک می گیرید آشنایی شما با HTML میتواند تا حد بسیار زیادی در کیفیت صفحات تأثیر بگذارد.
استفاده از CSS برای قالب بندی عناصر HTML
HTML اصولاً برای مشخص کردن هویت عناصر صفحه به وجود آمد. یعنی برای اینکه مشخص شود کدام بخش صفحه یک پاراگراف است یا کدام قسمت سرفصل است و کدام بخش یک جدول است و… برای این منظور هم از یک سری تگ استاندارد ستفاده می شد. وظیفه ای که برای HTML در نظر گرفته شده بود فقط همین بود و نحوه نمایش این عناصر بر عهده مرورگرهای وب بود. برای مثال مشخصاتی نظیر فونت متن، رنگ و مشخصاتی از این قبیل را مرورگر انتخاب می کرد و HTML در قالب بندی عناصر صفحه نقشی نداشت.
به تدریج مرورگرهای بزرگ مثل اینترنت اکسپلورر و Netscape از تگهای HTML جدیدی برای قالب بندی و تعیین ظاهر صفحات وب استفاده کردند مانند تگ که برای تعیین فونت متن مورد استفاده قرار می گیرد و شناسه color که رنگ متن را مشخص می کند.
صفحاتی که با HTML 3.2 نوشته شده اند به دلیل استفاده از این تگها برای قالب بندی صفحه به کد نویسی بیشتری احتیاج و در نتیجه صفحه ای که با این روش به وجود می آید مملو از تگهای HTML می شود و در نتیجه حجم صفحات افزایش می یابد و سرعت لود شدن آنها کاهش پیدا می کند. علاوه بر این اصل جدایی محتویات صفحه از قالب آن هم رعایت نمی شود.
استفاده از استایل و شیوه نامه ها (CSS) با HTML 4.0 آغاز شد. از CSS برای قلب بندی عناصر صفحه استفاده می شود. برای مثال با آن میتوان برای قسمتهای مختلف در صفحه تصویر زمینه تعیین کرد، فونت آنها را تغییر داد، رنگ متن ها را تغییر داد و بسیاری از قابلیتهای دیگر که قبلاً در HTML وجود نداشت با CSS در دسترس طراحان قرار می گیرد.
 
طراحی سایت پویا و نوشتن صفحات پویای سمت کاربر با جاوا اسکرپت
جاوا اسکرپت گسترده ترین زبان اسکرپت نویسی مورد استفاده در اینترنت است. بسیاری در طراحی سایت از این زبان برای ساختن صفحات پویایی که در کامپیوتر کاربر اجرا می شوند استفاده می کنند. تقریباً همه مرورگرهای مشهور از این زبان پشتیبانی می کنند و اگرچه امکان غیر فعال کردن آن توسط کاربران وجود دارد اما طبق آمار جاوا اسکرپت در مرورگرهای بیش از 90 درصد کاربران اینترنت فعال است.
در حقیقت HTML را نمیتوان یک زبان برنامه نویسی دانست ولی جاوا اسکرپت یک زبان برنامه نویسی با ساختاری ساده است که میتواند عناصر HTML را بخواند، بنویسید و یا آنها را تغییر دهد. جاوا اسکرپت توانایی واکنش نشان دادن به رویداد ها را در صفحه HTML دارد. برای مثال میتوان کد جاوا اسکرپتی نوشت که در هنگام ارسال یک فرم اجرا شود.







10 راهکار طراحی سایت برای جلب اعتماد کاربر
1- به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید!
خب شاید این ساده ترین راه برای یک طراحی سایت و جلب اعتماد کاربران شما باشد. یک کاربر از شما چه میخواهد؟! اگر قرار است سایت شما تا 5 روز دیگر آماده شود، خب پس باید طراحی سایت شما تا آن زمان تمام شود.
2- اصول سازگاری در طراحی سایت
بهترین روش طراحی سایت این است که ما بدانیم اولاً کاربران ما چگونه احساس راحتی بیشتری میکنند که نیاز کمتری به آموزش در زمان استفاده را داشته باشند و ثانیاً تغییرات مورد نظر را به آهستگی و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت در نظر بگیریم تا کاربر بتواند آرام آرام با تغییرات انس بگیرد و دچار سردرگمی در ساختار جدید سایت شما نشود.
3- در طراحی سایت حرفه¬ای باشید!
اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و رنگ بندی متناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را در طراحی سایت خود همیشه در نظر داشته باشید. یادتان باشد هیچ گاه کاربرد را فدای زیبایی ظاهری نکنید!
4- فریم ورک و چارچوب خودتان را در طراحی سایت داشته باشید.
یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، مشخصا توقع دارد با عبور به صفحه¬ای دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود. در طراحی سایت یک مثال است که میگویند یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محله و یک محله در یک شهر معنا پیدا میکند. این به این معنا است که باید اصول و تناسب همیشه در طراحی سایت از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.
5-سبک خودتان را در طراحی سایت به کار بگیرید!
همیشه، تقلید و پیروی کردن از دیگران، چیزی است که باعث حس بی اعتمادی به کاربر می گردد. شما حتماً دیده اید تجارت هایی را که از سعی میکنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبیه رقبای موفقشان نمایند. بیشتر کارفرماها دوست دارند که طراحی سایت ای شبیه به وب سایت های رقیب خود داشته باشد، این حرفه طراح سایت است که بتواند او را از خطرهای ایجاد شده برای ایجاد حس اعتماد کاربرانشان متوجه سازد.
6- طراحی سایت برای کاربران، نه موتورهای جستجو
افراط در سئو، چیزی است که محبوبیت و القای حس اعتماد یک کاربر را خدشه دار میکند. سئو در طراحی سایت، نقش بزرگی را ایفا میکند، اینکه کدهای سایت به چه صورتی در سایت نمایش درآیند، کلمات کلیدی چگونه لینک شوند، تعداد استفاده از المان های مورد نیاز در هر صفحه و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان طراحی سایت باید در سئو در نظر گرفته شود. وقتی شما کاربر را فراموش می کنید و یادتان می رود این مطالب را برای چه کسی می نویسید، مخاطب شما حس بی اعتمادی نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد.
7- تغییرات در طراحی سایت، آهسته و پیوسته
کاربر شما در هنگام مراجعه به وب سایت شما، می خواهد از رویکرد منطقی تغییرات که برای او قابل درک، تشخیص و دارای روندی آهسته باشد برخوردار گردد، پس سعی کنید در طراحی سایت به کاربران خود القا کنید که شما همان کسی هستید که در صفحه قبل هم بودید !
8- شناخت تمایلات کاربران و تطابق آن در طراحی سایت
هیچ انسانی دوست ندارد متوجه شود که فریب خورده است و یا مجبور به انجام کاری شود که نمیخواهد. اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان میخواهید را به زور به کاربر نشان دهید! این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند. یا مثلاً اگر قرار است که با فروش این فایل، نیازمندی هایی از کاربر را برطرف سازید ولی این فایل حاوی آن نیازمندی ها نیست، مصداق اصلی تقلب در سایت را پدید آورده اید.
9- طراحی فرآیند های طراحی سایت، سادگی یا ساده لوحی؟!
در طراحی سایت باید بتوانید به سادگی و با کمترین فرآیند های کاری به مخاطب آن چیزی که باید را ارائه کنید.بزرگترین اشتباه توضیح واضحات است؛ بیشتر از اینکه کارکرد مثبتی داشته باشد، باعث ایجاد حس توهین به کاربر خواهد شد. سعی کنید مواردی را که کاربر خود میتواند به سادگی کشف نماید را برای کاربر نگاه دارید تا لذت درک و کشف آن را کسب نماید.
10 – طراحی سایت مطابق سلیقه کاربران، افراط و تفریط ممنوع!
همیشه سعی کنید بازخورد کاربران سایت های مختلف و سایت خودتان را داشته باشید. امروزه فرآیند های تشخیص خودکار سلایق کاربر از طریق بازخوردهای کار با یک وب سایت بوجود آمده است که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و یا شکل ظاهری یک وب سایت پرداخت. در درجه اول به نظر ایده بسیار جالب و کاربردی می آید، اما همیشه یک نقطه بحرانی همراه خود خواهد داشت و آن این است که تا چه زمانی و چه مقداری از چه اطلاعاتی را میتوان از کاربر جمع آوری نمود که به او حس ورود به حریم خصوصی و ردیابی او را ندهد.
خرید کفش[url=http://www.e-gol.ir][/url]
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان