انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش روشهای تجزیه و تحلیل وب سایت برای سئو و سرچ طبیعی گوگل

آموزش روشهای تجزیه و تحلیل وب سایت برای سئو و سرچ طبیعی گوگل

#1
روشهایی که تو این مقاله آموزش داده میشه برای تجزیه و تحلیل های سئو و جستجوی طبیعی گوگل به درد میخورن. این روشها برای اینکه اثر کنند بهم وابسته اند و باید اونها رو با هم استفاده کنید. 
تو این مقاله میخونید:
تجزیه و تحلیل صفحه فرود بر مبنای ترافیک طبیعی/ گوگل
تجزیه و تحلیل بخش بخشِ ترافیک طبیعی/ گوگل
تجزیه و تحلیل قیف های مشتری چند شبکه ای و تحلیل اختصاصی آنها
تجزیه و تحلیل کلیدواژه ها با استفاده از داده های کنسول سرچ
ایده پردازی برای تولید محتوا
تجزیه و تحلیل جستجوی داخلی سایت

تجزیه و تحلیل صفحه فرود
صفحات فرود سیگنالهای خوبی برای تحلیل ترافیک سرچ طبیعی هستند چونکه هر صفحه فرود حول یک کلیدواژه یا کالا ساخته شده­. بنابراین معمولا موضوع اصلی صفحه با کلماتی که افراد در اثر سرچ اونها به صفحه هدایت شده اند همخوانی داره.
شما هم میتونید ببینید سرچ چه عبارتهایی میتونه کاربر رو به کدوم صفحات فرود سایتتون برسونه. برای این کار این گزارش رو دانلود کنید (اول باید وارد اکانت آنالتیکس تون بشید). این گزارش نشونتون میده که کدوم صفحات فرود از سرچ طبیعی گوگل ترافیک میگیرند و عملکرد این ترافیک چطوریه. شما میتونید این گزارش رو با توجه به نیازهای خودتون تغییر بدید.
تو این گزارش نمودار over-time گرایشات ترافیک طبیعی گوگل رو بر حسب طیف داده های فعال سایت شما نشون میده. مثلا اگه شما در بهینه سازی سایتتون فعال بوده باشید باید این نمودار در طول زمان حالت صعودی و افزایشی رو نشون بده.
جدولی هم که تو گزارش می بینید تمام صفحات فرودی رو که از سرچ طبیعی گوگل ترافیک میگیرند نشون میده. این معیارها تو این جدول سنجیده میشن: فعالیتهایی که کاربرها در صفحه انجام میدن (session )، نرخ خروج (bounce rate )، متوسط زمان حضور هر کاربر در صفحه (Avg. time on page )، متوسط دوره زمانی که کاربر به هر فعالیت اختصاص میده (Avg. session duration )، درصد فعالیت های جدید ( %new sessions )، هدف نرخ تبدیل به مشتری (goal conversion rate )، برگشت سرمایه (revenue ) و ارزش هر فعالیت (per session value ). این معیارها به شما در تخمین کیفیت ترافیک سرچ طبیعی گوگل هر صفحه فرود وب سایتتون کمک میکنند. به خصوص معیار هدف نرخ تبدیل کاربر به مشتری، برگشت سرمایه و ارزش هر فعالیت خیلی میتونه در افزایش کیفیت ترافیکی که وارد میشه کمک کننده باشه و برای کسب و کارتون مفیده. این گزارش کلا برای جذب ترافیک و درگیر کردن مخاطب چیز خیلی خوبیه و در عین حال برای اینکه بتونید ترافیک ورودی به سایتتونو تبدیل به خریدار و سود بکنید یه امر ضروریه.
اگه تو این مورد نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد میکنم دو مقاله زیر از دارکوب رو هم بخونید:
چطور صفحه فرودی با حداکثر نرخ تبدیل کاربر به مشتری بسازیم؟
ارزش ترافیک طبیعی وب سایتتان را حساب کنید

تجزیه و تحلیل بخش بخش
همونطور که در تجزیه و تحلیل صفحه فرود گفتیم، محتوا معمولا حول یک تم اصلی تولید میشه. شما میتونید محتوای وب سایتتونو بر اساس این تم ها دسته بندی کنید و عملکرد هر بخش یا تم رو جداگانه بسنجید. مثلا شاید بخواهید ببنید یه دسته از محصولاتتون چقدر خواهان داره. اگه برای هر دسته چند دسته فرعی هم درست کنید، میتونید این تحلیل ها رو هم به صورت کلی تر و هم به صورت جزئی تر انجام بدید. مثلا ببینید عملکرد دسته فرعی دوربینهای دیجیتال چطوریه و یا ببینید به طور کلی دوربینها چقدر کاربرها رو جذب میکنند. این دسته بندی ها رو بر اساس نیازهای خودتون انجام بدید.
برای این که برای یه تم یه دسته بندی حرفه ای داشته باشید، اونها رو بر اساس صفحه فرود درست کنید (مثلا صفحه فرودی که حاوی دوربین دیجیتال باشه). برای تعیین تم کلی هر صفحه فرود هم میتونید بر اساس دانش خودتون عمل کنید و هم از کنسول سرچ گوگل استفاده کنید.
اگه فکر میکنید برای تقسیم بندی دسته ها نیاز به راهنمایی دارید به مثالهای زیر توجه کنید:
  • بخشی شامل “گوگل/ طبیعی” درست کنید اما صفحات فرود برند رو ازش جدا کنید. به این ترتیب میتونید یه مقایسه ای بین گرایش کاربرها به کلیدواژه های برندی و غیربرندی داشته باشید.

  • یه بخش برندی که شامل صفحه اصلی سایت، صفحه درباره ما و سایت صفحاتی که شعار تبلیغاتی برند در اونهاست

  • یه بخش برند طبیعی شامل صفحات فرود (هم صفحات فرود برند و هم صفحات فرود گوگل/ طبیعی)

  • یه بخش برند طبیعی برای موقعیت های جغرافیایی مختلف. اگه فقط برای یک شهر خدمات رسانی میکنید میتونید برای بخشهای مختلف اون شهر تقسیم بندی داشته باشید.
تجزیه و تحلیل قیف های مشتری چند کانالی و تحلیل اختصاصی آنها
همونطور که میتونید تقسیم بندی ها رو بر اساس صفحات فرود داشته باشید، میتونید برای قیف های مشتری چند کانالی (multi-channel funnels ) و تحلیل های اختصاصی هم دسته بندی هایی داشته باشید. بعد از اینکه صفحات فرود برند رو شناسایی کردید، میتونید دسته هایی برای کانالهای برندی و غیربرندی درست کنید و نقش هر دسته رو در شروع، ادامه و تکمیل فروش و تبدیل کاربر به مشتری بسنجید. در ضمن میتونید ارزش پولی این کانالها رو هم بر اساس مدلهای مختلف محاسبه کنید.
تجزیه و تحلیل کلیدواژه ها با استفاده از داده های کنسول سرچ
با استفاده از کنسول سرچ گوگل ببینید چه عبارتهایی برای سایتتون ترافیک آوردند. دو راه برای دسترسی به داده های کنسول سرچ گوگل دارید: از طریق اکانت کنسول سرچ (اگه این اکانت رو ندارید، عبارت search console account رو گوگل کنید و یک اکانت برای خودتون بسازید) و در صفحه آنالتیکس:
Acquisition > Search Engine Optimization
اگه از اکانت کنسول سرچ استفاده میکنید به قسمت search traffic برید و بعد هم search queries . میتونید از فیلد فیلتر هم استفاده کنید و عبارتهایی برندی یا غیربرندی رو فیلتر کنید و هر دسته رو جدا جدا تحلیل کنید.
به طرق زیر میتونید از این فهرست استفاده کنید:
  • بعد از اینکه محتوای برندی رو سرچ کردید، روی گزینه top branded queries کلیک کنید و ببینید کاربرهایی که عبارتهای برندی رو سرچ کرده اند به کدوم صفحات فرود هدایت شده اند.

  • عملکرد کلیدواژه های مورد نظرتون رو بررسی کنید. اگه تو این گزارش دیدید کلیدواژه هایی که مد نظر خودتون بوده، ترافیکی به سایتتون نکشوندند یا ظاهر نشدند، یعنی به اندازه کافی محتوای مفید برای این کلیدواژه ها تولید نکردید.

  • Impressions و CTR (نرخ کلیک) رو با هم مقایسه کنید تا ببینید کدوم بخشهای وب سایتتون نیازمند بهتر شدنند. برای اینکه محتواتون جذابیت بیشتری داشته باشه و در صفحه نتایج سرچ گوگل بیشتر کلیک بگیره چند تا کار میتونید انجام بدید. متادیتا، متای توصیفات و عنوان صفحه در صفحه نتایج سرچ گوگل دیده میشن. شما باید این قسمتها رو خوب بنویسید.
برای تولید محتوای بهتر و کلیک گرفتن، میتونید به مقالات زیر از طراحی و توسعه سایت دارکوب مراجعه کنید:
چطور محتوای وب سایت را بررسی کنیم
چگونه برای سئو مطلب بنویسیم

ایده پردازی برای تولید محتوا
اکثر تحلیل هایی که تا الآن در موردشون صحبت کردیم بر عملکرد کارهایی که دارید انجام میدید تمرکز داشتند. یکی از روشهای تعریف کلیدواژه های مناسب برای سئو اینه که یک کمپین اکتشافی راه بندازید. این کارو باید با استفاده از گوگل ادوردز انجام بدید. من این ایده ها رو براتون دارم:
  • از گزارش adwords > keywords استفاده کنید و ببینید کدوم کلیدواژه ها منجر به تبدیل کاربر به مشتری میشن و برای برگشت سرمایه دارند.

  • کلیدواژه های پولی (کلیدواژه هایی که براشون تبلیغ کردید) رو دسته بندی کنید (مثلا بر اساس مناطق جغرافیایی، زبان، برای هر محصول و برای هر نوع مشتری) و عملکرد هر دسته رو بسنجید و دلیل خوب بودن یا بد بودن عملکرد هر دسته رو تحلیل کنید.

  • ارتباط کلیدواژه های مختلف رو با انواع متفاوت تبدیل کاربر به مشتریهای مختلف (ثبت نام از طریق ایمیل های تبلیغاتی، افزودن به سبد خرید، دانلودها) بررسی کنید.

  • از قیف های تبدیل به مشتری چند کانالی برای تحلیل دسته های کلیدواژه ها استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل جستجوی داخلی سایت
همونطور که میتونید یه دسته برای ترافیک طبیعی گوگل درست کنید و صفحات فرودشو پیدا کنید، میتونید یه دسته هم برای سرچ داخلی سایتتون درست کنید و ببینید کاربرها چه کلیدواژه هایی رو سرچ میکنند. اینطوری میتونید ببینید کاربرهایی که یه عبارتی رو گوگل کردند و وارد سایت شما شدند، بعد از خوندن مطالب سایتتون حالا دنبال چی میگردند. معمولا عبارتهایی که تو سایت سرچ میشن مرتبط با عبارتهای گوگل شده هستند.
از لینک گزارشی که در بالای صفحه دادم وارد قسمت behavior و بعد هم site search بشید. در اینجا عبارتهایی رو می بینید که کاربرهایی که با سرچ عبارتی در گوگل وارد سایتنون شدند استفاده کرده اند. میتونید از همین عبارتها برای بهتر کردن مطالب قبلی و یا تولید محتوای جدید ایده بگیرید.
تو همین گزارش میتونید یه دسته دیگه هم برای پیدا کردن صفحات فرود هر یک از کلیدواژه های سرچ داخلی وب سایتون اضافه کنید. یه استفاده دیگه اینه که متوجه میشید، اگه کاربر برای سرچ داخلی سایت در جهت اصلاح اونچه که دنبال میگشته استفاده کنه یعنی از صفحه فرود مناسبی وارد سایت نشده.


سئو و بهینه سازی سایت با دارکوب
پاسخ

آموزش روشهای تجزیه و تحلیل وب سایت برای سئو و سرچ طبیعی گوگل

#2
همه این مسائلی که گفتید را از گوگل سرچ کنسول به راحتی می توان دریافت کرد سرچ کنسول یکی از بهترین ابزار های رایگان گوگل برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها می باشد.
آموزش سرچ کنسول گوگل برای هر متخصص سئو و دیجیتال مارکتر واقعا لازم وضروری هست. بدون اطلاعات واقعا تجزیه و تحلیل هیچ ارزشی ندارد. برای رشد سایت، رفع نقاط ضعف، بالابردن ورودی سایت و خیلی مسائل دیگه از جمله اطاعاتیست که گوگل سرچ کنسول در اختیار ما قرار می دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان