انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایران در سال های اخیر چه موفقیت های علمی داشته است؟

ایران در سال های اخیر چه موفقیت های علمی داشته است؟

#1
ایران در سال های اخیر چه موفقیت های علمی داشته است؟
[عکس: f34974540.jpg]

خوشبختانه با تمام فشارهای اقتصادی و تحریم های نا جوانمردانه علیه ایران هر ساله به موفقیت های علمی ایران افزوده شده است. جامعه علمی ایران هیچ سالی را به پایان نمی رساند مگر با کسب افتخارات علمی متعدد . طی  سال های ، باوجود تمام مشکلات ، کمبود ها و محدودیت ها های ناشی از تحریم ها،موفقیت ها و دستاوردهای ارزشمندی در عرصه های گوناگون علوم وفناوری های نوین اعم از هوافضا ، پزشکی، داروسازی ، فناوری هسته ای و… به دست توانمندمحققان ایرانی رقم خورد و بار ها و بار ها نام پر آوازه ایران در جهان طنین انداز شده است. موفقیت ایران در پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده به فضا ، تولید انواع رادیو داروها و داروهای نوترکیب و… تنها بخشی از ده ها دستاوردی است که به همت متخصصان ایرانی در این سال ها  حاصل شده وچشم اندازهای امید بخشی در افق آینده علمی کشور پدیدآورده است. آن چه می خوانید مروری است بر دستاوردها و موفقیت های جامعه علمی کشور در سال های مذکور است.
 
 
موفقیت ایران در پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده به فضا
 
کاوشگر ایرانی«پیشگام» حامل موجود زنده (میمون-رزوس ) با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی شد. بدین ترتیب دانشمندان و متخصصان فضایی کشورمان موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، پروژه ارسال حیات به فضا را که در انحصار چند کشور معدود است،به اجرا درآورند.میمون فضانورد ایرانی تازه‌ترین عضو مزرعه حیوانات فضایی است که با اعزام موفقیت آمیز به فضا، ایران را در کنار روسیه، آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ژاپن و چین در فهرست معدود کشورهایی قرار داده است که تاکنون موفق به ارسال موجودزنده به فضا شده اند.در واقع ایران با این پرتاب موفقیت آمیز گام نخست برای اعزام انسان به فضا رابرداشت.
 
اولین پیوند موفقیت آمیز دست در خاورمیانه
تحقیقات ۱۱ساله محققان کشور برای انجام پیوند دست سرانجام در سال های اشاره شده به نتیجه رسید و متخصصان کشورمان موفق شدند اولین جراحی پیوند دست خاور میانه را طی مدت بیش از ۸ساعت در بیمارستان ۱۵خردادبه انجام بر سانند. در جریان این عمل بی سابقه دست جوان ۲۵ساله ای که در اثر تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماری ۳۸ساله پیوند زده شد .به گفته دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، در این عمل بی سابقه به طور همزمان چند پیوند از جمله پیوند شریان، اعصاب دست، استخوان و پوست انجام شد و این برای اولین بار است که در منطقه و جهان اسلام پیوند دست از یک بیمار مرگ مغزی انجام می شود. 
 
بهره برداری از اولین شتاب دهنده خطی درمان تومورهای سرطانی در کشور
اولین شتاب دهنده خطی ساخت ایران با قابلیت نابودسازی و درمان رونمایی و همزمان ، خط تولید شتاب دهنده خطی درمان تومورهای سرطانی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰دستگاه راه اندازی شد . تا پیش از این فناوری ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی تنها در اختیار کشورهایی از جمله آمریکا ، ژاپن و چین بود که ایران با ساخت این شتابگر در زمره ۵کشور تولید کننده این دستگاه قرار گرفت. به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ،این دستگاه با تابش پرتو ایکس (فوتون تراپی ) و الکترون (الکترون تراپی) به تومورهای سرطانی حمله می کند ودر نتیجه باعث کوچک شدن تدریجی تومورها و در نهایت نابودی آن ها می شود.
 
ایران با تولید سوخت بیودیزل به روش«CVR»،انحصار آمریکا را شکست
محققان ایرانی موفق به تولید سوخت بیودیزل به روش«CVR» شدند که دانش فنی تولید این نوع سوخت تاپیش از این در انحصار آمریکا بوده است . نخستین خط تولید سوخت بیودیزل در اصفهان راه اندازی شد . از این پس سالانه ۱۲۰هزار تن سوخت پاک در کشور تولید می شود. بیودیزل جایگزین مناسبی برای گازوئیل است، این سوخت از ضایعات روغن های گیاهی تولید می شود . درصد آلایندگی ناشی از سوخت بیودیزل ۶۰۰بار کمتر از سوخت دیزل معمولی است. به گفته مجری طرح، در روشCVR، سوخت بیودیزل در کسری از ثانیه تولید می شود.
 تولید دارو های ضد سرطان
 
تولید ۲داروی در مان بیماری های قلبی وسرطان به عنوان دومین کشور جهان
تولید ۲داروی نوترکیب ” رتیپلاس” (موثر در رفع لخته های خونی و درمان بیماری های قلبی وعروقی ) و”پگاستریم” ( برای درمان سرطان و نقص ایمنی مادرزادی در کودکان) توسط محققان پارک فناوری پردیس که به تازگی از جمله مهم ترین دستاوردهای محققان کشورمان  است که ایران را در جایگاه دومین کشور تولید کننده این داروها در جهان قرار داد.
 
راه اندازی شبکه ملی«گرید»با ۱۴ابررایانه برای انجام محاسبات پیچیده علمی
با راه اندازی شبکه ابر رایانه ملی ،تحول عظیمی در عرصه انجام پروژه های علمی پیشرفته با امکان بهره مندی تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نهاد های مختلف از توان محاسباتی این شبکه در حوزه های مختلف و به طور کلی در تحقیقاتی که نیاز به محاسبات عظیم دارد، ایجاد می شود. هدف از فناوری گرید، یکپارچه کردن منابع پردازشی شامل رایانه ها، داده های خام، آشکارسازها و دستگاه های آزمایشگاهی است که از طریق یک شبکه(مانند اینترنت) به همدیگر متصل شده اند؛ با فناوری گرید می توان منابع محاسباتی یک موسسه یا دانشگاه، دانشگاه ها یا موسسه‌های یک کشور و یا چندین موسسه بین المللی را که به ترتیب گرید محلی،گرید ملی و گرید جهانی نامیده می شوند، یکپارچه کرد. درمرحله اول طرح کلان ملی تورین محاسباتی در ۲دانشگاه، مرکز ابررایانه ملی راه اندازی شد و در مرحله دوم حداقل در ۱۲دانشگاه و مرکز علمی دیگر ، ابر رایانه‌هایی با توان پردازشی کم راه اندازی و از طریق تورین محاسباتی ملی به یکدیگر متصل می شود.
 
راه اندازی قدرتمندترین موتور جست وجوی خبر فارسی
یکی دیگر از مهم ترین دستاوردهای محققان کشورمان راه اندازی قدرتمند ترین موتور جست و جوی خبر فارسی بود که به همت متخصصان یکی از شرکت های دانش بنیان پارک فناوری دانشگاه تهران پس از ۶سال تلاش مستمر محقق شد . این محققان با دستیابی به دانش فنی طراحی موتورهای جست وجو موفق شدند قدرتمندترین موتور جست وجوی ایرانی محتوای فارسی زبان را در حوزه اخبار راه اندازی کنند. این موتور جست وجو یک موتور جست‌وجوی تخصصی خبر است که با قابلیت رصد لحظه به لحظه بیش از ۴۰۰سایت خبری نیازهای پژوهشگران، دانشگاهیان و خبرنگاران را برآورده می کند . این موتور جست وجو که در آدرسTNEWS.IR قابل دسترسی است، عمیق ترین موتور جست وجو در حوزه خبر است که به طور تخصصی خدمات خود را در حوزه خبر ارائه می دهد. این جست وجوگر ایرانی یک موتور جست وجوی عمومی نیست بلکه یک موتور جست وجوی تخصصی با گرایش خبر است.
 
تولید اولین نانوداروی ضدسرطان ساخت ایران وشکست انحصار آمریکا
“سینادو کسوزوم “اولین نانوداروی ضدسرطان تولید شده توسط محققان کشورمان، ۹۱تولید ودر داروخانه های کشور توزیع شد .به گفته مجری پروژه، فناوری ساخت این دارو تاکنون در انحصار آمریکا بوده و ایران در واقع دومین کشور دنیاست که با شکست انحصار آمریکا، به فناوری ساخت این نانوداروی ضدسرطان دست یافته و موفق به تولید انبوه و توزیع آن در بازار شده است. این دارو به دلیل بهره گیری از نانوذرات به صورت هدفمند تنها بافت تومور را هدف قرار می دهد.این فرآورده در درمان سرطان سینه، سرطان تخمدان (در حالت های خاص)، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام «کاپوسی سارکومای» مورد استفاده قرار می گیرد.
سایر اطلاعات و اخبار در سایت  سفارت ایران در برلین
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان