انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدت تاخیر ثبت در دفاتر تجاری و نحوه نگاهداری از آن

مدت تاخیر ثبت در دفاتر تجاری و نحوه نگاهداری از آن

#1
دفاتر از نظر مالیاتی، که قانون مالیات های مستقیم آن ها را " دفاتر قانونی " می نامد، به موجب ماده 95 قانون مزبور ، " عبارت است از دفتر روزنامه ( اعم از نقدی و غیرنقدی ) و دفتر کل موضوع قانون تجارت و یا دفاتر مخصوصی که وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان دفتر مشاغل ( دفتر درآند و هزینه ) تهیه و در دسترس مودیان قرار می دهد ". 
تبصره یک ماده مذکور، تهیه آیین نامه مربوط به دفاتر و حساب اسناد و مدارک را، بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته است. آیین نامه مزبور به نام " آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر و حساب و اسناد و مدارک " در 28 اسفندماه 1367 تصویب و منتشر شده و مقررات آن شامل مودیان مالیاتی می باشد.

 
  • دفاتر قانونی
به موجب ماده 6 قانون تجارت ، هر تاجری به جز کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل را که دفاتر تجاری نامیده می شود، تهیه نموده و جهت حسن انجام امور تجاری در اختیار داشته باشد :
دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی ، دفتر اندیکس ( کپیه ) 
علاوه بر الزام قانونی ، داشتن دفاتر تجاری برای تنظیم امور تجار و شرکت های تجاری مفید است. مواردی از قبیل تعیین وضع دارایی ها ، نگاهداری حساب سود و زیان و تهیه ترازنامه بر اساس این دفاتر صورت می گیرند. 
برای حفظ سندیت و اعتبار دفاتر تجاری، دفاتر روزنامه و کل و دارایی ؛ قبل از اینکه چیزی در آن ها نوشته شود ؛ از طرف نماینده ثبت شماره گذاری شده و امضاء و پلمپ می شوند. ( البته در عمل معمولاَ فقط دفاتر روزنامه و کل پلمپ می شوند ). 
1- دفتر روزنامه :
تاجر باید همه روزه مطالبات ، دیون ، دادوستد تجاری ، معاملات راجع به اوراق تجاری ( از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی ) و به طور کلی تمامی فعالیت های مالی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و همچنین وجوهی را که بابت مخارج شخصی خود برداشت می کند ؛ در دفتر روزنامه ثبت نماید. ( ماده 7 قانون تجارت )
2- دفتر کل :
تاجر باید تمام معاملات خود را حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج و انواع آن ها را مشخص کرده و هر دسته را در صفحه مخصوصی از دفتر کل ، به طور خلاصه ثبت نمایند. ( ماده 8 قانون تجارت )
3- دفتر دارایی :
تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز مشخص کرده و در دفتر دارایی ثبت و امضاء نماید. این کار باید تا 15 فروردین ماه سال بعد انجام شود. ( ماده 9 قانون تجارت )
4- دفتر اندیکس ( کپیه ) :
تاجر باید تمامی مراسلات و نامه های صادره و وارده ، تلکس ها ، فاکس ها ، فاکتورها و صورت حساب های خود را در این دفتر به ترتیب تاریخ ثبت نماید. ( ماده 10 قانون تجارت )
در صورتی که دفاتر تجاری مطابق مقررات قانون تجارت تنظیم شده باشند :
_ بین تجار در امور تجاری سندیت خواهند داشت. 
_ می توانند به عنوان عملکرد مالی مورد قبول ممیزان مالیاتی قرار گیرند.
  • مدت تاخیر ثبت در دفاتر
تاخیر تحریر عملیات، در صورتی که به منظور سوء استفاده نباشد، در موارد استثنایی ، تا یک هفته ، به تشخیص ماموران تشخیص مالیات و بیش از آن به تشخیص هیات سه نفری موضوع بند سوم ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ، به قانونی بودن دفتر خللی وارد نخواهد کرد. ( تبصره 2 ماده 12 )
در مورد موسسات جدید التاسیس ، تاخیر ثبت دفاتر ، برای اولین سال تاسیس، تا سی روز از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و یا تاریخ شروع به کار سایر اشخاص، مجاز خواهد بود. ( تبصره 4ماده 12 ). 
کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه، باید حداکثر تا پانزدهم ماه بعد، به دفتر کل نقل شود.
  • نحوه تحریر و نگاهداری دفاتر قانونی
مودیانی که دفتر روزنامه و کل نگاهداری می نمایند، باید کلیه عملیات مالی و پولی و محاسباتی، و مودیان مجاز به نگاهداری دفاتر مشاغل ( دفتر درآمد و هزینه ) ، باید هر گونه درآمد و هزینه و خرید و فروش دارایی های قابل استهلاک خود را طبق مقررات این آیین نامه ، حسب مورد ، در دفاتر مربوط ثبت کنند ولو آنکه برای نگاهداری حساب از ماشین های مکانیکی یا ابکترونیکی و کارت های حساب استفاده شود. 
اشتباهات حساب حاصل در ثبت عملیات ، در صورتی که بعداَ در اثنای عملیات سال مربوط مورد توجه واقع و به اصلاح آن در دفتر مبادرت و مستندات آن ارائه شود، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد. ( ماده 10 و تبصره آن )
مودیان مجاز، به نگاهداری دفتر مشاغل ، می توانند تمام یا قسمتی از درآمدهای روزانه را تحت یک شماره ردیف، در دفتر ثبت نمایند. مشروط بر اینکه در ستون شرح دفتر ، نوع و تعداد مشخصات آن را نیز درج نمایند. در صورتی که اقلام درآمد و هزینه و خرید دارایی های قابل استهلاک، متکی به اسناد و مدارک باشند، مودیان مذکور بایستی آن ها را در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر ظرف مهلت تعیین شده در ماده 13 این آیین نامه ( عملیات هر ماه حداکثر تا پانزدهم ماه بعد ) ، به دفتر کل منتقل کنند. 
کلیه امور ثبتی و اداری خود را با اطمینان خاطر، به متخصصان متعهد و کاردان ثبت شرکت کارا بسپارید.
"آنچه در تخصص ماست جلب رضایت کامل متقاضیان با ارائه مناسب ترین خدمات است"



مدت تاخیر ثبت در دفاتر تجاری
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان