انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثبت برند

ثبت برند

#1
اقدامات پس از ثبت شرکت
ثبت برند
پس از طی مراحل تشکیل پرونده شامل ارائه ی شرکتنامه ، اساسنامه ، تقاضانامه و بعد از آن به پایان رساندن اقدامات مربوط به ثبت شرکت ، تخصیص شماره ثبت به شرکت از طرف اداره ی ثبت شرکت ها ، و اختصاص شماره ی دیگری به نام شناسه شرکت توسط اداره سازمان املاک و اسناد کشور مربوط به هویت اشخاص حقوقی ثبت شده که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارت کشور ، سازمان اوقاف وامور خیریه ، اتاق بازرگانی و حوزه های علمیه قابل شناسایی خواهد بود ، مجاز به انجام فعالیت ذکرشده در موضوع شرکت به‌ صورت رسمی می‌باشد ؛ از طرف دیگر ، یک سری اقدامات اختیاری ست که می توان آن ها را هم پیگیری کرد مثلا اخذ کارت بازرگانی ، اگر قصد واردات و صادرات داشته باشید یا اخذ دسته چک ، طراحی سایت شرکت و یا ثبت برند و لوگو و… که در اینجا به این آخری یعنی ثبت برند می پردازیم.


برند شامل یک کلمه (اسم خاص) ، یا شکل (فرم) ، و یا هردو اینها در کنار هم جهت معرفی محصول و انحصاری کردن نام کالا می باشد. کلمه ، شکل ، حروف ، اعداد ، رنگ ، ترسیمات و… از دسته علامت های تجاری می باشد ، در بعضی کشور ها صدا ، رنگ و بو هم از دسته علامت های تجاری محصوب می شوند. یعنی هر نشان قابل رویتی که کالا و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز کند ، هر فرد حقوقی یا حقیقی با توجه به نوع فعالیت خود می تواند برای کالای مورد نظر حوزه ی فعالیت اش نام و علامت تجاری انحصاری انتخاب و ثبت نماید ؛ و این نام یا علامت تجاری (برند) به صورت کاملا انحصاری در اختیارصاحب برند است و در صورت استفاده بدون کسب اجازه از صاحب برند قابل پیگرد قانونی است.
قبل از هر چیز ، به سامانه ی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور که در ذیل آمده مراجعه و از ثبت شرکت و جزئیات آن اطمینان حاصل کنید:
http://www.ilenc.ir
در ایران ، ثبت شرکت ها و اسم شرکت در محدوده ی اختیارات “اداره کل ثبت شرکت ها” ؛ و ثبت اختراعات ، علائم تجاری ، برند و لوگو بر عهده ی “اداره ی مالکیت صنعتی” یا همان “مرکز مالکیت معنوی” می باشد. حوزه ی اختیارات امور مربوط به مالکیت های صنعتی و همچنین نمایندگی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوطه ، بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک است که اداره ی مالکیت صنعتی این سازمان ، ثبت کلیه ی موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی را بر عهده دارد. استفاده ی واژه ی صنعتی به این دلیل است که رایجا اختراع جنبه ی صنعتی دارد و علامت های تجاری نیز بر روی کالاهای صنعتی نصب می شوند ، پس معرف محصولات برآمده از تولیدات صنعتی می باشند.
امروزه اداره ی مالکیت صنعتی و اداره ی ثبت شرکت ها هر کدام با استفاده از شیوه های نوین ، راه های متفاوتی را برای متقاضیان ثبت در نظر گرفته اند که ثبت هر یک ، آثار متفاوتی را نیز به همراه دارد.
قانون ثبت علائم و اختراعات ، مصوب سال هزار و سیصد و ده و آئین نامه ی مصوب سال هزار و سیصد و هفت ، مبنای حمایتی ای ست برای لوگو و برند شرکت ؛ شخصی که لوگوی تجاری به نام او ثبت شده است و کسی که لوگو به طور موقتی یا دائمی از طرف مالک به وی انتقال داده شده است می تواند از علامت تجاری استفاده کند.





ادامه مقاله در ثبت برند
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان