انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ویژگی های عمومی زبان برنامه نویسی php

ویژگی های عمومی زبان برنامه نویسی php

#1
ويژگيهاي عمومي زبان برنامه نويسي PHP

هر کاربري دلايل خاص خود را براي استفاده از PHP و پياده سازي برنامه اي حساس با آن را دارد. از جهاتي ديگر مي توان نشان داد که چنين تمايلاتي به چهار گروه اصلي طبقه بندي مي شوند: کاربردي بودن، قوي بودن، امکانات فراوان و هزينه مطلوب.
کاربردي بودن

از همان نسخه هاي اوليه، PHP با کاربردي بودن آن در ذهن، ساخته شد. هدف اوليه لردورف، طراحي زبان کاملا جديدي نبود بلکه هدف وي، حل کردن مشکلي بود که در آن زمان، راه حل ساده براي آن وجود نداشت. بعلاوه اکثر تغيير و تحولات اوليه در اين زبان، هدف اصليشان بهبود خود زبان برنامه نويسي نبود بلکه هدف اصلي، افزودن ابزارهاي جهت استفاده کاربران بود. نتيجه آن شد که زباني بوجود آمد که به کاربران اجازه مي داد حتي با کمترين دانش، برنامه هايي قدرتمند بسازند. بعنوان نمونه، يک اسکريپت مفيد PHP مي تواند شامل تنها يک خط PHP باشد. برخلاف C، نيازي به استفاده از اعلان براي استفاده از کتابخانه هاي استاندارد نيست. براي مثال، دستورات زير، اسکريپت کالي از PHP را نشان مي دهند که هدف آن، نمايش تاريخ جاري به فرمت ماه، روز، سال است:

<?php echo date("F j, Y");?>
مثالي ديگر از زيبايي اين زبان در خلاصه نويسي، امکان جاسازي توابع در يکديگر است. بعنوان نمونه، مي توانيد تغييرات مختلفي را با اعمال زنجيره اي توابع انجام دهيد. مثال زير رشته اي از پنج کاراکتر الفبايي نظير a3jh8 را توليد مي کند:

$randomStriong = substr(md5(microtime()), 0, 5);
PHP زباني است که در اصطلاح برنامه نويسي به آن زبان برنامه با تايپ راحت اطلاق مي شود. به اين مفهوم که نيازي به بيان نوع متغيرها و يا فراخواني نابودکننده نمي باشد، هر چند مي تواند آن کارها را نيز انجام دهيد. PHP اين موارد را بصورت داخلي انجام مي دهد، متغيرها را در مواقع لزوم و هنگامي که در اسکريپت فراخواني مي شوند مي سازد و بطور خودکار از مناسبترين فرمولها استفاده ميکند تا نوع متغيرها بدرستي در نظر گرفته شوند. براي نمونه، PHP دستورات زير را کاملا معتبر مي داند:

<?php
$number – "5";
$sum = 15 + $number;
$sum = "twenty";
?>
PHP بطور خودکار متغيرها را نابود مي کند و منابع استفاده شده را در پايان اسکريپت، به سيستم بر مي گرداند. اين موارد و در موارد مشابه ديگري که PHP بصورت داخلي، مسائل مديريتي و امنيتي برنامه نويسان را حل مي کند، اين امکان را به برنامه نويسان خواهد داد تا منحصرا تنها بر روي هدف نهايي خود تمرکز کنند که همان برنامه اي مي باشد که تحت وب بدرستي کار کند.
قوي بودن

برنامه نويسان PHP بيش از 180 کتابخانه را در اختيار خود دارند که در مجموع چيزي بيش از 1.000 تابع را شامل مي شود. اگرچه شما احتمالا از قابليتهاي PHP براي ارتباط با پايگاه هاي داده، تغيير در فرم اطلاعات، و ساخت ديناميک صفحات مطلع هستيد، ولي ممکن است ندانيد که PHP قادر است کارهاي زير را نيز انجام دهد:
ساخت و ويرايش فايلهاي در فرمت Adobe Flash و PDF
تحليل حتي پيچيده ترين رشته ها با استفاده از کتابخانه هاي POSIX و عبارات قانونمند Perl
مجوز ورود به کاربران از طريق فايلهاي خام، ديتابيس ها، و يا حتي Active Directory مايکروسافت
امکان برقراري ارتباط با بسياري از پروتکلهاي مختلف نظير LDAP، IMAP، POP3، NNTP، و DNS و غيره...
امکاناتي نظير ارتباط با بسياري از کارتهاي اعتباري
و هنوز تا به اينجا حرفي از افزونه هاي PHP و انبارهاي برنامه نويسي Application Repository (PEAR) به ميان نياورده ايم که صدها بسته قابل نصب را براي افزايش امکانات PHP شامل مي شود.
امکانات فراوان

برنامه نويسان PHP به ندرت خود را مقيد به استفاده از تنها يک روش مي کنند. از طرف ديگر، کاربران معمولا از امکانات و اختيارات وسيعي که اين زبان به آنها مي دهد، دچار وحشت مي شوند. بعنوان مثال، انتخابهايي را که PHP براي پشتيباني از پايگاه هاي داده، به برنامه نويسان مي دهد را در نظر بگيريد. پشتيباني که در نسخه هاي اصلي موجود است، شامل پشتيباني از 25 نوع مختلف ديتابيس است. اين ديتابيس ها شامل، Adabas D، dBase، Empress، FilePro، FrontBase، Hyperware، IBM DB2، Infomix، Ingres، InterBase، mSQL، Microsoft SQL Server، MySQL، Oracle، Ovrimos، PostgreSQL، Solid Sybase، Unix dbm، و Velocis مي باشند. ضمن آنکه توابعي وجود دارند که امکان دسترسي به پايگاه هاي داده از نوع Berkeley DB را مي دهند. چندين نوع ديگر از پايگاه هاي داده، به طريق مشابهي پشتيباني مي شوند که از مشهورترين آنها مي توان به PDO و MDB2 اشاره کرد.

قابليتهاي انعطاف پذير پردازش رشته ها در PHP، به کاربراني با مجموعه مهارتهاي متفاوت، امکاناتي را مي دهد تا نه تنها خيلي سريع عمليات رشته اي پيچيده را انجام دهند بلکه به همان سرعت از برنامه هايشان در برنامه هاي مشابه ديگر نظير Perl و Phyton استفاده نمايند. علاوه بر وجود بيش از 85 تابع براي ويرايش رشته ها، هر دو نوع شکل عبارات قانونمند Perl و POSIX پشتيباني مي شوند.

آيا ترجيح مي دهيد تا از زباني استفاده کنيد که از برنامه نويسي به شکل مرحله اي (Procedural programming) پشتيباني کند؟ و همچنين از شي گرايي؟ در اينصورت PHP براي هر دوي آنها، پشتيباني کاملي را ارائه مي کند. اگرچه PHP در ابتدا زباني کاملا متکي بر توابع بود، ولي توسعه دهندگان آن خيلي زود متوجه اهميت شي گرايي شدند و گامهايي مناسب براي پياده سازي آن برداشتند.

PHP به شما اجازه خواهد داد تا به سرعت و در کمترين زمان، از توانايي هاي فعلي خود استفاده کنيد.
هزينه مطلوب

PHP بصورت رايگان در اختيار همگان قرار دارد. از زمان اولين نسخه آن تا به امروز، PHP هيچگونه محدوديتي را در استفاده، ويرايش، و توزيع مجدد آن نداشته است. در سالهاي اخير، برنامه هايي که چنين شرايطي را داشته اند، بعنوان نرم افزارهاي سورس باز نام برده شده اند. پروژه هاي سورس باز نظير Sendmail، Bind، Linux، و Apache همه آنها نقش بسيار بزرگي را در روند توسعه اينترنت در مقياس وسيع داشته اند. اگرچه رايگان بودن نرم افزارهاي سورس بار، مهمترين خواسته مردم است ولي چندين مشخصه ديگر نيز به همان ميزان از اهمييت برخوردارند:

عدم محدوديتهايي که اکثر محصولات تجاري براي کاربران خود اعمال مي کنند: کاربراني که از نرم افزارهاي سورس باز استفاده مي کنند، در اکثر محدوديتهايي که با استفاده از برنامه هاي تجاري ملزم به رعايت آن هستند آزادي عمل بيشتري خواهند داشت. اگرچه برخي تفاوتها نيز ميان مجوزهاي داده شده به کاربران از برنامه اي به برنامه ديگر وجود دارد، ولي کاربران بسيار آزادي عمل دارند تا برنامه را با ويرايش و توزيع مجدد به محصول ديگري تبديل کنند.

توسعه همگاني و فرايند رفع ايرادات: اگرچه اتفاقي نيست، ولي نرم افزارهاي سورس باز، از امنيت بالاتر برخوردار مي باشند. چنين استاندارد کيفي، نتيجه توسعه همگاني و فرايند رفع ايرادات است. از آنجاييکه سورس نرم افزار بطور رايگان در اختيار همگان قرار دارد تا آن را مورد بررسي قرار دهد، در نتيجه ايرادات امنيتي و مسائل آن خيلي سريع پيدا و تعمير خواهند شد. اين مزيت شايد به بهترين نحو توسط اريک س. ريموند نوشته شده باشد. وي مي نويسد: "چشمان کافي در اختيار من بگذاريد تا تمام باگها را بگيرم".

تشويق به مشارکت: تيمهاي توسعه دهنده، به سازمان خاصي مربوط نيستند. هر کسي علاقه دارد و توانايي آن را در خود مي بيند مي تواند در اين پروژه شرکت کند. عدم اعمال محدوديت براي اعضا، بطور وحشتناکي اعضاي نخبه در يک پروژه را افزايش مي دهد که در نهايت منجر به ايجاد محصولي با کيفيتي بالا خواهد شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان