انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی

مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی

#1
در بسیاری از پروژه های کاربردی، لوله های پلاستیکی پلی اتیلن، می توانند جایگزین مناسبی برای لوله فولادی باشند. برآوردهای اخیر نشان می دهد که تنها ۲۵ درصد از هزینه های صرف شده برای ایجاد سیستم های لوله های فلزی، برای راه اندازی شبکه های پلاستیکی پلی اتیلن کافی است. البته در بسیاری از این سیستم ها، پلاستیک به تنهایی کار را انجام نمی دهد و نمی توان نقش شیرهای فلزی را نادیده گرفت. همچنین بررسی ها نشان می دهد لوله هاي پلي اتيلن به ویژه از نوع سنگين (چگالي بالا HDPE )، کارایی بیشتری نسبت به لوله های فولادی دارند و دامنه وسیعی از کاربردها را شامل می شوند .می توان گفت امروزه كاربرد مطلوب اين دسته از لوله ها در مکان های گوناگون همچون سطح زمين، حالت مدفون، شناور و سطوح زير دريا آزمايش و به اثبات رسيده است.علاوه بر این ، این لوله ها برای انتقال آب آشاميدني، فاضلاب، موادشيميايي، دوغاب، و پسماندهاي خطرناک و گازهاي فشرده نیز مناسب هستند. در ادامه همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا در تولید و ارائه انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید تا به مقایسه بیشتر لوله های پلی اتیلن و لوله های فولادی بپردازیم.

مقایسه برخی از مهم ترین ویژگی های لوله های پلی اتیلن و لوله های فولادی
سازگاری با محیط زیست
در تولید و استفاده از لوله هاي پلي اتيلن، آثار زيست محيطي مخربی وجود ندارد. همچنین این لوله ها دربرابر هجوم ميكرو ارگانيسم ها از خود مقاومت نشان می دهند چراكه پلي اتيلن ماده تغذيه كننده اي براي آنها به حساب نمی آید. بنابراین لوله هاي پلي اتيلن به عنوان لوله هاي مناسب برای حفظ محيط زيست قلمداد مي شوند. ولی با توجه به تركيب اكسيژن با هوا و زنگ زدگي لوله هاي فولادي اين نوع لوله ها مي تواند به محيط زيست آسیب برساند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی
ساختار پلی اتیلن ساده تر از ساختار تمام پلیمرهای تجاری است يك مولكول پلي اتيلن از زنجير بلندي از اتم هاي كربن تشکیل می شود كه به هر اتم كربن آن دو اتم هيدروژن چسبيده است. پلي اتيلني كه تعداد زنجيره هاي جانبي آن كم و طول آنها كوتاه باشد، پلي اتيلن سنگين یا همان پلي اتيلن خطي گفته می شود. در اين حالت هيچ شاخه اي در مولكول وجود ندارد. پلي اتيلن خطي سخت تر از پلي اتيلن شاخه اي است، اما پلي اتيلن شاخه اي آسانتر و ارزانتر ساخته مي شود.

پلي اتيلن نوع سبك و سنگين خواص و کاربردهای کاملا متفاوتی دارند، به طوریکه مي توان آنها را از دو خانوادة مجزا فرض كرد. ولی به طور کلی لوله مانیسمان از مقاومت قابل توجهي در مقابل مواد شيميائي آلي و غيرآلي برخوردار هستند. تحقيقات مهندسي و زیست محیطی دانشگاه بركلي كاليفرنيا، نشان می دهد که لوله هاي فولادي ، اصولا در برابر مواد شيميایی مقاومتی ندارند و نياز به مقاوم سازي دارند. اين در حالي است كه پلي اتيلن در مقابل مواد شيميائي مقاوم است.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی - توسط ava96 - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳, ۰۲:۱۴ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان