انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود

موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود

#1
شرکت بامسئولیت محدود ممکن است همانند هر شرکت تجاری دیگر به علل مختلف به پایان فعالیت خود برسد. جهات انحلال این شرکت، در مقایسه با شرکت سهامی اندکی متفاوت و در عین حال گسترده تر از عوامل انحلال آن شرکت دیده شده است.

در خصوص شیوه انحلال و مدیریت تصفیه شرکت بامسئولیت محدود ، به جز موارد انحلال، مقررات خاص متفاوت از سایر شرکت های غیرسهامی پیش بینی نگردیده و در نتیجه بایستی به احکام تصفیه مذکور در فصل سوم از باب دوم قانون تجارت 1311 منعکس در مواد 202 تا 218 قانون تجارت که ناظر به تصفیه همه شرکت های تجاری است تمسک جست.

موارد انحلال
ماده 114 قانون تجارت موارد انحلال را در چند بند به شرح ذیل پیش بینی نموده که هر یک به اختصار بررسی می گردد :
الف ) در مورد فقرات 1 و 2 و 3 ماده 199 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347
این موارد عبارت اند از :
1) وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرممکن باشد. 
2) در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد. 
3) در صورت ورشکستگی
ب) در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد. 
ج) در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. 
د) در مورد فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد. 
در ذیل به اختصار به هر یک از این موارد می پردازیم:
اول : انجام موضوعی که شرکت برای آن تشکیل گردیده و یا غیرممکن شدن موضوع 
جهت مزبور به دلیل ماهیت شرکت های سرمایه بیشتر از دیگر شرکت های تجاری در انحلال شرکت تاثیرگذار می نماید. چرا که این دسته از شرکت ها با سرمایه به عنوان عنصری روان در فعالیت های تجاری پیوند نزدیک داشته و اتمام موضوع و یا توقف انجام آن به معنای ایست جریان سرمایه و راکد شدن آن خواهد بود. 
دوم : پایان مدت شرکت 
شرکت بامسئولیت محدود همانند هر ماهیت حقوقی دیگر یا به طور نامحدود و یا برای دوره زمانی مشخص تشکیل می گردد. این نکته مهم باید در اساسنامه شرکت قید گردد. بدیهی است که بخش دوم بند 2 ماده 199 در مورد این شرکت هم کاربرد دارد. یعنی چنانچه شرکت برای مدت معین تشکیل شده و پیش از پایان آن مدت ، شرکا تصمیم به تمدید شرکت اتخاذ نمایند، برای ادامه کار شرکت مشکلی متصور نخواهد بود. 
سوم: ورشکستگی 
انحلال از راه ورشکستگی شرکت تجاری تابع مقررات ویژه ورشکستگی است. مطابق ماده 202 قانون تجارت :
" تصفیه امور شرکت ها پس از انحلال موافق موارد ذیل خواهد بود مگر در مورد ورشکستگی که تابع مقررات مربوط به ورشکستگی است . "
چهارم : در صورت تصمیم شرکا 
قانون گذار در بند  ب " ماده 114، انحلال شرکت بامسئولیت محدود را " در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد " ، ممکن می داند. 
پنجم : در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده محکمه دلایل او راموجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. 
ششم : در مورد فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد. 
در شرکت بامسئولیت محدود، قید چنین بندی در اساسنامه اختیاری بوده و امکان انحلال شرکت در صورت فوت یک شریک تنها در صورت ذکر آن در اساسنامه متصور است.به همین دلیل باید اختیار مشروط نمودن انحلال شرکت در صورت فوت یک یا چند شریک را به رضایت سایر شرکا یا وراث شریک متوفی، به رسمیت شناخت. بدین معنی که اگر اساسنامه انحلال شرکت در صورت درگذشت شریکی را مقرر نموده باشد، باید به شرکت این حق را داد تا با افزودن قیدی از انحلال شرکت، در صورت فوت شریک ، با رضایت دیگر شرکا و قائم مقام شریک متوفی جلوگیری به عمل آورد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پیام‌های این موضوع
موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود - توسط nire - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴, ۰۳:۳۱ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان