انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای ثبت اینترنتی برند

راهنمای ثبت اینترنتی برند

#1
برند یک نام تجاری،علامت یا نشانی است که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده و متمایز کردن این کالا ها یا خدمات رقبا به کار می رود. در واقع برند اسم یا عنوانی است که معرفی کننده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد و سبب شناسایی فروشنده یا سازنده می گردد.شرکت هایی که دارای برند هستند، می توانند محصولاتشان را از سایر محصولات متمایز سازند و از طریق برند محصول خود،برای گسترش معروفیت و کسب درآمد بیشتر اقدام نمایند.
ثبت علائم تجاری به موجب قانون اختیاری است،مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید.با این وجود،علایم تجاری باید ثبت شوند تا شخص دارای حق انحصاری شود.اینگونه تمامی منافع،متعلق به شخص دارنده حق انحصاری می شود.اعتبار علایم تجاری محدود به ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است که در صورت نیاز،از طریق دادخواست و پرداخت هزینه قابل تمدید است.
اولین گام برای ثبت برند انتخاب نام برای آن است. برند نباید مشابه دیگری داشته باشد.لذا، ترجیحاَ باید از اسمهای مختلط یا چند سیلابی استفاده کرد. علایم تجاری می بایست ویژگی هایی داشته باشند از جمله:
الف)موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب)باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.
بعد از انتخاب نام،باید اظهارنامه را در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت کرد.چنانچه نام انتخابی تایید گردد آگهی تقاضا برای ثبت برند صادر می شود و در صورت عدم اعتراض آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود. سپس گواهی ثبت برند، صادر شده و به مالک تحویل داده می شود.
جهت ثبت علامت تجاری باید کلیه ی مدارک قانونی فراهم باشد و کل مراحل قانونی ثبت طی شود.
مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت اینترنتی علامت تجاری به شرح ذیل می باشد:
- مدارک هویت اشخاص حقیقی (کپی شناسنامه، کپی کارت ملی)
- مدارک هویت اشخاص حقوقی (آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی مدارک شناسنامه صاحبان امضا)
- مدارک مربوط به نماینده یا وکیل که دارای حق امضا باشند (چنانچه برای انجام امور از وکیل استفاده می نمایید)
- اگر برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
- کپی مجوز فعالییت
- نمونه علامت (باید یک نمونه را آپلود کرده و همزمان با پر کردن اظهارنامه و چند نمونه گرافیکی از علامت را همراه با دیگر مدارک تقدیم نمایید.)
- باید مدارکی را که نشان دهنده ی فعالیت شما در حوزه معینی همچون آموزشی،پزشکی و ...باشد را که می خواهید علامت مربوط به آن را ثبت کنید ارائه دهید.
- چنانچه می خواهید در صورت نیاز از حق تقدم استفاده کنید باید مدارک مربوط به آن را همزمان که اظهارنامه را تسلیم می کنید تسلیم نمایید.
- کپی جواز تاسیس بهره برداری،پروانه ساخت و یا هر گونه مجوز فعالیت(برای اشخاص حقوقی)
- اگر متقاضی ثبت،خارجی می باشد باید معادل ارزی هزینه های ثبتی را بپردازد.
- هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق جدول تعیین شده می باشد.

مراحل ثبت اینترنتی برند:
ابتدا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) به نشانی http://iripo.ssaa.ir   مراجعه نمایید و اظهارنامه ثبت برند را در سامانه تکمیل کنید. در این پایگاه اینترنتی، یک لینک ثبت نام وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کرد. سپس وارد اولین مرحله ثبت نام شده و مراحل ثبت نام  را به ترتیب ذیل گام به گام طی نمایید. مراحل ثبت نام  در سامانه به قرار ذیل است :
- انتخاب نوع اظهارنامه
- پر کردن مشخصات مالک (اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را وارد می کنید و چنانچه فرد از وکیل یا نماینده قانونی استفاده می کند مشخصات او را درج می نمایید)
- بارگذاری مدارک ذکر شده ( مدارک مورد نیاز را باید برای ثبت اینترنتی اسکن کرد)
- بررسی دوباره و تایید اطلاعات و مدارک
- پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت
- دریافت شماره اظهارنامه و رمز از طریق تلفن (بعد از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل آن، سیستم نام کاربری، کلمه عبور و کد رهگیری را به شخص می دهد)
سپس نوبت به امضای نسخه تایید شده می رسد که فرد باید یکی از نسخه ها را با مدارکی که قبلا برابر با اصل شده اند، همراه با فیش به آدرس مرکز ارسال نماید.
بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک ،کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می نماید.نتیجه ممکن است ثبت برند و یا رد آن  باشد.چنانچه ایرادی وجود نداشته باشد بعد از انجام رسیدگی و تایید ثبت،مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع داده می شود.سپس از طریق سایت در روزنامه رسمی قوه قضاییه اعلام می شود و بعد از طی یک ماه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی می گردد.
لازم به ذکر است،بعد از تهیه ی مدارک و ثبت در سامانه، باید درخواست خود را از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پی گیری کرد.علاوه بر سامانه، فرایند پیگیری و تکمیل در سامانه از طریق پیامک و ایمیل نیز انجام می شود.لذا باید آدرس ایمیل و شماره همراه معتبر باشد و متعلق به رابط پیگیری باشد تا متقاضی در پیگیری اداری با مشکل روبرو نگردد.
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت سی و یک روز از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
راهنمای ثبت اینترنتی برند - توسط comreg - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶, ۰۱:۴۳ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان