انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راه حل بحران آب با تصفیه فاضلاب

راه حل بحران آب با تصفیه فاضلاب

#1
همه ما به ضرورت حفظ محیط زیست واقفیم .با شنیدن این جمله همه به یاد نگهداری ازمنابع طبیعی درختان و رودخانه ها، استافده کمتر از پلاستیک و صرفه جویی در مصرف آب می افتیم. شهر نشینی و سبک زندگی امروزی بسیاری از آسیب های محیط زیستی را اجتناب ناپذیرکرده است. در این میان بیشتر جوامع به فکر به حداقل رساندن آسیب ها افتاده اند و رشد علم و تکنولوژی در این زمینه کمک شایانی به بشر کرده است. در بسیاری از کشورها قوانین زیادی برای واحد های صنعتی و مجتمعات بزرگ وضع می کنند و پروانه کسب و کار را منوط به تصفیه آلاینده های تولیدی آنها می کنند. یکی از بزرگترین آسیب های محیط زیستی میلیون ها متر مکعب فاضلابی است که انسانها در شرایط مختلف به دامان طبیعت رها می کنند. تصفیه فاضلاب صنعتی، تصفیه فاضلاب شهری، تصفیه فاضلاب شیمیایی از ضروری ترین اقداماتی است که اخیرا در ایران مورد توجه قرار گرفته است. هر موجود زنده ای که آب مصرف می کند طبیعتا فاضلاب تولید خواهد کرد. امروزه در اجتماعات شهری در حدود 80 درصد آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می گردد.
تصفیه فاضلاب از مبدا
واحد های تصفیه خانه در محل کارخانجات و ساختمان ها نصب و خروجی فاضلاب آنها را تصفیه می کند. مواد استحصال شده از تصفیه خانه ها گاه برای مصارف مختلف قابل استفاده اند. در غیر این صورت فاضلاب های تصفیه شده به شبکه فاضلاب شهری یا روستایی وارد شده و آسیب کمتری از فاضلاب اولیه خواهند داشت. روشهای مختلفی برای تصفیه فاضلاب به کار برده می شود:
سپتیک تانک:
سپتیک تانک یک واحد پیش تصفیه است که باعث کاهش بار آلودگی فاضلاب به میزان 30-25 درصد می شود. ابتدا فاضلاب از طریق لوله ورودی وارد بخش اول سپتیک تانک می شود. با ورود فاضلاب به این بخش، مواد معلق و ذرات خارجی به سبب وزن بیشتر خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی ها نیز به دلیل اینکه دارای وزن مخصوص کمتری نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حرکت نموده و بر روی سطح شناور می گردند.
تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن باعث ایجاد توده ای از لجن شده و میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آن تکثیر یافته و رشد می کنند. واکنش های بیولوژیکی که در جریان تکثیر و رشد آنها اتفاق می افتد باعث می شود که مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه گردد. انجام این واکنش ها همچنین سبب تبدیل حجم قابل توجهی از لجن به بیوگاز و کاهش حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق لوله خروج بیوگاز از سپتیک تانک خارج می گردد. در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسیر ارتباطی تعبیه شده در دیوار جداکننده، وارد بخش دوم سپتیک تانک می وارد بخش دوم سپتیک تانک می شود.

آشغال گیری
آشغال گیر جلوی ورود شن و ماسه و ذرات درشت به واحدهای تصفیه خانه در تصفیه فاضلاب را می گیرد.
تصفیه فاضلاب به روش mbr
در این روش جداسازی میکروب ها توسط غشا انجام می شود. با نصب این غشا ها در درون رآکتور بیولوژیکی دیگر نیازی به بخش های ته نشینی و $$$$$اسیون نیست و همین غشاها وظیفه جداسازی فاضلاب تصفیه شده از لجن را انجام می دهند
تصفیه فاضلاب به روش sbr
هنگامیکه دبی فاضلاب ورودی به سیستم تصفیه خیلی کم باشد، در نظرگرفتن واحدهای هوادهی و ته نشینی بصورت مجزا باعث افزایش هزینة تصفیه به ازای هر مترمکعب فاضلاب می گردد. درچنین مواردی با انجام یک تغییر مخازن هوادهی و ته نشینی را با یکدیگر ترکیب نموده و فرآیندهای هوادهی و ته نشینی را بصورت متناوب و در زمانهای متوالی به انجام رسانده میشود.

تصفیه فاضلاب به روش لجن دهی فعال
در این فرآیند ابتدا فاضلاب وارد مخزن ته نشینی اولیه شده و ذرات خارجی و درشت طی فرآیندی ته نشینی در کف مخزن ته نشینی شده و از جریان فاضلاب جدا می گردد. بطور معمول در این مرحله 30-25 درصد از بارآلودگی که ناشی از مواد آلی معلق و ذرات درشت است حذف می شود. سپس پساب وارد مخزن هوادهی شده و با توده میکروارگانیسم های موجود در آن تماس می یابد.
میکروارگانیسم ها به کمک اکسیژن تزریقی به مخزن هوادهی موادآلی (آلاینده) موجود در فاضلاب را جذب و در نهایت تجزیه می نمایند

هوادهی
ه ﻮادﻫﻲ ‫روﺷﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ آن آب در ﺗﻤﺎس ﺑﻪ ﻫﻮای ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﺟﻮ و ﻳﺎ ﻛﻤﺘﺮ و ﻳﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺟﻮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮ ر ﻛﺎﻫﺶ ‪ H 2Sو ﺳﺎﻳﺮ ﮔﺎزﻫﺎ و ﻣﻮاد ﻓﺮار و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﻴﺪاﺳﻴﻮن ﻛﻪ اﻳﺠﺎد ﻃﻌﻢ و ﺑﻮ و رﻧﮓ و ﻳﺎ ﺧﻮرﻧﺪﮔﻲ ‫ﻧﺎﻣﻄﺒﻮع در آب ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﻫﻮادﻫﻲ از آب ﺟﺪا ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
چربی گیری تصفیه فاضلاب
برای حذف چربی هوا و ماده منعقد کننده ذرات چربی به فاضلاب افزوده میشود سپس از پمپ عبور میکند، در نتیجه این امر ضمن اختلاط مواد منعقد کننده و هوا با فاضلاب، فشار جریان تا حد دلخواه افزایش پیدا میکند، سپس مجموعه مزبور وارد یک محفظه سربسته محبوس می شود تا اینکه ترکیبات فوق با یکدیگر مخلوط و یکنواخت شود. در این فرآیند حوضچه شناور سازی در هوای آزاد قرار دارد. در این صورت حبابهای هوا به سرعت تشکیل میشود و با مکانیزم های مختلفی ذرات جامد یا مایع را به همراه خود به سطح حوضچه منتقل میکنند.
تصفیه فاضلاب بهداشتی
طورکلی به فاضلابی که در نتیجه استفاده انسان از آب برای مصارف بهداشتی تولید می شود، فاضلاب بهداشتی می­گویند
از آنجا که این فاضلاب در اثر فعالیت­های انسانی تولید می گردد، گاهی به آن فاضلاب انسانی نیز گفته می­شود. سرویس­های بهداشتی، استحمام، شستشوی ظروف، شستشوی سطوح و لباسشویی عمده­ ترین فعالیت­هایی هستند که به تولید فاضلاب بهداشتی-انسانی منجر می­شوند. در بیمارستان­ها علاوه بر موارد گفته شده، فاضلاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتاق های عمل، شستشوی اتاق ­ها، لاندری و آزمایشگاه­ نیز وارد جریان فاضلاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌� �‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می شود.
طبق استاندار سازمان محیط زیست میزان ( بی او دی) و ( سی او دی) باید کمتر از عدد 100 میلی گرم در لیتر قرار بگیرد این درحالی است که این نسبت در فاضلاب‌های بیمارستانی در محدوده ۰/۷۰ – ۰/۵۵ قراردارد که نشان از قابلیت بسیارخوب آنها برای تصفیه بیولوژیکی در فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی است.

لازم است بدانید هر یک از روشهای گفته شده تنها بخشی از فرآیند تصفیه فاضلاب می باشد و با توجه به واحد تولیدی،تصفیه فاضلاب بیمارستانی، تصفیه فاضلاب کشتارگاه، تصفیه فاضلاب آشپزخانه، تصفیه فاضلاب واحد های صنایع غذایی، تصفیه فاضلاب صنایع لبنی و تصفیه فتضلاب پالایشگاه شامل چندین روش و مراحل دیگر خواهند بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پیام‌های این موضوع
راه حل بحران آب با تصفیه فاضلاب - توسط abzistco - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴, ۱۲:۰۹ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان