انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک

مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک

#1
به شرکت ها و موسساتی که در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت قانونی رسیده باشند و موضوع فعالیت آن ها در اساسنامه صرفاَ در زمینه انفورماتیک باشد شرکت های انفورماتیکی گفته می شود. رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک در واقع یک تقسیم ‌بندی کمی و کیفی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور می باشد که در احراز صلاحیت شرکت‌ها برای تمامی پروژه‌های کامپیوتری از طریق شورای عالی انفورماتیک کشور یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای شرکت های انفورماتیکی صادر می گردد.
شایان ذکر است تا سال 84 دو پارامتر " میزان حقوق و دستمزد پرداختی شرکت ها به کارکنان " و " میانگین درآمد مشمول مالیاتی شرکت ها " عوامل تعیین کننده رتبه شرکت ها در شورای عالی انفورماتیک بودند اما بر اساس تغییرات اعمال شده در سال 90، عامل " رضایت مشتری " به عنوان سومین پارامتر تعیین رتبه بندی شرکت ها در نظر گرفته شد. 
رتبه بندی انفورماتیک به صورت ۱ تا ۷ بوده که در آن رتبه ۷ پایین ترین و رتبه ۱ بالاترین درجه را دارد.گواهی رتبه بندی انفورماتیک به مدت یک سال اعتبار دارد و پس از آن با ارائه اظهارنامه مالیاتی جدید، شرکت ها می توانند امتیاز بیشتری کسب کرده و رتبه بالاتری اخذ نمایند.
رتبه بندی شرکت های انفورماتیک در 15 شاخه زیر انجام می گیرد:
1. رائه و پشتیبانی سخت‌افزاری Mainframe
2. تولید و ارائه رایانه‌های غیرMainframe
3. تولید و ارائه دستگاه‌های جانبی
4. تولید و ارائه قطعات و ملزومات
5. تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری
6. ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و نرم افزارهای حامل محتوا
7. ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای پایه، سیستم و ابزارها
8. خدمات شبکه‌های اطلاع رسانی Providers
9. شبکه داده‌های رایانه ای و مخابراتی
10. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات
11. مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی
12. آموزش و پژوهش
13. خدمات پشتیبانی
14. سیستم‌های ویژه
15. سیستم های اتوماسیون صنعتی

شاخص های رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
اصولاَ برای اخذ گرید و یا اخذ رتبه انفورماتیک مدارک تحصیلی مدیر عامل و کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد. مدیرعامل می بایست در یکی از رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر (سخت افزار و نرم افزار و کلیه گرایش ها)، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، ریاضی، فیزیک و آمار دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و به طور تمام وقت در شرکت حضور داشته باشد. ملاک تمام وقت بودن ارائه فهرست بیمه شرکت است. در صورتی که مدیر عامل مدرک دیپلم یا فوق دیپلم داشته باشد با ارائه سابقه کار تخصصی در زمینه انفورماتیک و عضویت در هیئت مدیره یا مدیرعاملی شرکت های دارای گواهی رتبه بندی انفورماتیک (دیپلم: 10 سال- فوق دیپلم کامپیوتر: 4 سال- فوق دیپلم در رشته های مرتبط: 6 سال-فوق دیپلم در سایر رشته ها: 8 سال) می تواند نسبت به اخذ رتبه اقدام نماید. همچنین ، شرکت مذکور می بایست حداقل دارای دو کارشناس تمام وقت (با ارائه سه فهرست بیمه متوالی) با حداقل مدرک کارشناسی در رشته های مذکور باشد.
پارامتر نیروی انسانی:
در پارامتر نیروی انسانی میزان حقوق دریافتی و دستمزد اظهار شده در جداول مربوط به حقوق و دستمزد اظهارنامه مالیاتی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورتی که شرکت دارای اظهارنامه مالیاتی نباشد، میزان حقوق و دستمزد مندرج در فهرست بیمه بررسی می شود.
این پارامتر در محاسبه امتیاز کل سهم ۷۰ درصدی دارد.
پارامتر درآمد:
در محاسبه این پارامتر در رتبه بندی، میزان درآمد مشمول مالیات کلیه معافیت های مالیاتی مندرج در اظهارنامه مالیاتی و برگ مالیات قطعی شرکت ها ملاک اصلی است که در واقع میانگین دو سال آخر مالی فعالیت شرکت در نظر گرفته می شود.
این پارامتر در محاسبه امتیاز کل سهم ۳۰ درصدی دارد.
ضریب کاهنده رضایت مشتری:
عامل رضایت مشتری یکی از موارد مورد نیاز رتبه بندی و احراز صلاحیت شرکت های انفورماتیکی است که دبیرخانه شورا باید شیوه های تبدیل رضایت مشتری به ملاک های کمی را تعیین کند. 
هر حکمی علیه شرکت که از سوی دادگاه های صالحه در قوه قضاییه و نظام صنفی رایانه ای (شورای انتظامی استان و شورای انتظامی کل) صادر شده باشد، در اولین سال اقدام به رتبه بندی، موثر واقع می شود و تاثیر آن به مدت ۴ سال پس از صدور حکم باقی خواهد ماند.

مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک
1.  مراجعه به سامانه ساجات به نشانی http://sajat.mporg.ir و تکمیل اطلاعات لازم جهت اخذ " شناسه کاربری و گذر واژه از سیستم "
_ بارگذاری مدارک 
مدارک لازم جهت بارگذاری : اسکن روزنامه رسمی تاسیس و در صورت وجود تغییرات در نام یا نوع شرکت می بایست اسکن روزنامه رسمی تغییر نام شرکت یا روزنامه رسمی تغییر نوع شرکت نیز بارگذاری گردد.
2. تشکیل پرونده الکترونیکی با استفاده از نام کاربری و گذرواژه 
مراجعه به سامانه ساجات و ورود به سیستم با استفاده از گذرواژه دوم. در این مرحله نسبت به درج اطلاعات عمومی، سهامداران و هیات مدیره و پرسنل، خود اظهاری و پرسشنامه و بارگذاری مجوزهای تولید و قراردادها اقدام نمایید. همچنین لازم است همزمان با ارجاع پرونده الکترونیکی به دبیرخانه شورا ، مدارک فیزیکی را به آدرس دبیرخانه ارسال نمایید. 
3. مدارک مورد نیاز الکترونیکی جهت بارگذاری در سامانه :
۱- فایل اسکن شده روزنامه رسمی تأسیس شرکت
۲-فایل اسکن شده روزنامه رسمی تغییر موضوع فعالیت شرکت
۳- فایل اسکن شده روزنامه رسمی تغییر نام شرکت
۴- فایل اسکن شده روزنامه رسمی تغییر مدیرعامل شرکت
۵- فایل اسکن شده مدرک تحصیلی + صفحه اول شناسنامه + تصویر پشت و رو +کارت ملی + برای آقایان کارت پایان خدمت مدیرعامل + یک قطعه عکس که توسط مدیر عامل برابر اصل شده باشد و ممهور به مهر شرکت
۶- فایل اسکن شده مدرک تحصیلی + صفحه اول شناسنامه + تصویر پشت و رو + کارت ملی + برای آقایان کارت پایان خدمت کارشناس اول + یک قطعه عکس که توسط مدیر عامل برابر اصل شده باشد و ممهور به مهر شرکت
۷-فایل اسکن شده مدرک تحصیلی +صفحه اول شناسنامه + تصویر پشت و رو کارت ملی + برای آقایان کارت پایان خدمت+ کارشناس دوم + یک قطعه عکس که توسط مدیر عامل برابر اصل شده باشد و ممهور به مهر شرکت
۸- فایل اسکن شده سه لیست بیمه اخیر شرکت(شامل دو کارشناس +مدیر عامل )
۹- فایل اسکن شده فیش‌های پرداختی سه لیست اخیر بیمه مذکورکه دو کارشناس و مدیر عامل در آن درج شده باشد.
اظهار نامه مالیاتی برای سال ۹۱
از اظهار نامه مالیاتی آخرین سال مالی ،به شرح صفحات زیر:
۱-فایل اسکن شده اظهارنامه مالیاتی سال۱۳۹۱ صفحات ۱٫۲٫۵٫۱۰٫۱۳ که شامل : صفحه ۲(بخش -ب محاسبه مالیات ) یاینداخذ گواهی رتبه‌ بندی و احرازصلاحیت صفحه ۵ (جدول۶) بر حسب آنکه کدام یک تکمیل شده و بزرگتر باشد و برای محاسبه حقوق و دستمزد ،جمع کل ارقام مربوط به حقوق و دستمزد مندرج در صفحات ۱۰ (صورت سود و زیان) و ۱۳ (جداول شماره ۲۰٫۲۱) (برای شرکتهایی که اظهارنامه مالیاتی ۹۱ را وارد نموده اند)
اظهار نامه مالیاتی برای سال ۹۰
۱- فایل اسکن شده صفحه ۱ و ۴ و۶ و۹ که شامل در آمد مشمول مالیات و حقوق و دستمزد می شود سال ۱۳۹۰
برای سال ۱۳۹۱
۲- فایل اسکن شده برگ قطعی عملکرد یا صفحات ۱٫۴ اظهارنامه مالیاتی سال ۹۰(برای شرکتهایی که اظهارنامه مالیاتی ۹۱ را وارد نموده اند)
برای سال ۱۳۹۰
۲-فایل اسکن شده برگ قطعی عملکرد یا صفحه ۱ و ۳ اظهارنامه مالیاتی سال ۸۹
۳-در قسمت پرسشنامه (بیمه سال۱۳۹۰)زمانی در حالت بلی قرار دهید که اظهارنامه مالیاتی سال ۹۰ را دارا نباشید.
۴-فایل اسکن شده تعهد نامه رعایت قوانین که در سربرگ شرکت تایپ شده باشد و به امضا صاحبان امضا وممهور به مهر شرکت باشد
۴– ارجاع پرونده الکترونیکی تکمیل شده به کارتابل الکترونیکی دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور
۵– ارسال فیزیکی مدارک مورد نیاز به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور
مدارک فیزیکی  مورد نیاز رتبه بندی انفورماتیک :
- تصویر اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۱ طبق صفحاتی که در سیستم بارگذاری نموده اند ، توسط ممیز دارایی مربوطه رونوشت برابراصل شده است.
-تصویر اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۰ طبق صفحاتی که در سیستم بارگذاری نموده اند ، توسط ممیز دارایی مربوطه رونوشت برابراصل شده است.
- تصویربرگ قطعی عملکرد مالیات سال ۳۹۰ یاصفحه ۱و۳ اظهار نامه مالیاتی سال۹۰ که توسط ممیز دارایی مربوطه رونوشت برابراصل شده است.
- تصویربرگ قطعی عملکرد مالیات سال ۸۹ یا صفحه ۱و۳ اظهار نامه مالیاتی سال ۸۹ که توسط ممیز دارایی مربوطه رونوشت برابراصل شده است.
- تصویر لیست‌های بیمه ۱۲ ماه سال .. ۱۳
- تعهدنامه رعایت قوانین مندرج در سر برگ شرکت به همراه مهر و امضای مدیر عامل
- نامه درخواست مندرج در سر برگ شرکت به همراه مهر و امضای مدیر عامل
-تعهدنامه برای ارائه روزنامه رسمی اصلاح موضوع فعالیت شرکت )برای شرکت‌هایی که با نظر دبیرخانه شورا موضوع فعالیت خود را می‌باید تغییر دهند و صورتجلسه اصلاح موضوع فعالیت شرکت و رسید اداره ثبت شرکت‌ها
-تعهدنامه برای ارائه لیست‌های بیمه ماه‌های بعد )برای شرکت‌های جدید التأسیس و شرکتهایی که کارشناس جدید دارند یا کارشناس را تغییر داده اند)
- برچسب آدرس حاوی نام و نشانی و کد پستی ۱۰ رقمی شرکت
- تصویر آخرین اساسنامه شرکت
مدارک را به آدرس زیر ارسال نمایید:
نشانی: (تهران – میدان بهارستان- خیابان دانش سرا-معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس ‌جمهور – ساختمان شماره ۵- دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور) ارسال گردد. کد پستی:۱۱۴۹۹۴۳۱۴۱
۶– پیگیری و رفع نواقص پرونده
مراجعه به کارتابل الکترونیکی شرکت با استفاده از نام کاربری وگذرواژه
مراجعه به بخش “تارخچه تقاضا” و رفع نواقص پرونده طبق موارد ذکر شده در پرونده الکترونیکی شرکت.
۷– دریافت گواهی رتبه‌بندی انفورماتیک
پس از انجام کامل و دقیق مراحل فوق، گواهی رتبه‌بندی شرکت صادر و به آدرس شرکت ، پست خواهد شد.
ثبت علامت - فکر برتر
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک - توسط comreg - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰, ۰۴:۰۱ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان