انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پروانه بازرگانی و لزوم اخذ آن توسط تجار

پروانه بازرگانی و لزوم اخذ آن توسط تجار

#1
برابر ماده 6 قانون تجارت هر تاجری برای اینکه کلیه معاملات و خرید و فروش هایش در طول یک روز و یک هفته و یک سال معین و مشخص باشد باید دارای دفاتری به شرح ذیل باشد :
1- دفتر روزنامه 
2- دفتر کل 
3- دفتر دارایی 
4- دفتر کپیه 
در مقالات پیشین، راجع به دفاتر چهارگانه تاجر برابر قانون تجارت و دفاتر دیگری که در آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر تجاری در سال 1366 تصویب گردیده است و موارد رد و جریمه ای که به آن ها تعلق می گیرد و سندیت دفاتر مزبور توضیحاتی داده شده است . در این مقاله به توضیحاتی راجع به پروانه ی بازرگانی می پردازیم.
  • پروانه بازرگانی
یکی دیگر از وظایف و الزامات تجار گرفتن پروانه بازرگانی یا تجاری می باشد. برای اینکه در حقیقت این پروانه علاوه بر این که کارت شناسایی تجار و شرکت های تجاری می باشد. از آن برای امور تجاری مثل واردات و صادرات و اخذ سهمیه کالا و ترخیص آن از گمرک ، می توان استفاده نمود. به همین جهت اخذ پروانه مزبور اجباری و الزامی است و علاوه بر تجار برابر ماده یک قانون دلان که در تاریخ 8 / 12/ 1317 تصویب گردیده است. تصدی به عملیات دلالی بدون پروانه ممنوع است و همچنین برابر قوانین مربوطه برای متصدیان حمل و نقل و عاملین فروش و حق العمل کارها و نیز کلیه کسانی که تصدی هر نوع نمایشگاه عمومی را بر عهده دارند، اخذ پروانه اشتغال لازم و ضروری می باشد که قانون پرداخت حق صدور و تمدید کارت بازرگانی مصوب 28 فروردین 1367 وزارت بازرگانی را مکلف به صدور کارت تجاری نموده است. 
به این ترتیب که تاجر پس از آن که در مورد ثبت تجاری خود اقدام نمود برای شروع به تجارت باید به وزارت بازرگانی مراجعه و با پرداخت مبلغ یکصد هزار ریال کارت بازرگانی خود را که مدت اعتبار آن یک سال می باشد دریافت نماید و پس از اتمام مدت مزبور برای تمدید آن با توجه به میزان فعالیت تاجر حداقل بیست هزار ریال و حداکثر صد هزار ریال پرداخت کند. 
لیکن برابر ماده 80 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین 28 / 12 / 1373 مبلغ مزبور به چهارصد هزار ریال افزایش پیدا نموده است. 
همان طوری که ماده مزبور چنین تصریح دارد :
( وزارت بازرگانی مبالغ مشروحه زیر را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز می نماید ). 
الف) جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و یا تمدید آن مبلغ چهارصد هزار ریال. 
ب) جهت صدور کارت بازرگانی موقت ( فقط یک بار ) مبلغ یکصد هزار ریال . 
ج) در ازای صدور پروانه کسب که برای واحدهای صنعتی صادر و یا تمدید می گردد مبلغ سی هزار ریال از طریق اتحادیه های مربوطه . 
از انتخابتان متشکریم.



ثبت برند در companyregister.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پیام‌های این موضوع
پروانه بازرگانی و لزوم اخذ آن توسط تجار - توسط register1 - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷, ۰۵:۰۰ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان