انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثبت دامنه بر سئو چه تاثیری میگذارد؟

ثبت دامنه بر سئو چه تاثیری میگذارد؟

#1
عوامل زیادی در تعیین رتبه بندی یک وب سایت موثر هستند. یکی از آنها نام دامنه است. در این مقاله ابتدا درباره نام دامنه توضیح می دهیم و سپس عواملی که در انتخاب نام دامنه و سئو تاثیر دارد را ذکر می کنم. با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟
نام دامنه یک آدرس وب سایت اینترنتی منحصر به فرد و قابل خواندن توسط انسان است. این آدرس از سه قسمت تشکیل شده است:
یک دامنه-سطح-بالا یا (Top-Level Domain (TLD
نام دامنه (IP address)
نام زیر-دامنه یا Subdomain که اختیاری می باشد.
ترکیب نام دامنه (Domain Name) و یک دامنه سطح بالا(TLD)، به تنهایی به عنوان دامنه ریشه یا Root Domain شناخته می شود. “//:http” یا “//:https” قسمتی از URL صفحه وب می باشد نه قسمتی از نام دامنه، بلکه به عنوان پروتکل شناخته می شود.
حالا کمی دقیق می شویم:
دامنه-سطح-بالا یا (top-level domain (TLD
دامنه سطح بالا (TLD) یک اصطلاح رسمی برای پسوندی است که در انتهای نام دامنه آورده می شود. بعضی از نام های (TLD) عبارتند از:
com.
net.
org.
edu.
ممکن است شما با نام های (TLD) بالا آشنا باشید، اما جالب است بدانید که بیش از 1000 TLD وجود دارد که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید. نام هایی مانند book. یا clothing. و dog. و نام هایی که با نام کشورها یا مناطق خاصی در ارتباط هستند مثلا uk انگلستان، dk. دانمارک. این کشورها یا بعضی اوقات مناطق جغرافیایی و TLD خاص به عنوان (ccTLD (country code Top-Level Domains شناخته می شوند.
 
نام دامنه Domain Name
نام دامنه در دومین سطح سلسله مراتب دامنه قرار دارد (بعد از TLD). نام دامنه در یک TLD مشخص از نمایندگان خریداری شده و نشان دهنده مکان مشخص و منحصر به فرد یک وب سایت است. در مثال های زیر نام دامنه پررنگ نمایش داده شده است:
example.com
wikipedia.org
موتورهای جستجو از کلمات کلیدی در نام دامنه به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی استفاده می کنند. اما در بهینه سازی Root Domain خود بهتر است در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید. یکی از کارکردهای خاص الگوریتم گوگل این است که جلوی مسابقه استفاده زیاد و یا خاص کلمات کلیدی را بگیرد. مانند: where-to-buy-the-best-pizza-in-tehran.com

دامنه ریشه Root domain
در حالی که اصطلاح “دامنه ریشه” در ابتدا در زمینه DNS (سرورهای نام دامنه) ایجاد شد، معمولا به ترکیبی از نام دامنه منحصر به فرد و نام دامنه سطح بالا (پسوند) اشاره می کند تا یک آدرس وب کامل را ایجاد کند. دامنه ریشه وب سایت شما بالاترین صفحه در سلسله مراتب سایت شما (احتمالا صفحه اصلی شما) است. صفحات دیگر و یا زیر دامنه ها می تواند از دامنه ریشه ساخته شوند، اما URL هر صفحه باید از نظر فنی نام دامنه ریشه را دارا باشند تا به عنوان بخشی از وب سایت شما به حساب آیند.
مثالی از شامل شدن دامنه ریشه:
com
org
تمام صفحات در یک وب سایت دارای دامنه ریشه یکسان هستند، و هیچگاه دو وب سایت دارای نام دامنه ریشه یکسان نیستند. از آنجایی که دامنه ریشه به جای صفحات وب خاص، معرف تمام وب سایت است، شمارش لینک های دامنه های ریشه به جای لینک URL ها (صفحات) می تواند روش دقیق تری برای تعیین اندازه پروفایل پیوندهای داخلی سایت شما باشد. ابزارهایی مانند Open Site Explorer یا Majestic می توانند به شناسایی تعداد کل و هویت خاص دامنه های ریشه مرتبط با سایت شما کمک کنند.
 
زیر دامنه Subdomain
زیر دامنه ها سطح سوم سلسله مراتب دامنه هستند و بخشی از دامنه سطح بالا می باشند. آنها در مقابل دامنه ریشه اضافه شده و از نام دامنه با یک نقطه از آن جدا می شوند.
برای مثال “blog.example.com” و “english.example.com” هر دو زیر دامنه “example.com” هستند. ایجاد زیر دامنه در ریز یک دامنه ریشه که یک وب مستر آن را کنترل می کند آزاد است.
دو زیر دامنه متداول:
http://www.example.com (اینجا www یک زیر دامنه است)
http://example.com (زیر دامنه ندارد)
به شما پیشنهاد می کنم در این زمینه مقاله دامنه اینترنتی چیست؟ را از وب سایت دارکوب مطالعه نمایید.

بهترین نام دامنه و سئو
برای به حداکثر رساندن ترافیک مربوط به موتورهای جستجوگر، مهم است که هر یک از عناصر زیر را در ذهن داشته باشید:
1- نام دامنه را به یاد ماندنی کنید
تلاش کنید نام دامنه شما کوتاه باشد، راحت به یاد بماند، آسان تایپ شود، و راحت گفته شود. این برای تبلیغات دهان به دهان ارزشمند است زیرا بازدیدکنندگان باید مستقیما خود از دامنه بازدید کنند. پردازش راحت یا روان یک انحراف شناختی است که می گوید ما در ذهن خود با مطالبی که با آن آشنا و راحت هستیم، ارتباط بهتر و راحت تری داریم و این را به دیگران نیز نسبت می دهیم در صورتی که درباره دیگران اینطور نیست. بنابراین، از نام دامنه که شامل اعداد یا دیگر کاراکترهای غیر استاندارد است، یا املای غیرعادی دارند یا بیش از 15 حرف می باشند، استفاده نکنید.
از آنجایی که رتبه بندی در موتورهای جستجو بر اساس راحتی و علاقه مندی کاربران انجام می گیرد، بنابراین از نام دامنه ایی استفاده کنید که برای انسان ها راحت تر و خوشایند است، تا به رتبه بندی بهتری دست پیدا کنید.
2- استفاده از کلمات کلیدی
اگر می توانید در نام دامنه خود از کلمه کلیدی ایی استفاده کنید که معرف نوع کسب و کار شما، نام برند، خاص بودن شما باشد، از آن استفاده کنید. اما از نام دامنه هایی که زیادی از کلمات کلید استفاده می کنند دوری کنید. پیش از این متذکر شدم اما ارزشش را دارد که دوباره ذکر کنم: با این که وجود کلمه کلیدی در دامنه در رتبه بندی تاثیر دارد، اما وقتی تعداد زیادی کلمه کلیدی در یک نام دامنه به کار می رود تصور غیر حرفه ایی بودن و محتوای کم کیفیت در ذهن کاربران و موتورهای جستجو را ایجاد می کند.
در سال های اخیر گوگل سعی کرده است که وب سایت هایی که دارای کلمات کلیدی زیادی هستند و اما محتوای آن ها کم کیفیت است را شناسایی کرده، رتبه آنها را کاهش دهد.
3- تا جایی که می شود از خط تیره (hyphen) استفاده نکنید
اگر نام دامنه شما دو کلمه ایی است (مانند: www.examplesite.com) ممکن است شما بخواهید برای خوانایی بیشتر این دو کلمه را با یک خط تیره از هم جدا کنید. اما بخاطر داشته باشید که استفاده از خط تیره با فعالیت های اسپم ها نیز در ارتباط است. بدین جهت در صورت اجبار حداکثر تنها از یک خط تیره در نام دامنه استفاده کنید.
4- از TLD ها یا دامنه سطح بالا به غیر از .com دوری کنید
اگر در هنگام ثبت نام دامنه com. در دسترس نبود بهتر است که از net. یا co. که بیشتر شناخته شده اند استفاده کنید. علاوه بر این کارشناسان سئو تاکید می کنند که از TLD های کمتر شناخته شده از قبیل biz. یا name. که کم کیفیت شناخته می شوند دوری نمایید. به این جهت که چون این دامنه های سطح بالا کمتر شناخته شده و عجیب به نظر می آیند در نهایت کمتر مورد اعتماد و بازدید قرار خواهند گرفت.
5- استفاده از زیر پوشه ها بجای ریز دامنه
موتورهای جستجو فاکتورهای متفاوت و بیشتری را برای دامنه بررسی می کنند تا زیر دامنه ها (برای رتبه بندی). از این لحاظ محتوای موجود در زیر دامنه ها با زیر پوشه یا فلدر ها متفاوت ارزیابی می شوند. بدین جهت پیشنهاد می شود که وب سایت ها مطالب با ارزش خود را بجای زیر دامنه در زیر پوشه ها قرار دهند. مثلا مطالب وبلاگ. برای مثال بهتر است وبلاگ در پوشه www.example.com/blog قرار گیرد تا در ریز دامنه blog.example.com.
تنها برای زبان ها این تفاوت را می توان قائل شد که در زیر دامنه ها بیایند. برای مثال: en.example.com برای وب سایت در ورژن انگلیسی آن.
6- برای عمر دامنه زیاد ارزش قائل نشوید
این ایده که نام دامنه ایی چندین سال پیش ثبت شده است به خودی خود برای سئو ارزشی ندارد. وقتی از یکی از کارشناسان گوگل، مت کات، درباره عمر یک دامنه پرسیده شد اذعان کرد که عمر دامنه هیچ تاثیری در رتبه بندی های ندارد. تنها چیزی که در این باره برای گوگل اهمیت دارد این است که آخرین بار چه زمانی وب سایت توسط گوگل Crawl و لینک های داخلی آن فهرست شده است.
7- جابجایی دامنه
اگر یک وب مستر نیاز به انتقال یک دامنه به دیگری داشته باشد، عوامل متعددی برای بررسی وجود دارد، از جمله راه اندازی تغییر مسیرها به صورت صفحه به صفحه، به طوری که زیر پوشه ها و صفحات محتوا به زیر پوشه های مربوطه و صفحات محتوا در دامنه جدید متصل شوند. این خود به تنهایی موضوع مفصلی است اما بهتر است بدانید که باید از هدایت تمام صفحات از یک دامنه به صفحه اصلی (Home Page) دامنه دیگر برای عدم آسیب به سئو وب سایت، جلوگیری کرد.


ثبت دامنه بر سئو چه تاثیری میگذارد
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
ثبت دامنه بر سئو چه تاثیری میگذارد؟ - توسط darkoob.co - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳, ۰۵:۳۲ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان