انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آلزایمر را با این نشانه ها بشناسیم

آلزایمر را با این نشانه ها بشناسیم

#1
از دست دادن حافظه که زندگی روزانه را مختل می کند ممکن است نشانه ای از آلزایمر یا زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که موجب کاهش مداوم حافظه، تفکر و استدلال می شود. ده علامت و نشانه هشدار دهنده وجود دارد. هر فرد ممکن است یک یا چند نشانه را در سطوح مختلف تجربه کند. اگر متوجه این علامات شدید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

[عکس: caregiver-pouring-tea-for-client.jpg]

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند:
یکی از رایج ترین نشانه های آلزایمر از دست دادن حافظه است، به خصوص از دست دادن اطلاعاتی که اخیرا به دست آمده است. فراموش کردن تاریخ ها و اتفاقات و پرسیدن چند باره آنها از اطرافیان نشانه شروع آلزایمر می باشد. باید توجه داشت که کم شدن حافظه با توجه به افزایش سن تا حدی طبیعی می باشد. اینکه قرار ملاقاتی فراموش شود و یا تاریخی برای مدت کوتاهی به ذهن سالمند نرسد، لزوما نشانه آلزایمر نمی باشد. با افزایش سن به طور موقت بعضی اتفاقات از یاد می روند و دوباره آن را به یاد می آورند.

چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات
برخی از افراد ممکن است تغییراتی درتوانایی کاری و توسعه آن پیدا کنند. مثلا برای کارهایی که با اعداد سر و کار دارند یا دریافت صورتحساب و تحلیل آن مانند قبل عمل نکنند. به سختی تمرکز کنند و زمان بیشتری برای متوجه شدن قضایا نیاز داشته باشند.

باز هم نباید تغییرات مربوط به سن را با نشانه آلزایمر اشتباه گرفت. با کهولت سن گاه به گاه خطاهایی صورت می گیرد.

دشواری در انجام کارهای خانه و محل کار
افراد مبتلا به آلزایمر برای انجام کارهای منزل و وظایف خود در محل کار، به سختی می توانند از پس آنها بربیایند. مثلا آنها در رانندگی حتی در محل های آشنا و یا در مدیریت بودجه و انجام بازی های مورد علاقه شان به مشکل بر می خورند. اما نیاز به کمک برای استفاده از بعضی وسایل منزل و تجهیزات و همچنین سوال کردن از پرستار برای انجام بهتر امور روزمره به دلیل کهولت سن می باشد و حتما دلیل آلزایمر نیست.

اشتباه در درک زمان و مکان
سالمند مبتلا به آلزایمر گاهی فراموش می کند در چه مکانی ایستاده و یا یادش می رود که کدام فصل سال است. در این مواقع ممکن است اقدام به خروج از خانه کند و یا با پرستار خود برای پوشیدن لباس زمستانی بحث کند.

البته با افزایش سن ممکن گاهی روزهای هفته فراموش شوند ولی به سرعت سالمند متوجه می شود.

مشکل درک تصاویر و درک فضایی
برای بعضی از افراد مشکل بینایی می تواند نشانه آلزایمر باشد، آنها نمی توانند به درستی رنگ ها، فاصله ها و اشیا را تشخیص دهند. این مشکل میتواند رانندگی را برای آنها غیر ممکن کند. اگر مراقب سالمند متوجه شد که او در طول روز چند باری با اشیا برخورد می کند و یا اینکه موقع نشستن روی صندلی نمیتواند فاصله را تنظیم کند باید این مورد را با پزشک در میان بگذارد.

مشکل در انتخاب و یافتن کلمات حین صحبت کردن یا نوشتن
افراد مبتلا به آلزایمر موقع حرف زدن ممکن است دچار اختلال شوند. وسط یک مکالمه حرف زدن را متوقف می کنند و فراموش میکنند راجع به چه قضیه ای صحبت می کرده اند. همچنین ممکن است یک کلمه یا جمله را بارها تکرار کنند و یا از کلماتی بی ربط موقع صحبت کردت استفاده کنندکه معنی خاصی در آن جمله ندارد.

البته با افزایش سن گاهی افراد برای پیدا کردن کلمه مناسب دچار مشکل میشوند ولی پس از چند ثانیه کلمه مورد نظر را می بایند.

در تمامی این موارد نقش بسیار زیاد بوده و باید با استفاده از مشاوران و پزشک مانع تشدید علامات آلزایمر شوند. مراقب باید با حوصله فراوان با سالمند صحبت کند تا سرعت پیشرفت بیماری کاهش بیابد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان