کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بلوچیز چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نوعی پنير نرم فرانسوي می باشد که از نظر طعم و بافت مانند پنیر خیکی و کوزه ای کشورمان است. این پنیر به دليل رگه‌هاي آبي كه در آن وجود دارد به پنير رگه آبي نيز معروف است. رگه های آبی در اثر تزریق نوعی کپک خوراکی و مفید به نام پنیسیلیوم راکفورتی ایجاد می شود.آنچه بلوچيز را از ساير پنيرها متمايز مي‌سازد، طعم قوي و بوي تند آن است.
در مورد تاریخچه پنیر بلوچیز این باور وجود دارد که به صورت تصادفی کشف شده است. در زمان های گذشته، پنیرها را در غارهایی که دما و رطوبتشان به صورت طبیعی کنترل شده بود، نگهداری می کردند. این چنین محیطی، مناسب ترین محیط برای تولید بسیاری از انواع کپک های بی ضرر می باشد. درحالیکه پنیرها برای مدتی طولانی تر از همیشه در آنجا مانده و بسیاری فکر می کردند که این پنیرها خراب شده اند، عده ی دیگری تصمیم گرفتند تا آن را بچشند و متوجه طعم بی نظیر آن شدند. راکفورت یکی از انواع این کپک های مفید است که قدمتش به سال 79 میلادی بر می گردد.
یک کیلو پنیر بلوچیز با شیر بز ارزش غذایی معادل ۷-۶ کیلو شیر بز را دارا است. دارا بودن پنی سیلیوم خوراکی و مفید برای دستگاه گوارش و خواص شیر بز از ویژگی‌های‌این نوع پنیر است. مدت زمان رسیدن: ۲ ماه خواص شیر بز: جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن و ساخته شدن دوباره گلبول‌های قرمز خون، برخورداری از ارزش غذایی شبیه به شیر مادر، حاوی لاکتوز کمتر و میزان کمتری از مواد آلرژی زا، مناسب برای فلور روده و از بین بردن باکتری بیماری زا، کاهش کلسترول خون، حاوی اسیدهای چرب ضروری، سرشار از کلسیم و فسفر که به راحتی در بافت استخوان ها نفوذ کرده و باعث تقویت آنها می‌شود، حاوی مقادیر قابل توجه روی و سلنیوم برای پیشگیری از آلزایمر، منبع خوب پتاسیم و حفظ تعادل فشار خون، دارا بودن ویتامین A بیشتر نسبت به شیر گاو و منبع خوب پروتئین. پنیر بلوچیز تهیه شده با شیر بز است.