۱۳۹۵/۰۵/۲۱, ۱۱:۱۱ ب.ظ
دو اصطلاح UX و UI در طراحی سایت و اپلیکیشنها بسیار مطرح و شنیده میشوند اما متاسفانه بارها به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند! در این مقاله قصد داریم تا تفاوت UX و UI را برای شما دوستان عزیز آکادمی آی تی بیان کنیم.
تفاوت UX و UI چیست؟
UI چیست؟
در سال 1970 برای استفاده از کامپیوتر باید از رابطهای دستوری مانند عکس زیر استفاده میکردید. در واقع کامپیوتری با رابط گرافیکی، آیکونها، Buttonها یا حتی mouse وجود نداشت! زبانهای برنامهنویسی تنها راه انتقال دستور کاربر به سیستم بودند و در نتیجه افراد زیادی توانایی استفاده از کامپیوتر را نداشتند.
در سال 1981 گروهی از مهندسان کامپیوتر با طراحی کامپیوتر شخصی Xerox PARC ، رابط گرافیکی کاربر را به دنیا معرفی کردند که از پنجرهها، آیکونها، منوهای radio button ،drop-down و checkboxها استفاده میکرد. با استفاده از این ابزار، امکان باز کردن، انتقال و پاک کردن فایل به سادگی برای کاربران ایجاد شد.
هر چند که این گرافیک قابل مقایسه با گرافیک امروزی نیست اما در آن زمان تحولی بزرگ محسوب میشد. این تحول باعث شد افرادی به جز برنامهنویسان هم بتوانند از سیستمهای کامپیوتری استفاده کنند. در سال 1984 تیم Apple اولین کامپیوتر رومیزی Macintosh با رابط کاربری چند پنجرهای و دارای قابلیت کلیک موس را منتشر کردند.
واژه UX در سال 1990 به وسیله Don Norman از گروه Apple بیان شد. بر طبق توصیف خود او «تجربه کاربری شامل تمام جنبههای تعاملی کاربر با شرکت، خدمات و محصولات آن است.».
«این اصطلاح را بیان کردم چون فکر میکنم رابط انسانی و قابلیت استفاده، دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند. میخواستم تمام جنبههای تجربه شخص از سیستم، شامل گرافیک طراحی صنعتی، رابط کاربری، تعامل فیزیکی و راهنمای کاربر را پوشش دهم.»
«نخستین الزام برای یک تجربه کاربری نمونه، برطرف کردن نیاز مشتری بدون ایجاد زحمت و دردسر برای او است. سپس باید سادگی و ظرافت را در تولید محصول در نظر گرفت تا مشتری لذت داشتن محصول و استفاده از آن را بچشد.»
«تجربه کاربری حقیقی فراتر از فراهم نمودن نیازهای بیان شده و ارائه ویژگیهای چک لیست مشتری است. برای دستیابی به تجربه کاربری با کیفیت بالا در یک شرکت، باید ادغام بدون مرزی از خدمات متفاوت مانند مهندسی، طراحی صنعتی و گرافیکی، بازاریابی و طراحی رابط وجود داشته باشد.»
ادامه دارد....!
تفاوت UX و UI چیست؟
به بیان ساده UI مجموعهای از صفحات و عناصر بصری مانند buttonها و iconها است که کاربر برای ارتباط با سایت یا برنامه مورد نظر از آنها استفاده میکند.
از طرف دیگر، UX شامل رفتارها، نگرشها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از محصول، سامانه یا سرویس خاص است و میتوان آن را نگاه به عملکرد یک محصول، سامانه یا سرویس از دیدگاه مخاطب در نظر گرفت. با توجه به اینکه برداشتهای فردی مخاطبان مد نظر قرار میگیرد، تجربه کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است.
UI چیست؟
در سال 1970 برای استفاده از کامپیوتر باید از رابطهای دستوری مانند عکس زیر استفاده میکردید. در واقع کامپیوتری با رابط گرافیکی، آیکونها، Buttonها یا حتی mouse وجود نداشت! زبانهای برنامهنویسی تنها راه انتقال دستور کاربر به سیستم بودند و در نتیجه افراد زیادی توانایی استفاده از کامپیوتر را نداشتند.
در سال 1981 گروهی از مهندسان کامپیوتر با طراحی کامپیوتر شخصی Xerox PARC ، رابط گرافیکی کاربر را به دنیا معرفی کردند که از پنجرهها، آیکونها، منوهای radio button ،drop-down و checkboxها استفاده میکرد. با استفاده از این ابزار، امکان باز کردن، انتقال و پاک کردن فایل به سادگی برای کاربران ایجاد شد.
هر چند که این گرافیک قابل مقایسه با گرافیک امروزی نیست اما در آن زمان تحولی بزرگ محسوب میشد. این تحول باعث شد افرادی به جز برنامهنویسان هم بتوانند از سیستمهای کامپیوتری استفاده کنند. در سال 1984 تیم Apple اولین کامپیوتر رومیزی Macintosh با رابط کاربری چند پنجرهای و دارای قابلیت کلیک موس را منتشر کردند.
امروزه طراحان UI رابطهای مختلفی را برای وب سایتها، اپلیکیشنهای دسکتاپ و موبایل طراحی میکنند و عناصر گرافیکی بسیاری به این رابطها اضافه شده است.
UX چیست؟واژه UX در سال 1990 به وسیله Don Norman از گروه Apple بیان شد. بر طبق توصیف خود او «تجربه کاربری شامل تمام جنبههای تعاملی کاربر با شرکت، خدمات و محصولات آن است.».
«این اصطلاح را بیان کردم چون فکر میکنم رابط انسانی و قابلیت استفاده، دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند. میخواستم تمام جنبههای تجربه شخص از سیستم، شامل گرافیک طراحی صنعتی، رابط کاربری، تعامل فیزیکی و راهنمای کاربر را پوشش دهم.»
«نخستین الزام برای یک تجربه کاربری نمونه، برطرف کردن نیاز مشتری بدون ایجاد زحمت و دردسر برای او است. سپس باید سادگی و ظرافت را در تولید محصول در نظر گرفت تا مشتری لذت داشتن محصول و استفاده از آن را بچشد.»
«تجربه کاربری حقیقی فراتر از فراهم نمودن نیازهای بیان شده و ارائه ویژگیهای چک لیست مشتری است. برای دستیابی به تجربه کاربری با کیفیت بالا در یک شرکت، باید ادغام بدون مرزی از خدمات متفاوت مانند مهندسی، طراحی صنعتی و گرافیکی، بازاریابی و طراحی رابط وجود داشته باشد.»
در نتیجه UX فقط به جنبههای بصری محصول محدود نمیشود. مفهوم تجربه کاربری دارای بعدهای بسیاری است و کل تجربههای فرد در مسیر استفاده از محصول را در برمیگیرد. مانند:
- روند حرکت مشتری برای آشنایی با محصول شرکت شما
- دنباله کارهای انجام شده مشتری برای ارتباط با رابط کاربری
- افکار و احساسات کاربر در روند تلاش برای دستیابی به هدف خود
- برداشت کلی مخاطب جدا از نحوه تعامل
ادامه دارد....!