کلیدستان

نسخه‌ی کامل: عدد پی در ریاضیات
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یکی از اعداد گنگ مهم و تاریخی، عدد پی( 3.1415 = ∏ ) میباشد. شما دایره ای به قطر یک رسم میکنید اما محیط این دایره عددی است با بسط اعشاری بی انتها و غیر تکراری!!!
عدد پی در بسیاری از معادلاتی که با نوسان و تناوب سر و کار دارند ظاهر می شود.
بنا به شواهد تاریخی، نخستین بار عدد پی توسط بابلیان (3.125) و مصریان (3.1604) در 1900 سال قبل از میلاد محاسبه شد که هر دو، تا یک رقم اعشار، صحیح است.همچنین در متون هندی این عدد 3.139 تقریب زده شده که حدودا تا دو رقم اعشار صحیح است.
اولین کسی که عدد پی را با دقت قابل قبول تخمین زد ارشمیدس در قرن سه قبل از میلاد بود. او به کمک روش تقریب دایره با چند ضلعی های منتظم و به کمک 96 ضلعی منتظم عدد پی را 3.1519 تخمین زد که تا سه رقم اعشار صحیح است. همیچنی دانشمندی چینی بنام زو چانگ ژی در قرن 5 میلادی عدد پی را 3.14159292 محاسبه کرد که تا 6 رقم اعشار صحیح است.
تا هزاره دوم میلادی کمتر از ده قم اعشار عدد پی بطور صحیح محاسبه شده بود (به کمک عدد پی تا 11 رقم اعشار میتوان محیط کره زمین را با دقت میلیمتر تخمین زد!!!). رفته رفته و با پیشرفت ریاضیات و ابداع روش سری های نامتناهی، تخمین های بهتر و بهتری برای عدد پی بدست آمد بطوریکه امروزه با استفاده از کامپیوترهای شخصی می توان این عدد را تا میلیاردها رقم اعشار صحیح تخمین زد!!!

منبع :
http://ghganji.blogfa.com/post-171.aspx