کلیدستان

نسخه‌ی کامل: گلیوبلاستوما مولتی فرم چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گلیوبلاستوما مولتی فرم (GBM) نوعی تومور با رشد سریع در مغز یا نخاع است. این شایع ترین نوع تومور بدخیم مغزی اولیه در بزرگسالان است.
GBM ها تقریباً هرگز خارج از مغز، ستون فقرات یا سیستم عصبی مرکزی به سایر قسمت های بدن پخش نمی شوند. درمان آنها به دلیل ماهیت پیچیده آنها بسیار چالش برانگیز است، به همین دلیل است که تحقیقات زیادی در بریتانیا و سراسر جهان بر روی این نوع تومور متمرکز شده است.

GBM ها تومورهای بسیار متنوعی هستند که حاوی مخلوطی از انواع مختلف سلول های مغزی "گلیال" هستند، از این رو گلیوبلاستوما و "مولتی فرم" به معنای "بسیار متغیر" نامیده می شوند. انواع سلولی در این تومورها به طور متفاوتی تخصصی هستند و با سلول‌های طبیعی مغز مانند آستروسیت‌ها، الیگودندروسیت‌ها، میکروگلیا و سلول‌های رگ‌های خونی تعامل نزدیک دارند.

ساختار سلول‌های تومورمغزی هم از نظر جهش‌های ژنتیکی (ضایعات مؤثر بر DNA در ژن‌های خاص) و هم از نظر فعالیت ژن‌های آسیب‌دیده متفاوت است. این "ناهمگونی" نامیده می شود که به عنوان "تنوع"، "تغییرپذیری" یا "متشکل از سلول های غیر مشابه" ترجمه می شود.
گلیوبلاستوما یک تومور مغزی درجه 4 است - طبقه بندی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده است - بر اساس بافت شناسی (نحوه ظاهر آن در زیر میکروسکوپ) نمونه تومور (بیوپسی). شکلی که تومور در اسکن مغز به نظر می رسد می تواند نوع و درجه تومور را نیز نشان دهد، اما به اندازه نگاه کردن به خود سلول ها قابل اعتماد نیست.
درصد کمی از بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما چند کانونی و چند مرکزی تشخیص داده می شوند، به این معنی که بیش از یک نقطه کانونی در مغز برای تومور وجود دارد.
جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بعید است GBMها از سلول‌های مغزی کاملاً شکل‌گرفته ایجاد شوند، اما در عوض از سلول‌های نابالغ یا سلول‌های بنیادی که در دوره‌ای از زندگی‌شان در طول رشدشان از یک سلول بنیادی به یک سلول پیش‌ساز و/یا یک مغز بالغ آسیب DNA را متحمل شده‌اند، ایجاد می‌شوند. سلول. 
پیچیدگی، تنوع و رشد سریع تومور GBM به این معنی است که توسعه درمان هایی که می تواند برای بیمار با این تشخیص موثر باشد برای محققان بسیار دشوار است.
گلیوبلاستوما چند کانونی و چند مرکزی
گلیوبلاستوما چند کانونی
در اسکن MRI، این نوع گلیوبلاستوما می‌تواند دارای نواحی متعددی از تشکل‌های سرطانی با درجه بالا باشد که توسط سایر بافت‌های غیرطبیعی مغز به یکدیگر متصل شده‌اند. این نوع GBM 2-20 درصد از تومورهای گلیوبلاستوما را تشکیل می دهد.
گلیوبلاستوم مولتی مرکزی
گلیوبلاستوما چند مرکزی بیش از یک تومور GBM در نظر گرفته می شود که همزمان یا در یک بازه زمانی بسیار کوتاه در مغز ایجاد شده است. در اسکن MRI به عنوان بیش از یک ناحیه تومور مغزی فعال با مناطقی از بافت مغزی ظاهراً طبیعی بین آنها نشان داده می شود.