کلیدستان

نسخه‌ی کامل: تومور مغزی چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

تومور مغزی رشد سلول های غیر طبیعی در مغز است. آناتومی مغز بسیار پیچیده است و بخش‌های مختلفی مسئول عملکردهای مختلف سیستم عصبی هستند. تومورهای مغزی می توانند در هر قسمت از مغز یا جمجمه ایجاد شوند، از جمله پوشش محافظ آن، قسمت زیرین مغز ( پایه جمجمه )، ساقه مغز، سینوس ها و حفره بینی، و بسیاری از مناطق دیگر. بیش از 120 نوع مختلف تومور وجود دارد که بسته به بافتی که از آن منشأ می گیرند، می توانند در مغز ایجاد شوند.
تومورهای مغزی چقدر شایع هستند و آیا خطرناک هستند؟
در ایالات متحده، تومورهای مغز و سیستم عصبی حدود 30 بزرگسال از 100000 را تحت تاثیر قرار می دهند. تومورهای مغزی خطرناک هستند زیرا می توانند بر قسمت های سالم مغز فشار وارد کنند یا به آن نواحی سرایت کنند. برخی از تومورهای مغزی نیز می توانند سرطانی باشند یا سرطانی شوند. اگر جریان مایع در اطراف مغز را مسدود کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند که می تواند منجر به افزایش فشار داخل جمجمه شود. برخی از انواع تومورها می توانند از طریق مایع نخاعی به مناطق دوردست مغز یا ستون فقرات پخش شوند.برای مشاوره با بهترین جراحی تومور مغزی در تهران اینجا کلیک کنید

ویدیو مرتبط
تومورهای مغزی: سوالات متداول | جان وینگارت، دکتر
تفاوت تومور با ضایعه مغزی چیست؟
تومور مغزی نوع خاصی از ضایعات مغزی است. ضایعه هر ناحیه از بافت آسیب دیده را توصیف می کند. همه تومورها ضایعه هستند، اما همه ضایعات تومور نیستند. سایر ضایعات مغزی می تواند ناشی از سکته مغزی ، آسیب ، آنسفالیت و ناهنجاری شریانی وریدی باشد .
تومور مغزی در مقابل سرطان مغز
همه سرطان های مغز تومور هستند، اما همه تومورهای مغزی سرطانی نیستند. تومورهای غیرسرطانی مغز را تومورهای خوش خیم مغز می نامند.
تومورهای خوش خیم مغز معمولاً به کندی رشد می کنند، مرزهای مشخصی دارند و به ندرت گسترش می یابند. تومورهای خوش خیم هنوز هم می توانند خطرناک باشند. آنها می توانند به بخش هایی از مغز آسیب برسانند و آنها را فشرده کنند و باعث اختلال شدید عملکرد شوند. تومورهای خوش خیم مغز واقع در یک ناحیه حیاتی از مغز می توانند تهدید کننده زندگی باشند. به ندرت، یک تومور خوش خیم می تواند بدخیم شود. نمونه هایی از تومورهای خوش خیم معمولی عبارتند از مننژیوم ، شوانوم دهلیزی و آدنوم هیپوفیز.
تومورهای بدخیم مغز سرطانی هستند. آنها معمولاً به سرعت رشد می کنند و به ساختارهای سالم مغز اطراف حمله می کنند. سرطان مغز به دلیل تغییراتی که در ساختارهای حیاتی مغز ایجاد می کند، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. برخی از نمونه‌هایی از تومورهای بدخیم که در مغز یا نزدیک آن منشا می‌گیرند عبارتند از نوروبلاستوما بویایی ، کندروسارکوم و مدولوبلاستوما .
تومورهای مغزی اولیه در مقابل متاستاتیک
تومورهای مغزی اولیه تومورهایی هستند که از مغز شروع می شوند. نمونه‌هایی از تومورهایی که اغلب در مغز منشا می‌گیرند شامل مننژیوم و گلیوما هستند. به ندرت، این تومورها می توانند جدا شده و به سایر قسمت های مغز و نخاع گسترش یابند. معمولاً تومورها از سایر قسمت های بدن به مغز سرایت می کنند.
تومورهای متاستاتیک مغز که تومورهای مغزی ثانویه نیز نامیده می شوند، تومورهای بدخیم هستند که به عنوان سرطان در سایر نقاط بدن منشأ می گیرند و سپس به مغز متاستاز می کنند (گسترش می یابند). تومورهای متاستاتیک مغز تقریباً چهار برابر بیشتر از تومورهای مغزی اولیه شایع هستند. آنها می توانند به سرعت رشد کنند، ازدحام کنند یا به بافت مغز مجاور حمله کنند.
سرطان های رایجی که می توانند به مغز سرایت کنند عبارتند از:
  • سرطان پستان

  • سرطان روده بزرگ

  • سرطان کلیه

  • سرطان ریه

  • سرطان پوست (ملانوم)
مکان های تومور مغزی
تومورهای مغزی می توانند در هر قسمتی از مغز ایجاد شوند ، اما مناطق خاصی وجود دارد که تومورهای خاص در آنها شکل می گیرد:
  • مننژیوم در مننژها، پوشش محافظ مغز، تشکیل می شود.

  • تومورهای هیپوفیز در غده هیپوفیز ایجاد می شوند.

  • تومورهای مدولوبلاستوما از مخچه یا ساقه مغز ایجاد می شوند.

  • تومورهای پایه جمجمه در قسمت زیرین مغز رشد می کنند که به آن قاعده جمجمه می گویند.
سایر تومورهای مغزی با انواع سلول هایی که از آنها ساخته شده اند توصیف می شوند. به عنوان مثال، گلیوم ها از سلول های گلیال تشکیل شده اند.

تومورهای مغزی در کودکان
تومورهای مغزی شایع ترین تومور جامد در کودکان و نوجوانان هستند که هر ساله حدود 5000 کودک را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهند. انواع مختلفی از تومورهای مغزی می توانند در کودکان رخ دهند، از جمله آستروسیتوم ها (به عنوان مثال، گلیوبلاستوما مولتی فرم)، گلیوما، اپاندیموم و مدولوبلاستوما.