کلیدستان

نسخه‌ی کامل: علت اسهال در کودکان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اسهال در کودکان یکی از راه های دفع ویروس ها، باکتری و عفونت توسط بدن می باشد. با این حال عوامل مختلفی در ایجاد اسهال در کودکان نقش دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. برای مثال در اثر بیماری های ویروسی و باکتریایی کودک ممکن است به اسهال کوتاه مدت یا اسهال حاد مبتلا شود.

عفونت های ویروسی
عفونت های ویروسی یکی از علل اصلی اسهال در کودکان است. روتاویروس، یک ویروس بسیار مسری است که کودکان خردسال، به ویژه کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر ویروس ها، مانند نورو ویروس و آدنوویروس نیز می توانند باعث اسهال شوند.

روتاویروس
عفونت های باکتریایی
عفونت های باکتریایی که اغلب از طریق غذا یا آب آلوده به دست می آیند، می توانند منجر به اسهال در کودکان شوند. باکتری هایی مانند سالمونلا، اشریشیا کلی (E. coli) و کامپیلوباکتر (Campylobacter) در اسهال ناشی از باکتری در کودکان نقش اساسی دارند.

باکتری اشریشیا کلی (E. coli)
مسمومیت غذایی
مصرف مواد غذایی آلوده یا فاسد می تواند باعث مسمومیت غذایی و در نتیجه اسهال در کودکان شود. گوشت با طبخ اشتباه، محصولات لبنی غیر پاستوریزه و حمل و نقل غیر بهداشتی مواد غذایی، همگی می توانند موجب مسموم شدن کودکان و در نتیجه اسهال شود.

آلرژی
برخی از کودکان ممکن است در واکنش به برخی مواد غذایی مانند لاکتوز یا گلوتن دچار اسهال شوند. شناسایی و حذف غذاهای محرک از رژیم غذایی آنها می تواند این نوع اسهال را کاهش دهد.

اختلالات روده
در برخی موارد، اختلالات روده ای زمینه ای مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند منجر به اسهال مزمن در کودکان شود.