کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چه چیزی باعث سرگیجه می شود؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.


سرگیجه ناشی از شرایط مختلفی است، از جمله: 
  • بیماری قلبی یا مشکلات فشار خون

  • بیماری ها یا شرایط مغزی

  • داروهای خاص

  • اختلالات متابولیک

  • سرگیجه 

  • مشکلات گوش داخلی

  • شرایط روانی

  • بیماری های دیگر
    • خونریزی داخلی یا خونریزی
    • تعداد کم گلبول های قرمز خون ( کم خونی )
    • استراحت طولانی مدت در رختخواب
    • بیماری های غدد درون ریز 
    • آلرژی
    • فشار خون پایین بعد از غذا خوردن ( افت فشار خون پس از غذا )
  • سالخورده
  • بارداری

[*]برای ارتباط با دکتر درمان سرگیجه در تهران اینجا کلیک کنید

[*]
سرگیجه چگونه تشخیص داده می شود؟

علت سرگیجه با شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. آزمایشات مورد استفاده برای کمک به تعیین علت سرگیجه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات خون
  • تست  استرس قلبی
  • الکتروکاردیوگرام ( ECG ) 
    (CT) اسکن 

در برخی موارد، اعتقاد بر این است که اضطراب عامل اصلی سرگیجه است². وقتی افراد احساس اضطراب می کنند، می توانند هیپرونتیله کنند. این نوع تنفس تعادل گازها را در خون تغییر می دهد و باعث می شود مغز احساس ضعف و غش کند. 
هیپرونتیلاسیون با اختلالات اضطرابی همراه است و اغلب باعث سبکی سر، یکی از دسته های اصلی سرگیجه می شود. در موارد دیگر، فرد ممکن است به نوعی آسیب یا ضربه به سر داشته باشد که بر مغز، نخاع و/یا اعصاب مغز و بدن تأثیر می‌گذارد و باعث سرگیجه می‌شود. برای ارتباط با دکتر درمان سرگیجه در تهران اینجا کلیک کنید
سرگیجه به خودی خود می تواند باعث اضطراب افراد شود که روی پاهای خود احساس ناامنی می کنند، ترس از زمین خوردن یا ایجاد نگرانی کلی در مورد سلامتی خود دارند.
سیستم دهلیزی مرکزی بخشی از مغز و ساقه مغز شما است که مسئول تعادل است. تحقیقات نشان می‌دهد که بین سیستم دهلیزی مرکزی و مسیرهای تحریک اضطراب و ترس، ارتباط 4 وجود دارد. 
مدت و شدت سرگیجه شما بستگی به این دارد که عدم تعادل اولیه مواد شیمیایی در سیستم چقدر بد است و چقدر با اضطراب مرتبط است.
با دانستن اینکه علائم سرگیجه همیشه ناشی از یک بیماری مهم نیست، می توانید نفس راحتی بکشید. اغلب، نوعی مشکل تعادل درگیر است که ممکن است نیاز به مداخله یک متخصص مغز و اعصاب، متخصص گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، فیزیوتراپیست یا روانشناس داشته باشد. 
اگر یک اختلال اضطراب تشخیص داده شده دارید که در آن حملات پانیک (احساس اضطراب شدید) را تجربه می کنید که به سرعت تمام می شود، تجربه شما از سرگیجه ممکن است کاملاً متفاوت از فردی با اضطراب مزمن مداوم باشد که ممکن است بیشتر از سرگیجه ذهنی مزمن همراه با اضطراب رنج ببرد. .

برای کاهش سرگیجه ناشی از اضطراب چه کاری می توانید انجام دهید؟
هنگامی که برای اولین بار احساس کردید که موجی از سرگیجه وارد می شود، می توانید چند کار را انجام دهید تا به شما کمک کند ایمن بمانید.

  1. به محض شروع سرگیجه بنشینید تا خطر افتادن و آسیب دیدن خود را کاهش دهید.

  2. اگر نشستن احساس سرگیجه را کاهش نمی دهد، سعی کنید صاف دراز بکشید تا اکسیژن به مغز شما برسد.  

  3. اثاثیه را بچسبانید یا اگر چوبی برای حمایت بیشتر دارید از آن استفاده کنید.

  4. اگر در حال رانندگی هستید ، به محض اینکه ایمن است، از خود و دیگران محافظت کنید.

  5. از قهوه یا تنباکو خودداری کنید.
ایجاد آگاهی
یادداشت روزانه فعالیت‌های خود، زمان و تعداد دفعات بروز علائم و نحوه (اگر اصلاً) علائم خود را مدیریت می‌کنید، می‌تواند راه خوبی برای ایجاد آگاهی در مورد محرک‌های سرگیجه و اضطراب و اینکه از کجا می‌آیند. 
هنگامی که با یک متخصص بهداشت کار می کنید، می توانید تکنیک های مختلفی را برای کمک به کاهش اضطراب خود یاد بگیرید.  
فعال باقی بمان
وقتی احساس سرگیجه یا اضطراب دارید، وسوسه انگیز است که بخواهید بنشینید یا دراز بکشید و منتظر بمانید تا این احساس از بین برود. با این حال، ورزش می تواند بخش بسیار ارزشمندی برای مقابله با سرگیجه باشد. این به بدن کمک می کند تا احساس عدم تعادل را اصلاح کند و علائم را کاهش دهد. 
ورزش همچنین باعث ترشح اندورفین و سایر هورمون های احساس خوب می شود که به مغز کمک می کند تا با استرس مقابله کند. وقتی بدن خود را به حرکت در می آورید، ذهن شما تمایل دارد از هر چیزی که ممکن است باعث اضطراب شما شود دور شود.
برای اینکه راحت تر از در خارج شوید، تمرینی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید. بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید تا به ایجاد احساس ارتباط کمک کنید. 
اگر به خودی خود فعال شدن احساس سختی می کند، با پزشک خود صحبت کنید و ببینید آیا او می تواند شما را به یک فیزیوتراپیست دهلیزی ارجاع دهد یا خیر.
فیزیوتراپی
اگر سرگیجه مرتبط با اضطراب را تجربه می کنید، کار با فیزیوتراپیست (فیزیو) می تواند مفید باشد. فیزیوتراپیست‌ها سیستم دهلیزی مرکزی را با تمرین‌های مختلف هدف قرار می‌دهند تا آن را تا حد امکان به طور موثر عمل کنند. 
علاوه بر این، آنها می توانند با شما در مورد موقعیت هایی که احساس سرگیجه مکرر مرتبط با اضطراب می کنید، صحبت کنند. 
اغلب، این ممکن است محیط هایی مانند مراکز خرید، فروشگاه های مواد غذایی، یا حتی فضاهای باز باشد. با درک محرک های بالقوه سرگیجه، فیزیوتراپ شما می تواند بهترین رویکردهای درمانی را تعیین کند.
کار با فیزیوتراپیست نیازی به گام بزرگی ندارد. آنها با سرعت خود با شما کار می کنند و به تدریج سطح فعالیت را افزایش می دهند.
نفس عمیق
بسیاری از تکنیک های تنفس برای ایجاد آرامش و مدیریت استرس و علائم سرگیجه در دسترس هستند. 
یک راهبرد تنفس دیافراگمی است که به نام تنفس شکمی نیز شناخته می شود، جایی که از کل معده، عضلات شکم و دیافراگم خود استفاده می کنید. این تکنیک برای کمک به کند کردن تنفس شما در مواقعی که مضطرب هستید طراحی شده است. 
همچنین ممکن است در مورد افرادی شنیده باشید که کیسه های کاغذی قهوه ای را داخل و خارج می کنند، که راه دیگری برای کمک به کنترل تنفس است.
تکنیک دیگر آرام سازی پیشرونده عضلانی نام دارد که به شما کمک می کند در یک فرآیند دو مرحله ای آرام شوید. ابتدا گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف بدن خود را منقبض می‌کنید، سپس تنش را رها می‌کنید و به احساس خود پس از شل شدن عضلات توجه می‌کنید.
مقابله با اضطراب
افراد با اضطراب به گونه ای متفاوت برخورد می کنند. خواندن یک کتاب، به ویژه داستان های تخیلی، می تواند راه خوبی برای رهایی ذهن از هر چیزی باشد که ممکن است باعث استرس شما شود. همین لذت را می توان در موسیقی، پادکست، طراحی و سایر صنایع دستی هنری یافت. 
حیوانات نیز می توانند بسیار درمانی باشند، به ویژه گربه ها و سگ ها. آنها حس همراهی را ایجاد می کنند، مالکان را تشویق می کنند که بازیگوش و فعال باشند، به کاهش استرس و اضطراب کمک می کنند و خلق و خوی ضعیف را بهبود می بخشند.
صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که احساس امنیت می کنید می تواند برای کاهش بار استرس شما مفید باشد. اگر ترجیح می دهید نگرانی های خود را محرمانه نگه دارید، آن ها را در یک مجله یا جایی خصوصی یادداشت کنید .
تجسم ابزار دیگری است که می تواند به مدیریت استرس و سرگیجه مرتبط با آن کمک کند. تجسم زمانی است که چیزی را برای چند دقیقه تصور می کنید که لذت بخش است تا بعد از آن احساس بهتری داشته باشید. یک مثال ممکن است مقصد تعطیلات مورد علاقه شما باشد. 
وقتی به این سناریوهای خوشایند فکر می کنید، بدن و مغز بیشتر مستعد آرامش و آرامش هستند.
گفتار درمانی
شما همچنین می توانید برای درمان اضطراب، استرس یا افسردگی خود در گفتگو درمانی شرکت کنید . انواع مختلفی از گفتگو درمانی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. ممکن است این کار در یک محیط گروهی، یک به یک با یک متخصص سلامت روان انجام شود، یا می‌توانید از یکی از عزیزانتان حمایت کنید.
درمان شناختی رفتاری معمولا برای درمان اضطراب استفاده می شود . این شامل بررسی نحوه نگرش شما به چیزها و سپس به چالش کشیدن شما با وظایفی برای رهایی از افکار غیر مفید است. تمرکز بر این است که مغز خود را آموزش دهید تا با جایگزین کردن آن افکار با جایگزین های مثبت، از تفکر منفی دست بردارد.