کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چگونه اضطراب و ترس را مدیریت کنیم
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اضطراب کلمه ای است که ما برای ترس از خطر پیش آمدن مشکل در آینده به جای همین الان استفاده می کنیم.
اضطراب می‌تواند برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد و پس از پایان هر چیزی که باعث نگرانی شما شده است، از بین برود، اما همچنین می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد و زندگی شما را مختل کند. اضطراب مداوم می تواند بر توانایی شما برای خوردن، خوابیدن یا تمرکز تأثیر بگذارد. می تواند شما را از لذت بردن از زندگی، مسافرت یا حتی ترک خانه برای رفتن به محل کار یا مدرسه باز دارد..برای ارتباط با روانپزشک خوب در تهران اینجا کلیک کنید
وقتی اضطراب شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید باز می دارد، می تواند بر سلامتی شما نیز تأثیر بگذارد. برخی از افراد غرق در ترس می شوند و می خواهند از موقعیت هایی که ممکن است آنها را ترسان یا مضطرب کند اجتناب کنند. شکستن این چرخه می تواند سخت باشد، اما راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد. شما می توانید یاد بگیرید که کمتر احساس ترس کنید و با اضطراب کنار بیایید تا شما را از زندگی بازدارد.
چه چیزی باعث ترس شما می شود؟
خیلی چیزها باعث می شود احساس ترس کنیم.
ترس از برخی چیزها - مانند آتش سوزی - می تواند شما را ایمن نگه دارد. از چیزی که از آن می ترسید و نحوه رفتارتان وقتی از چیزی می ترسید می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. دانستن اینکه چه چیزی باعث ترس شما می شود و چرا می تواند اولین قدم برای غلبه بر اضطراب باشد.
مدیریت و کاهش استرس: - راهنمای دانلود رایگان جیبی ما 101 نکته را به شما ارائه می دهد.
چه چیزی شما را مضطرب می کند؟
از آنجایی که  نوعی ترس است، مواردی که در بالا درباره ترس توضیح دادیم در مورد اضطراب نیز صادق است.
واژه «اضطراب» معمولاً برای توصیف نگرانی یا زمانی که ترس در طول زمان ادامه می‌یابد، اغلب بدون هیچ دلیلی به کار می‌رود. اضطراب زمانی است که ترس در مورد چیزی در آینده یا چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد، نه چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد.
اضطراب کلمه ای است که اغلب توسط متخصصان بهداشت هنگام توصیف ترس مداوم استفاده می شود. حالت هایی که در هنگام ترس و اضطراب احساس می کنید بسیار شبیه به هم هستند، زیرا احساس اصلی یکسان است.
ترس و اضطراب چه حسی دارد؟
وقتی احساس ترس یا اضطراب جدی می کنید، ذهن و بدن شما خیلی سریع کار می کنند.
اینها برخی از مواردی است که ممکن است رخ دهد:
  1. قلب شما خیلی سریع می تپد - شاید احساس می کنید نامنظم است

  2. خیلی تند نفس میکشی

  3. عضلات شما احساس ضعف می کنند

  4. خیلی عرق می کنی

  5. معده شما منقبض می شود یا روده شما شل می شود

  6. برای شما سخت است که روی هر چیز دیگری تمرکز کنید

  7. احساس سرگیجه می کنید

  8. احساس می کنید تا جایی یخ زده اید

  9. شما نمی توانید غذا بخورید

  10. عرق سرد و گرم دارید

  11. شما دچار خشکی دهان می شوید

  12. عضلات بسیار منقبض می شوید
این موارد به این دلیل رخ می دهند که بدن شما با احساس ترس، شما را برای یک موقعیت اضطراری آماده می کند. این باعث می شود خون شما به عضلات جریان یابد، قند خون را افزایش می دهد و به شما توانایی ذهنی می دهد تا روی چیزی که بدن شما به عنوان یک تهدید درک می کند تمرکز کنید.
با اضطراب، در طولانی مدت، ممکن است برخی از علائم بالا و همچنین احساس ترس آزاردهنده تری داشته باشید. ممکن است تحریک پذیر شوید، مشکل خواب داشته باشید، دچار سردرد شوید، یا در ادامه کار و برنامه ریزی برای آینده مشکل داشته باشید. ممکن است در رابطه جنسی مشکل داشته باشید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.
چرا وقتی در خطر واقعی نیستم چنین احساسی دارم؟
انسان‌های اولیه به واکنش‌های سریع و قدرتمندی که ترس ایجاد می‌کند نیاز داشتند، زیرا اغلب در موقعیت‌های خطر فیزیکی قرار داشتند. با این حال، ما دیگر با تهدیدات مشابه در زندگی مدرن روبرو نیستیم.
با وجود این، ذهن و بدن ما همچنان مانند اجداد اولیه‌مان کار می‌کند و واکنش‌های مشابهی به نگرانی‌های امروزی‌مان درباره پرداخت قبوض، کار و موقعیت‌های اجتماعی داریم. اما ما نمی توانیم از این مشکلات فرار کنیم یا به آنها حمله فیزیکی کنیم!
احساسات فیزیکی ترس می توانند به خودی خود ترسناک باشند - به خصوص اگر آنها را تجربه می کنید و دلیل آن را نمی دانید، یا اگر به نظر می رسد نامتناسب با موقعیت باشد. به جای هشدار دادن به شما در مورد یک خطر و آماده کردن شما برای واکنش به آن، ترس یا اضطراب شما می تواند برای هر تهدیدی که می تواند تخیلی یا جزئی باشد، وارد شود. این می تواند برای شما مشکلاتی بیشتر از آنچه در وهله اول باعث واکنش شده است ایجاد کند.
چرا ترس من از بین نمی رود و دوباره احساس عادی بودن به من نمی دهد؟
وقتی با چیزی ناآشنا روبرو می شوید، ترس ممکن است یک احساس یکباره باشد. اما همچنین می‌تواند یک مشکل روزمره و طولانی‌مدت باشد - حتی اگر نتوانید انگشت خود را روی دلیل آن بگذارید.
برخی از افراد دائماً بدون هیچ محرک خاصی احساس اضطراب می کنند. محرک‌های زیادی برای ترس در زندگی روزمره وجود دارد، و همیشه نمی‌توانید دقیقاً بفهمید که چرا می‌ترسی یا چقدر احتمال دارد آسیب ببینی. حتی اگر بتوانید بدانید که ترس چقدر نامتناسب است، بخش عاطفی مغز شما همچنان سیگنال‌های خطر را به بدن شما ارسال می‌کند. گاهی اوقات برای مقابله با ترس و اضطراب به راه های ذهنی و فیزیکی نیاز دارید.