کلیدستان

نسخه‌ی کامل: راه اندازی و تاسیس آموزشگاه زبان های خارجی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
آموزشگاه زبان جزو نیاز های آموزشی هر شهر و منطقه است. این آموزشگاه ها به صورت خصوصی فعالیت دارند و برای گرفتن مجوز آموزشگاه زبان و راه اندازی آن نیاز به شرایط خاصی است که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم. در سال های اخیر بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور علاقه مند به یادگیری زبان هستند. از این رو تاسیس آموزشگاه زبان خارجی می تواند به یک شغل با درآمد خوب تبدیل شود. برای نمونه می توانید تعدادی از بهترین آموزشگاه های زبان تهران را در صفحه آموزشگاه زبان در تهران مشاهده کنید. راه اندازی آموزشگاه زبان خارجی صرفا محدود به آموزشگاه زبان انگلیسی نیست و می توانید آموزشگاه زبان های آلمانی، فرانسه، ترکی استانبولی و ... نیز راه اندازی کنید.

برای تاسیس آموزشگاه زبان یک سری شرایط عمومی و فردی وجود دارد که در ادامه این مطلب می خواهیم به شرایط تاسیس آموزشگاه زبان و جزییات آن بپردازیم. با خواندن این مطلب می توانید صفر تا 100 تاسیس آموزشگاه زبان را مطلع شوید.

فردی که می خواهد آموزشگاه زبان راه اندازی کند باید حداقل 30 سال سن و دارای مدرک حداقل کارشناسی باشد. همچنین شخص مورد نظر باید دارای حداقل 2 سال سابقه و فعالیت آموزشی و مرتبط باشد. اینکه رشته تحصیلی شخص چه رشته ای باشد مهم نیست و لزومی ندارد که مدرک تحصیلی اش مرتبط با زبان باشد.
شرایط گرفتن مجوز آموزشگاه زبان
همانطور که می دانید برای راه اندازی و تاسیس هر آموزشگاهی باید مجوز های لازم و پروانه کسب را از مرجع مربوط به آن حوزه بگیرید. برای صدور مجوز آموزشگاه زبان دو مرجع وجود دارد و اینکه از کدام مرجع مجوز بگیرید بستگی به رده سنی زبان آموزان دارد. تنها مرجع صادر کننده مجوز برای آموزشگاه زبان جهت آموزش زبان به افراد کمتر از 20 سال (کودک و نوجوان) وزارت آموزش و پرورش است و اگر هدف آموزش زبان به افراد بالاتر از20 سال (بزرگسالان) باشد مرجع صادر کننده مجوز وزارت علوم و گردشگری است.
شرایط فردی برای تاسیس آموزشگاه زبان خارجی

فردی که قصد تاسیس و راه اندازی آموزشگاه زبان های خارجی را دارد، باید تابعیت ایرانی و دین اسلام را داشته باشد و از نظر معیار های اخلاقی و فرهنگی نیز مورد تایید واقع شود.
حداقل سن فرد مورد نظر باید 30 سال باشد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر باشد.
داشتن کارت پایان خدمت و متاهل بودن برای آقایانی که قصد راه اندازی آموزشگاه زبان را دارند، الزامی است.
دارا بودن حداقل 2 سال سابقه فعالیت و کار آموزشی تمام وقت و یا 4 سال سابقه پاره وقت که مورد تایید نهاد های رسمی باشد.
شخص مورد نظر باید از نظر سلامت روانی و جسمی مورد تایید باشد و گواهی عدم سوء پیشینه نیز دریافت کند.

مدارک لازم برای گرفتن مجوز تاسیس آموزشگاه زبان
همانند سایر درخواست های اداری دیگر برای صدور مجوز تاسیس آموزشگاه زبان نیز مدارکی مانند اصل شناسنامه و تصویر تمام صفحات آن، کارت پایان خدمت یا معافیت(برای آقایان)، مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی، مدارک سوابق کاری آموزشی (حداقل 2 سال)، یک قطعه عکس مورد نیاز است. با داشتن این مدارک شخص باید درخواست کتبی خود را به مدیریت فنی حرفه ای یا آموزش و پرورش استان ارائه دهد.
مراحل گرفتن مجوز تاسیس آموزشگاه زبان
در اولین مرحله شخص باید به همراه مدارک لازم درخواست صدور مجوز را به هیئت نظارت استان بدهد و محل مورد نظر برای تاسیس آموزشگاه زبان را به همراه شرایط محیطی اعلام کند. در این مرحله فرد باید نام پیشنهادی خود را برای آموزشگاه اعلام کند و یک نفر را به عنوان مدیر آموزشگاه معرفی کند. بعد از بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق و تایید آن، شخص باید پرسشنامه جواز تاسیس را تکمیل کند. شرایط محیطی ساختمان برای تاسیس آموزشگاه زبان چگونه باید باشد؟
راه اندازی هر محیط آموزشی و کسب و کار باید متناسب با موضوع و حوزه فعالیتش باشد. مراکز آموزشی هم از این قاعده مستثنی نیستند. در مراکز آموزش زبان معمولا سن بیشتر زبان آموزان کمتر از 20 سال است در نتیجه نوع ساختمان، تجهیزات آموزشی، دسترسی و امنیت مهم ترین پارامتر های ساختمان است که در صدور پروانه و مجوز تاسیس آموزشگاه زبان موثر است.
ساختمان مورد نظر برای راه اندازی آموزشگاه باید از نظر ظاهری و فضای داخلی مناسب باشد و دسترسی به آن آسان باشد. ساختمان باید از نظر موقعیت مکانی در محدوده مجاز و در حریم قانونی از سایر آموزشگاه ها و در خیابان اصلی باشد.
اگر ساختمانی که برای راه اندازی آموزشگاه زبان انتخاب می کنید اجاره ای است باید حداقل 3 سال قرارداد اجاره داشته باشید. ساختمان مورد نظر از نظر تجهیزات باید دارای حداقل 8 کلاس، میز و صندلی، تخته وایت برد، نور کافی، سیستم صوتی، سیستم تهویه، گرمایشی و سرمایشی مناسب، خط تلفن، اینترنت و ... باشد.
هزینه مورد نیاز برای تاسیس آموزشگاه زبان
هزینه راه اندازی و تاسیس مراکز آموزشی تا حدودی مشابه هم هستند. هزینه تاسیس آموزشگاه زبان شامل هزینه اخذ مجوز از سازمان مربوطه، هزینه اجاره یا رهن ساختمان، هزینه خرید میز و صندلی، هزینه تجهیز کردن کلاس ها به کامپیوتر و سیستم صوتی و تصویری، حقوق اساتید، هزینه تبلیغات و ... است.
به عنوان کلام آخر، قبل از اینکه تصمیم به گرفتن مجوز راه اندازی آموزشگاه زبان بگیرید، همه جوانب را بسنجید و تا جایی که می توانید از شکست و زیان های احتمالی جلوگیری کنید. بررسی و آنالیز آموزشگاه های رقبا، پتانسیل منطقه مورد نظر، هزینه های پیش رو تا یک سال آینده، افزایش اجاره و حقوق و دستمزد اساتید در سال های آتی و ... از جمله مواردی هستند که قبل از تاسیس آموزشگاه زبان باید مد نظر قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تاسیس آموزشگاه و آموزشگاه های زبان در تهران می توانید به وبسایت آموزشگاهان مراجعه نمایید. همچنین برای مشاهده ی لیست بهترین آموزشگاه های زبان در تهران می توانید به صفحه برترین آموزشگاه های زبان تهران مراجعه نمایید.