کلیدستان

نسخه‌ی کامل: در مورد کمردرد چه بدانم؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.


کمردرد یک مشکل بسیار رایج است و بسیاری از ما را در برهه‌ای از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد..برای ارتباط با بهترین جراح دیسک کمر در تهران اینجا کلیک کنید
خبر خوب این است که در بیشتر موارد این مشکل جدی نیست و ممکن است فقط به دلیل یک فشار ساده به یک عضله یا رباط باشد.
تا آنجا که ممکن است، بهتر است در اسرع وقت به فعالیت های عادی روزمره خود ادامه دهید و به حرکت ادامه دهید.
تحرک و ورزش کمردرد شما را بدتر نمی کند، حتی اگر در ابتدا کمی درد و ناراحتی داشته باشید. فعال ماندن به شما کمک می کند تا بهتر شوید. مصرف  داروهای مسکن می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.
این بخش را به اشتراک بگذارید




پشت شما چگونه کار می کند

ستون فقرات که به آن ستون فقرات یا ستون فقرات نیز می گویند، یکی از قوی ترین قسمت های بدن است و انعطاف پذیری و قدرت زیادی به ما می دهد.
این استخوان از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است که یکی روی دیگری قرار دارد. این استخوان ها دارای دیسک هایی در بین آنها و تعداد زیادی رباط و ماهیچه های قوی در اطراف آنها برای حمایت هستند. همچنین استخوان‌هایی در دنبالچه در پایین پشت وجود دارد که به هم جوش خورده‌اند و هیچ دیسکی در بین آنها وجود ندارد.
در دو طرف ستون فقرات، از بالا به پایین، مفاصل کوچک زیادی به نام مفاصل فاست وجود دارند.
طناب نخاعی از داخل مهره ها عبور می کند که از آن محافظت می کند.
طناب نخاعی از طریق قاعده جمجمه به مغز و توسط اعصابی که از فضاهای بین استخوان های ستون فقرات عبور می کنند به بقیه بدن متصل می شود. این اعصاب به عنوان ریشه های عصبی نیز شناخته می شوند.
با افزایش سن، ساختارهای ستون فقرات مانند مفاصل، دیسک ها و رباط ها نیز پیر می شوند. ساختارها محکم می مانند، اما معمولاً با افزایش سن، پشت شما سفت تر می شود.


این بخش را به اشتراک بگذارید



علل

اغلب کمردرد یک علت ساده ندارد، اما ممکن است به دلیل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:
  • وضعیت بدنی ضعیف

  • ورزش نکردن منجر به سفت شدن ستون فقرات و ضعیف شدن عضلات می شود

  • کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، شرایط خاصی نیز وجود دارد که با احساس درد در کمر مرتبط است. مهم است که به یاد داشته باشید که درد شدید لزوماً به معنای وجود یک مشکل جدی نیست. برخی از شرایط رایج در زیر ذکر شده است.
اسپوندیلوز

با افزایش سن، استخوان ها، دیسک ها و رباط های ستون فقرات به طور طبیعی می توانند با افزایش سن ضعیف شوند. این برای همه ما تا حدودی به عنوان بخشی از روند پیری اتفاق می افتد، اما لزومی ندارد که مشکلی باشد و همه از این درد رنج نخواهند برد.
با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات نازک‌تر می‌شوند و فضای بین مهره‌ها باریک‌تر می‌شود. تکه های کوچک استخوان که به نام استئوفیت شناخته می شوند ممکن است در لبه های مهره ها و مفاصل فاست تشکیل شوند.
اصطلاح پزشکی برای این بیماری اسپوندیلوز است و بسیار شبیه به تغییرات ناشی از آرتروز
در سایر مفاصل است.
نرم نگه داشتن ستون فقرات و قوی نگه داشتن عضلات اطراف ستون فقرات و لگن، تاثیر اسپوندیلوز را کاهش می دهد.
سیاتیک

کمردرد گاهی با درد در پاها مرتبط است و ممکن است بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن وجود داشته باشد. به این حالت سیاتیک می گویند.
این به دلیل فشار یا فشرده شدن عصب در ستون فقرات است. برای اکثر افراد مبتلا به سیاتیک، درد پا می تواند بدترین قسمت باشد و گاهی اوقات ممکن است کمردرد کمی داشته باشند یا اصلاً درد نداشته باشند.
در بیشتر موارد سیاتیک به دلیل فشار دادن دیسک برآمده روی عصب ایجاد می شود. دیسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برآمده شوند تا بتوانیم ستون فقرات خود را به راحتی حرکت دهیم، اما گاهی اوقات یک برآمدگی می‌تواند یک ریشه عصبی را بگیرد و باعث دردی شود که تمام طول ساق پا و پا را طی می‌کند.
اکثر افراد نسبتاً سریع بهبود می یابند، اگرچه در برخی موارد ممکن است چند ماه طول بکشد.
شروع ورزش های ملایم در اسرع وقت به درد سیاتیک کمک زیادی می کند. همچنین مراجعه به  فیزیوتراپیست ایده بسیار خوبی است .
تنگی کانال نخاعی

گاهی اوقات کمردرد با درد در پاها مرتبط است که پس از شروع راه رفتن برای چند دقیقه شروع می‌شود و بعد از نشستن خیلی سریع بهبود می‌یابد. این به عنوان تنگی نخاع شناخته می شود.
این می تواند از بدو تولد اتفاق بیفتد یا با افزایش سن ایجاد شود.
مشکلات زمانی ایجاد می شوند که چیزی به فضای کوچک وسط ستون فقرات، جایی که اعصاب قرار دارند، فشار می آورد. این فضا که کانال نخاعی یا کانال ریشه عصبی نامیده می شود، می تواند توسط استخوان یا رباط فشرده شود.
علائم اغلب هر دو پا را تحت تاثیر قرار می دهند، اما ممکن است یکی بدتر از دیگری باشد. درد معمولاً وقتی می‌نشینید و استراحت می‌کنید بهتر می‌شود و برخی افراد اگر کمی خمیده راه بروند درد کمتری خواهند داشت. مانند سیاتیک، مشکل اصلی بیشتر به درد پا مربوط می شود تا کمر درد.
در بیشتر موارد، نه سیاتیک و نه تنگی نخاع مشکل جدی نیستند. با این حال، اگر علائم برای شما دردسرهای زیادی ایجاد می کند و کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، باید برای مشاوره بیشتر به پزشک مراجعه کنید و در مورد کارهای دیگری که می توانید انجام دهید صحبت کنید