کلیدستان

نسخه‌ی کامل: دریل چیست و چه کاربردی دارد ؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خیلی از افراد درباره انواع دریل در سایتهای مختلف توضیحاتی داده اند اما کمتر کسی هست که درباره اجزای دریل صحبت کرده است من در این بخش قصد دارم تا درباره اجزای دریل با شما صحبت کنم!
اجزای دریل
دانستن اجزای دریل می تواند به شما در خرید یک دریل خوب کمک زیادی کند. اجزای مته شامل موارد زیر است:

کلید روشن و خاموش

کلید تنظیم سرعت چرخش

کلید فعال و غیرفعال کردن حالت چکشی

کلید قفل برای روشن نگه داشتن مته

سوئیچ جهت چرخش

عمق سنج برای تنظیم حرکت مته در سطح مورد نظر

سه سیستم: 

این قسمت با قفل کردن مته در سر مته به ثابت نگه داشتن مته کمک می کند. سه سیستم به دو دسته آچاری و اتوماتیک تقسیم می شوند.

نگهدارنده دسته

آرماتور

سیم: 

سیم آرمیچر باید تمام مسی بوده و توانایی تحمل حداقل 160 درجه تا 220 درجه را داشته باشد.

کلکتور:

این صنعت آرمیچر که یکی از مهم ترین اجزاء آن می باشد باید دارای ضخامت بالا و آلیاژ مس باشد.


زغال:

 اگر زغال خیلی نرم باشد سریع تمام می شود و اگر خیلی سفت باشد به کلکتور آسیب می رساند و بهتر است بین بدنه دستگاه و زغال عایق حرارتی باشد تا بدنه دستگاه به دلیل گرمای زغال سنگ آسیب نمی بیند.

گیربکس:

 علاوه بر آلیاژ و سختی آن، روش کار CNC و درگیر شدن اجزای گیربکس بسیار مهم است، به طوری که به مرور زمان به دلیل عدم درگیری مناسب به یکدیگر سایش می کنند.


دریل پیچ گوشتی شارژی

اولین و شاید ساده ترین مدل دریل موجود در بازار، دریل پیچ گوشتی شارژی است. این مته کاربردهای زیادی دارد اما بیشتر افراد از این محصول برای کارهای خانگی و ایجاد سوراخ های کوچک استفاده می کنند. علاوه بر این می توان از این مته برای باز و بسته کردن پیچ استفاده کرد. با توجه به شارژی بودن این نوع دریل ها می توانید به راحتی آنها را جابجا کنید. مته پیچ گوشتی وزن زیادی ندارد، بنابراین هنگام استفاده از این دریل باید تمام حواس خود را روی کار خود متمرکز کنید. این دریل ها به دلیل استفاده از انواع مته و سری پیچ گوشتی بر روی مواد مختلفی مانند چوب و فلز قابل استفاده هستند.

مزایا و معایب دریل شارژی

از مزایای دریل پیچ گوشتی شارژی می توان به قابلیت حمل آسان، وزن سبک و قابلیت استفاده از چوب یا فلز اشاره کرد. این دریل علاوه بر مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز می باشد. معایب مته پیچ گوشتی شارژی دریل ضعیف و نامناسب بودن آن برای سطوح سخت مانند مصالح ساختمانی، گشتاور و سرعت کمتر نسبت به دریل چکشی است.

2. دریل ضربه ای (چکشی)

یکی دیگر از دریل های موجود در بازار مته ضربه ای است. این دریل همان دریل پیچ گوشتی شارژی است که حالت ضربه ای نیز دارد. از این مته می توان برای باز کردن پیچ ها و سفت کردن پیچ ها روی سطوح سخت استفاده کرد. نوع عملکرد این دریل به این صورت است که از مکانیزم ضربه و چرخش استفاده می کند. با استفاده از این مته می توان تمامی پیچ ها را در هر محصولی با هر نوع ماده ای سفت یا باز کرد.


مزایا و معایب دریل ضربه ای (چکشی)

مزیت مته ضربه ای این است که می تواند پیچ های محکم را در چند ثانیه باز کند و نیازی به نیروی بیش از حد ندارد. علاوه بر این امکان باز و بسته شدن پیچ در محصولات مختلف و با سطوح مختلف وجود دارد. از معایب این دریل استفاده از باتری و ممکن است در حین کار خاموش شود. همچنین قیمت آن نسبت به سایر مته ها بیشتر است.

3. دریل چکشی

این مته محصولی بسیار قدرتمند است که برای سوراخکاری قطعات و سطوح سفت استفاده می شود. این مته در واقع شامل دو محصول است. چکشی و مته معمولی با هم ترکیب شده و در این مته قرار می گیرند. تقریباً شبیه مته ضربه ای است اما عملکرد پیشرفته تری دارد. در حالی که مته در حال چرخش است، مته به عنوان یک چکش نیز عمل می کند.

مزایا و معایب دریل چکشی:

یکی از مزایای دریل چکشی قدرت بالای آن است و برای انواع سطوحی که با مته های معمولی سوراخ نمی شوند قابل استفاده است. همچنین سرعت چرخش این دریل بالاست. یعنی با اعمال نیروی مناسب می توان سطح مورد نظر را سوراخ کرد. از طرفی یکی از معایب این دریل وزن زیاد آن است که ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث خستگی، کبودی و یا آسیب به دست شما شود. بنابراین توصیه می کنیم هنگام استفاده از این دریل نکات ایمنی را رعایت کنید.