کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اسکلروتراپی چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اسکلروتراپی یکی از روش‌های درمان واریس شدید‌، واریس عنکبوتی و طنابی بشمار می رود. با تزریق محلول اسکلروتراپی به درون رگ، موجب تخریب دیواره رگ‌ها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
اسکلروتراپی چیست؟
روش استاندارد جهانی برای درمان مویرگ‌های ریز عنکبوتی، اسکلروتراپی یا تزریق است. این روش نزدیک به یک قرن قدمت دارد و با گذشت زمان، داروهایی با عوارض جانبی کمتر و اثربخشی بهتر معرفی شده‌اند. اسکلروتراپی هنری است مثل نقاشی که تابلو آن بدن انسان است. قلم‌مو و رنگ آن ترکیب سوزن‌های ریز و محلول اسکلروتراپی است.

انتخاب بهترین ترکیب نیاز به دانش و اطلاعات عمیق از نوع پوست و رگ‌ها دارد. لبخند رضایت بر لب بیماری که اعتمادبه‌نفس خود را برای نمایاندن پاهایش ازدست‌داده نتیجه کار خواهد بود.

چگونه تزریق باعث محو شدن رگ‌ها می‌شود؟
اغلب افراد وقتی فیلم مربوط به فوم اسکلروتراپی را تماشا می‌کنند این ذهنیت برایشان ایجاد می‌شود که فوم در رگ‌ها حرکت می‌کند و با پرشدن فوم در رگ‌ها، آنها باز می‌شوند. درحالی‌که فوم اسکلروتراپی باعث مسدود شدن رگ‌ها می‌شود.
پس از تزریق فوم در رگ‌ها، داروی تزریقی با جدار داخلی رگ‌ها برهم‌کنش نشان می‌دهد که نتیجه آن متراکم شدن رگ و در آخر مسدود شدن آن است. رگ مسدود شده به‌مرور توسط بدن جذب می‌شود که نتیجه این فعل‌وانفعالات محو شدن رگ‌های عنکبوتی از روی پوست است.

 انجام اسکلروتراپی به زبان ساده
اسکلروتراپی یا تزریق یعنی به طریق شیمیایی مویرگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی را برطرف کنیم. در این روش آمپول حاوی داروی اسکلروتراپی به شکل مایع یا فوم به درون رگ‌ تزریق می‌شود.

بیمار در این حالت هوشیار بوده و نیازی به بی‌هوشی و بی‌حسی موضعی نیست.

معمولاً اسکلروتراپی در ۲  تا ۳ جلسه  و بافاصله زمانی ۱-۲ ماه انجام می‌شود.
مدت‌زمان انجام اسکلروتراپی حدود ۳۰ دقیقه است و مقدار رگ‌هایی که در یک جلسه مورد اسکلروتراپی قرار می‌گیرند بستگی به شرایط عمومی بیمار، سایز رگ و محل رگ دارد.


فوم اسکلروتراپی چیست و چه مزیتی دارد؟

وقتی محلول داروی اسکلروزان با هوا یا گاز استریل مخلوط می‌شود، ماده‌ای کف آلود و خامه‌ای به وجود می‌آید که اصطلاحاً به آن فوم می‌گویند. هم مایع و هم فوم به‌عنوان درمان واریس عنکبوتی و درمان واریس طنابی قابل‌استفاده هستند.
مقایسه فوم اسکلروتراپی با مایع اسکلروزان
در فوم اسکلروتراپی با مقدار کمتری از دارو می‌توان رگ‌های بیشتری را درمان کرد. باتوجه‌به محدودیت مقدار داروی مجاز برای تزریق در هر جلسه، تعداد جلسات موردنیاز در فوم اسکلروتراپی نیز کمتر است.
تأثیر فوم اسکلروتراپی بیشتر از اسکلروتراپی است. طبق بررسی که روی بیماران تحت درمان با اسکلروتراپی و فوم اسکلروتراپی داروی پولیدوکانول صورت گرفت فوم اسکلروتراپی در حذف رگ‌های عنکبوتی و واریس ریز موفق آمیزتر گزارش شده است.

آیا ازبین‌بردن رگ‌های عنکبوتی با اسکلروتراپی ضرر دارد؟
رگ‌های عنکبوتی، قسمت انتهایی مویرگ‌ها هستند که به مرور عملکردشان را ازدست داده و به فرم تارعنکبوتی در آمده‌اند. اما این رگ‌ها عملکردی در خونرسانی ندارند و حذف آنها به بدن آسیب نمی‌رساند. وجود آن‌ها به لحاظ پزشکی خطری ندارد ولی اغلب خانم‌ها خواهان نابودی این رگ‌ها روی پاهایشان هستند.
در صورت وجود درد ساق پا، سنگینی در پا و یا عدم تقارن واضح بین رگ‌های عنکبوتی در دو پا پیش از انجام اسکلروتراپی بهتر است سونوگرافی داپلر وریدی توسط بهترین دکتر متخصص واریس انجام شود.


اسکلروتراپی در چند جلسه و با چه فاصله زمانی توصیه می‌شود؟
تعداد جلسات تزریق نسبت مستقیمی با وسعت رگ‌های موجود روی پا دارد. البته عواملی مثل وزن و سن فرد در تعیین تعداد جلسات مدنظر قرار می‌گیرند. معمولاً بین 2-4 جلسه تزریق انجام می‌شود که فاصله بین جلسات 4-6 هفته در نظر گرفته می‌شود.
[b]انجام مکرر اسکلروتراپی در تعداد جلسات زیاد توصیه نمی‌شود و معمولاً در بیمارانی که شبکه‌های وسیع عروق عنکبوتی دارند طبق صلاحدید دکتر چند جلسه مشخص کار می‌شود و ادامه کار به آینده موکول می‌شود تا پوست آسیب نبیند.
[/b]


[b]منبع: اسکلروتراپی [/b]
نوشته: پروفسور دکتر مهـــــرداد اقدسی، متخصص قلب و فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال عروق ، مشاور ارشد بیماریهای وریدی و استاد افتخاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی