کلیدستان

نسخه‌ی کامل: معرفی کتاب چرا ملت‌ها شکست میخورند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چرا برخی از ملت‌ها پیشرفت می‌کنند در حالی که برخی دیگر با فقر و فساد دست و پنجه نرم می‌کنند؟ چرا مصر تا این حد فقیرتر از آمریکاست؟ چه محدودیت‌هایی مانع خوشبخت شدن مردمان کشورهایی مثل مصر می‌شود؟ آیا سرنوشت مردم تغییرناپذیر است یا می‌توان این سرنوشت را تغییر داد؟ مردم مصر علت بنیادین مشکلات اقتصادی‌شان را فقدان حقوق سیاسی می‌دانند اما این مطلب تا چه حد درست است؟ هیچ‌یک از این عوامل قطعی یا سرنوشت‌ساز نیستند، در غیر این صورت چگونه می‌توان توضیح داد که چرا بوتسوانا به یکی از کشورهایی با رشد اقتصادی سریع تبدیل شد درحالی‌که سایر کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه، کنگو و سیرالئون در فقر و خشونت فرو رفته‌اند؟
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر برای اولین بار در سال 2012 منتشر شد. اقتصاددان‌ها دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون در این کتاب از طریق طیف وسیعی از مطالعات موردی تاریخی، بینش‌هایی دربارۀ اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد توسعه و تاریخ اقتصادی به خواننده می‌دهند تا بفهمیم چرا ملت‌ها به گونه‌ای متفاوت توسعه می‌یابند و چرا برخی از آن‌ها در انباشت قدرت و رفاه از برخی دیگر شکست می‌خورند.
همۀ ما از عدم توازن ثروت و امکانات در کشورهای مختلف دنیا باخبریم و تفاوت‌های ظاهری بین کشورهای توسعه‌نیافته، درحال توسعه و پیشرفته را می‌دانیم. اما چه چیزی در عمق این تفاوت‌ها وجود دارد؟ دلایل واقعی شکست یا پیروزی ملت‌ها چیست؟ چگونه برخی از کشورها بدون داشتن منابع طبیعی به ثروت و صنایع پیشرفته دست‌یافته‌اند و برخی دیگر با وجود منابع بسیار، گرفتار فقر و فساد گسترده شده‌اند؟ چگونه می‌توان به فقر و شکست ملت‌ها پایان داد؟ اگر پاسخ این سوال‌ها برایتان مهم است، این کتاب را بخوانید. لازم نیست حتما دانشجوی علوم اقتصادی یا سیاسی باشید.